Jonas C
Medlem
Lördag den 29:e December 2012
Morgonen gryr i Kairoförorten Heliopolis. Undertecknad stiger upp ur sängen kl 6.00 efter en kort natts sömn. Kairo kan på många vis beskrivas som en kaotisk och smutsig stad, men som paradoxalt nog även innehar en viss charm. Denna hypotetiska charm hann jag dock inte uppleva, och jag såg fram emot att få bege mig vidare till de mer civiliserade delarna av arabvärlden.
Med väskan packad och rumsnotan betald, beger jag mig ut till gatukanten där hotellets minibuss står parkerad. Då jag är den ende som tar del av hotellets transferservice denna morgon, så kan man undra varför de inte valde Mercedes bilen istället. Efter en kort bussfärd ankommer jag till Kairos internationella flygplats strax efter halv åtta på morgonen.
Terminalen kan på många sätt beskrivas som en avspegling av den kaotiska tillvaron på Kairos gator. I avsaknad på dricks, så bestämmer sig chauffören att inte eskortera mig till incheckningsdisken, och jag har inget annat val än att tackla kaoset på egen hand. Det tar mig drygt en kvart att nå diskarna, då man måste passera en säkerhetskontroll för att över huvudtaget kunna ta sig in på flygplatsen.
Business Class diskarna stod tomma denna morgon, och efter en snabb och smidig incheckningsprocess så förses jag med boardingkort och tullformulär. En separat kö i passkontrollen finns tillgänglig för resande i Business Class, men denna användes även av folk med i Ekonomiklass (som dessutom trängde sig före mig). Inom loppet av en kvart är alla formaliteter avklarade, och jag beger mig till EgyptAir Alameisan Lounge som ligger närmast min gate i F-piren.
Entrén till loungen.
Loungen var i det närmaste smockfull denna morgon, och jag kunde med näppe hitta ett ledigt bord. Egyptierna är nämligen bra på att sprida ut sina ägodelar på närliggande fåtöljer…
Mycket folk i loungen denna morgon.
Mitt bord framför en av TV-apparaterna.
Loungen i sig är en replika av Star Alliance loungerna på London Heathrow och Paris Charles Du Gaulle, och frukostutbuden denna morgon bestod av diverse bakverk, kokta ägg, korvar, samt kaffe och juice. Då jag ej ätit någon frukost på hotellet, så bestämde jag mig för att plocka ihop en lättare tallrik.
Frukost.
Allteftersom morgonen gick blev loungen allt fullare, och till viss irritation så bestämde sig ett Egyptiskt par att flytta min väska och ta mitt bord. Då jag enbart hade en kvart kvar till boarding, så valde jag att sätta mig vid gaten istället.
Flyg MS912 från Kairo till Dubai med EgyptAir
Avgång: 9.15
Ankomst: 14.30
Flygtid: 3t 15m
Flygplanstyp: Airbus A330-343X
Sittplats: 10A
Klass: Business
Boardingen ropades upp drygt en kvart försenad, och ingen prioritet gavs till resande i Business Class eller Star Alliance Gold. Vid gaten skedde ytterligare en säkerhetskontroll, och vid jetbryggan kontrollerades passet en sista gång. Två jetbryggor användes för denna avgång, och Business Class passagerare kunde kliva ombord från dörr 1L.
Business Class kabinen på A330-300.
Business Class kabinen ligger belägen i flygplanets främre sektion mellan dörr 1L och 2L. Kabinen består av 6 rader med sammanlagt 36 stolar. Kabinen upplevdes som ljus, rymlig och fräsch. Stolarna är av samma modell som på 777:an som jag flög ett par dagar innan. Det enda skillnaden att pitchen mellan stolarna är drygt 60 tum. Personligen upplevde jag detta som en fördel då man kunde nå stolsfickan och touch-skärmen utan att behöva resa sig från stolen. Man fick dessutom ett bättre stöd för benen när man hade stolen i sängläge.
Business Class stolen på A330. Bilden tagen vid ankomst i Dubai.
Endast två fönster per stolsrad på A330, i jämförelse med 4 på 777:an.
Kabinen fylldes upp väldigt snabbt, och efter drygt 20 minuter var vi klara för avgång. Beläggningen i Business Class på denna morgonflight var 100%, och mina medpassagerare bestod mestadels av affärsresande, med undantag för ett mindre sällskap Japanska turister som satt på raderna bakom. Tillskillnad från förra flygningen fanns det inga barn i kabinen, och jag kunde lätt konstatera att detta skulle bli en lugn flygresa.
