Senaste nytt

EBG - Resa i Europa. Vad väljer ni?

Skyway

Medlem
Efter SAS sänkte sin poängersättning för bland annat SAS Go Light, hur har det ändrat era biljettköp?

Det fina med EBG var ju att man kunde resa i Go Light (med en OK poängintjäning) men ändå få i princip samma förmåner som Plus.

Struntar ni helt i poängintjäningen när ni reser i Europa (och accepterar de mesliga 125 poängen man får med Go Light) och tar hem lejonparten av poängerna när ni reser Plus/Business till Asien/USA? Eller kör ni t.ex. Go Smart för att få t.ex. 1250 poäng istället eller rent av Plus.

Kanske bara jag som är gniden men känns lite som att man blir blåst när man köper Plus eftersom man då som EBG betalar för förmåner som man redan har ändå (fasttrack, lounge osv).

Tänker primärt på er som betalar biljetterna med egen kassa (privat eller företag) och inte de som är anställda.

Stort tack!
 

Fidde

Medlem
Inom europa är det främst priset som styr, business där det är rimligt jämför med ekonomi på samma flight. Poängintjäning gör lite men får inte vara för stor extrakostnad.

Har fördelen med ungdomsbiljetter så brukar vara väldigt liten skillnad för mer poäng (och väska), annars kollar jag lite annat också som flygplansmodell (hellre större plan), andra i alliansen, föredrar nog Lufthansa-gruppen inom europa och utgår från GOT så blir nästan alltid mellanlandning ändå.
 

ante888

Medlem
Det beror lite på. De mest aktuella destinationerna jag flyger till, är ställen dit SAS inte flyger, eller där SAS inte har loungeaccess eller fast track, vilket gör att jag blir mer benägen att flyga t.ex. Lufthansa. Poängintjäningen för SAS billigaste biljetter är oftast inte bättre än Lufthansa, och jag checkar sällan in något. Dessutom får man bättre service på Lufthansa (dryck och snacks på planet), så det enda som kan få mig att välja SAS är för att slippa byte.

Short haul köper jag billigaste biljetterna inom Star alliance numera, och struntar i poängintjäningen.
På long haul gör jag en avvägning om det är värt att betala för SAS plus, eller om jag ska spara pengarna för att använda dem på ett bättre sätt.

Reser endast privat, och har bockat av de SAS-destinationer jag tycker är intressanta, så det blir mer Turkish och Lufthansa nuförtiden på long haul. Dock kommer detta göra att jag inte längre är guld, vilket jag får se över. Flyger ungefär 40 legs om året.
 

oermen

Medlem
Jeg er SAS life time gold så jeg er ikke bekymret for point længere. Jeg foretrækker Star Alliance selskab og helst med både fast track og lounge adgang. På en del destinationer udelukker det SAS. SAS vinder dog nogle gange alligevel grundet direkte afgang og pris.
 

Sebbef83

Medlem
Blir mest Go Light inom europa och siktar på bid upgrade när jag flyger till södra europa.

Jag har flyttar en stor del av min spend till Lufthansa/ Swiss när de kör companion fare kampanjer. Jag har brytpunkt i december/januari, så för cirkus 20-25k sek flyger jag First över nyår och får tillräckligt med poäng för att behålla EBG i två kvalificeringsperioder - tycker det blir en bra deal så
 

mha321

Medlem
Priset mellan go och go light kan ju ibland vara värt det för poängen. Som ebd får man ju lägga till fri dryck i go, det är väl annars den enda kvarvarande anledningen att välja sas annat än om de har direktflyg och ingen annan har.
 

Hachans

Medlem
Jag flyger alltid med incheckat bagage då något av det värsta jag vet är på tok för stora och tunga handbagage (mitt och andras), så poängintjäningen är rimlig ändå tycker jag, och prisskillnaden mellan Light och Go Smart (och ibland Plus) inte särskilt stor. En hundralapp kanske.

När jag flyger privat så är det mycket priset som styr (inom rimliga gränser). Jag är lojal till viss del dit jag har status men jag tvekar inte att vara otrogen om pris och tider passar bättre. Jag är också betydligt okänsligare för obekväma tider och liknande ju lägre priset är. Det är ju trots allt till destinationen jag ska, flygresan är bara transporten.
 
Toppen