Efter en kort säkerhetsinstruktion taxar vi till startbanan, och strax efter kl 9.30 är vi luftburna.
Det kändes verkligen skönt att lämna Kairo bakom sig.
Drygt 10 minuter in i flygningen släcks skylten för säkerhetsbältet, och frukostserveringen påbörjas. Besättningen i Business Class består av två flygvärdinnor i sena 20-års åldern. De upplevdes som vänligare än besättningen jag hade på min förra flygning.
Serveringen påbörjas med utdelning av bordsdukar, följt av en frukostbricka med val av bröd. Därefter serverades varmrätterna från en vagn.
Frukosten bestod av bakverk, kallskuret, fruktskål, yoghurt, sylt & honung, samt kaffe/the och juice.
Detta följt av varmrätten. Valet stod mellan omelett eller pannkakor, varvid undertecknad valde det förstnämnda.
Frukosten smakade överlag bra, med enda undantaget att omeletten må ha varit lite smaklös. I likhet med förra flygningen var serveringen något förhastad, men lyckligtvis nog kunde jag denna gång äta upp min frukost i lugn och ro. Efter frukosten bad jag om ett par koppar kaffe och lite vatten.
Kaffet satt väldigt fint med tanke på min korta natts sömn.
Efter att serveringen avslutats, så satte jag stolen i sängläge och såg på en film. På denna relativt korta tretimmars flygning hann jag bara med en film.
Stolen visade sig vara väldigt bekväm i sängläget.
Drygt en halvtimme innan vår schemalagda ankomsttid påbörjades inflygningen till Dubais internationella flygplats, och ankomst skedde enligt tidtabell trots vår korta försening från Kairo. Precis som på förra flygningen fick passagerarna i Ekonomiklass snällt vänta tills dess att Business Class har lämnat planet.
Min ankomst till Dubai kan på många sätt beskrivas som smidig. Flygplatsen var i det närmaste tom under eftermiddagen och i passkontrollen fanns det ingen kö. Inom loppet av 20 minuter befann jag mig på Metron in till stan.
Nyår i Dubai
Min vistelse i Dubai sträckte sig över nyårshelgen, en utmärkt stad att fira in det nya året. Hotellen i Dubai tenderar tyvärr att vara dyra under nyårshelgen, och jag hade ursprungligen tänkt boka ett billigare hotell i utkanten av staden. Ett par månader innan min resa, kom jag över ett förvånansvärt bra pris på Ramada Jumeirah Hotel på Al Minah Road. För 268kr natten behövde jag inte tänka länge innan rummet bokades från Hotels.com. Det visade sig vara en mistake rate med conversion error, där priset i US Dollar hade lagts in som Svenska Kronor.
Hotellets exteriör.
Mitt King standardrum.
Badrum helt i Marmor med ett badkar för två personer, och en walk-in dusch.
Hotellet visade sig vara klart över förväntan, både när det kom till personalens bemötande, rumsskicket och faciliteterna. Läget må inte ha varit det bästa, men kollektivtrafik och taxi fanns tillgängliga strax utanför hotellet.
Här följer lite bilder från min vistelse:
Burj Khalifa.
The Dubai Mall. Trots sin storlek var stället trevligt, med bra priser på shopping.
Gold Souq. En överskattad turistfälla, som jag inte anser vara värd ett besök i framtiden.
Burj Al Arab. Extravagant eller ”tacky”? Det är upp till var och en att bestämma…
Jumeirah Beach.
Dubai Marina. Ett trevligt ställe att spendera eftermiddagen med en god lunch.
Mall of The Emirates. Mindre och med mer exklusiv shopping än The Dubai Mall.
Dubais Skyline vid nattetid.
Fyrverkerierna vid tolvslaget på nyårsafton.
Lite strandhäng på Jumeirah Beach innan det var dags att bege sig till flygplatsen.
Slutsatser
Efter en inte alltför bra första upplevelse, så lyckades EgyptAir gottgöra sig på denna flygning. Kabinen på A330:n var i toppskick, besättningen var professionella och serviceinriktade, dock aningen reserverade. Maten höll ännu en gång inte den standard man normalt förväntar sig i Business Class, men den smakade någorlunda acceptabelt. Avsaknaden på alkohol berörde mig inte i någon större utsträckning då detta var en morgonflygning. I ärlighetens namn kan jag klara mig utan alkohol även på längre flygningar, men jag kan förstå att det är tråkigt för många att gå miste om sin efterlängtade Champagne om man har betalat för en Business Class biljett.
Tack för att ni läste, och jag hoppas att ni uppskattade rapporten
Morgonen gryr i Kairoförorten Heliopolis. Undertecknad stiger upp ur sängen kl 6.00 efter en kort natts sömn. Kairo kan på många vis beskrivas som en kaotisk och smutsig stad, men som paradoxalt nog även innehar en viss charm. Denna hypotetiska charm hann jag dock inte uppleva, och jag såg fram emot att få bege mig vidare till de mer civiliserade delarna av arabvärlden.
Med väskan packad och rumsnotan betald, beger jag mig ut till gatukanten där hotellets minibuss står parkerad. Då jag är den ende som tar del av hotellets transferservice denna morgon, så kan man undra varför de inte valde Mercedes bilen istället. Efter en kort bussfärd ankommer jag till Kairos internationella flygplats strax efter halv åtta på morgonen.
Terminalen kan på många sätt beskrivas som en avspegling av den kaotiska tillvaron på Kairos gator. I avsaknad på dricks, så bestämmer sig chauffören att inte eskortera mig till incheckningsdisken, och jag har inget annat val än att tackla kaoset på egen hand. Det tar mig drygt en kvart att nå diskarna, då man måste passera en säkerhetskontroll för att över huvudtaget kunna ta sig in på flygplatsen.
Business Class diskarna stod tomma denna morgon, och efter en snabb och smidig incheckningsprocess så förses jag med boardingkort och tullformulär. En separat kö i passkontrollen finns tillgänglig för resande i Business Class, men denna användes även av folk med i Ekonomiklass (som dessutom trängde sig före mig). Inom loppet av en kvart är alla formaliteter avklarade, och jag beger mig till EgyptAir Alameisan Lounge som ligger närmast min gate i F-piren.
Entrén till loungen.
Loungen var i det närmaste smockfull denna morgon, och jag kunde med näppe hitta ett ledigt bord. Egyptierna är nämligen bra på att sprida ut sina ägodelar på närliggande fåtöljer…
Mycket folk i loungen denna morgon.
Mitt bord framför en av TV-apparaterna.
Loungen i sig är en replika av Star Alliance loungerna på London Heathrow och Paris Charles Du Gaulle, och frukostutbuden denna morgon bestod av diverse bakverk, kokta ägg, korvar, samt kaffe och juice. Då jag ej ätit någon frukost på hotellet, så bestämde jag mig för att plocka ihop en lättare tallrik.
Frukost.
Allteftersom morgonen gick blev loungen allt fullare, och till viss irritation så bestämde sig ett Egyptiskt par att flytta min väska och ta mitt bord. Då jag enbart hade en kvart kvar till boarding, så valde jag att sätta mig vid gaten istället.
Flyg MS912 från Kairo till Dubai med EgyptAir
Avgång: 9.15
Ankomst: 14.30
Flygtid: 3t 15m
Flygplanstyp: Airbus A330-343X
Sittplats: 10A
Klass: Business
Boardingen ropades upp drygt en kvart försenad, och ingen prioritet gavs till resande i Business Class eller Star Alliance Gold. Vid gaten skedde ytterligare en säkerhetskontroll, och vid jetbryggan kontrollerades passet en sista gång. Två jetbryggor användes för denna avgång, och Business Class passagerare kunde kliva ombord från dörr 1L.
Business Class kabinen på A330-300.
Business Class kabinen ligger belägen i flygplanets främre sektion mellan dörr 1L och 2L. Kabinen består av 6 rader med sammanlagt 36 stolar. Kabinen upplevdes som ljus, rymlig och fräsch. Stolarna är av samma modell som på 777:an som jag flög ett par dagar innan. Det enda skillnaden att pitchen mellan stolarna är drygt 60 tum. Personligen upplevde jag detta som en fördel då man kunde nå stolsfickan och touch-skärmen utan att behöva resa sig från stolen. Man fick dessutom ett bättre stöd för benen när man hade stolen i sängläge.
Business Class stolen på A330. Bilden tagen vid ankomst i Dubai.
Endast två fönster per stolsrad på A330, i jämförelse med 4 på 777:an.
Kabinen fylldes upp väldigt snabbt, och efter drygt 20 minuter var vi klara för avgång. Beläggningen i Business Class på denna morgonflight var 100%, och mina medpassagerare bestod mestadels av affärsresande, med undantag för ett mindre sällskap Japanska turister som satt på raderna bakom. Tillskillnad från förra flygningen fanns det inga barn i kabinen, och jag kunde lätt konstatera att detta skulle bli en lugn flygresa.
Efter en kort säkerhetsinstruktion taxar vi till startbanan, och strax efter kl 9.30 är vi luftburna.
Det kändes verkligen skönt att lämna Kairo bakom sig.
Drygt 10 minuter in i flygningen släcks skylten för säkerhetsbältet, och frukostserveringen påbörjas. Besättningen i Business Class består av två flygvärdinnor i sena 20-års åldern. De upplevdes som vänligare än besättningen jag hade på min förra flygning.
Serveringen påbörjas med utdelning av bordsdukar, följt av en frukostbricka med val av bröd. Därefter serverades varmrätterna från en vagn.
Frukosten bestod av bakverk, kallskuret, fruktskål, yoghurt, sylt & honung, samt kaffe/the och juice.
Detta följt av varmrätten. Valet stod mellan omelett eller pannkakor, varvid undertecknad valde det förstnämnda.
Frukosten smakade överlag bra, med enda undantaget att omeletten må ha varit lite smaklös. I likhet med förra flygningen var serveringen något förhastad, men lyckligtvis nog kunde jag denna gång äta upp min frukost i lugn och ro. Efter frukosten bad jag om ett par koppar kaffe och lite vatten.
Kaffet satt väldigt fint med tanke på min korta natts sömn.
Efter att serveringen avslutats, så satte jag stolen i sängläge och såg på en film. På denna relativt korta tretimmars flygning hann jag bara med en film.
Stolen visade sig vara väldigt bekväm i sängläget.
Drygt en halvtimme innan vår schemalagda ankomsttid påbörjades inflygningen till Dubais internationella flygplats, och ankomst skedde enligt tidtabell trots vår korta försening från Kairo. Precis som på förra flygningen fick passagerarna i Ekonomiklass snällt vänta tills dess att Business Class har lämnat planet.
Min ankomst till Dubai kan på många sätt beskrivas som smidig. Flygplatsen var i det närmaste tom under eftermiddagen och i passkontrollen fanns det ingen kö. Inom loppet av 20 minuter befann jag mig på Metron in till stan.
Nyår i Dubai
Min vistelse i Dubai sträckte sig över nyårshelgen, en utmärkt stad att fira in det nya året. Hotellen i Dubai tenderar tyvärr att vara dyra under nyårshelgen, och jag hade ursprungligen tänkt boka ett billigare hotell i utkanten av staden. Ett par månader innan min resa, kom jag över ett förvånansvärt bra pris på Ramada Jumeirah Hotel på Al Minah Road. För 268kr natten behövde jag inte tänka länge innan rummet bokades från Hotels.com. Det visade sig vara en mistake rate med conversion error, där priset i US Dollar hade lagts in som Svenska Kronor.
Hotellets exteriör.
Mitt King standardrum.
Badrum helt i Marmor med ett badkar för två personer, och en walk-in dusch.
Hotellet visade sig vara klart över förväntan, både när det kom till personalens bemötande, rumsskicket och faciliteterna. Läget må inte ha varit det bästa, men kollektivtrafik och taxi fanns tillgängliga strax utanför hotellet.
Här följer lite bilder från min vistelse:
Burj Khalifa.
The Dubai Mall. Trots sin storlek var stället trevligt, med bra priser på shopping.
Gold Souq. En överskattad turistfälla, som jag inte anser vara värd ett besök i framtiden.
Burj Al Arab. Extravagant eller ”tacky”? Det är upp till var och en att bestämma…
Jumeirah Beach.
Dubai Marina. Ett trevligt ställe att spendera eftermiddagen med en god lunch.
Mall of The Emirates. Mindre och med mer exklusiv shopping än The Dubai Mall.
Dubais Skyline vid nattetid.
Fyrverkerierna vid tolvslaget på nyårsafton.
Lite strandhäng på Jumeirah Beach innan det var dags att bege sig till flygplatsen.
Slutsatser
Efter en inte alltför bra första upplevelse, så lyckades EgyptAir gottgöra sig på denna flygning. Kabinen på A330:n var i toppskick, besättningen var professionella och serviceinriktade, dock aningen reserverade. Maten höll ännu en gång inte den standard man normalt förväntar sig i Business Class, men den smakade någorlunda acceptabelt. Avsaknaden på alkohol berörde mig inte i någon större utsträckning då detta var en morgonflygning. I ärlighetens namn kan jag klara mig utan alkohol även på längre flygningar, men jag kan förstå att det är tråkigt för många att gå miste om sin efterlängtade Champagne om man har betalat för en Business Class biljett.
Tack för att ni läste, och jag hoppas att ni uppskattade rapporten