Ett kinesiskt visum kan utfärdas av en
utlandsmyndighet eller av
State Immigration Administration (SIA, f.d. Bureau of Exit and Entry Administration of the Ministry of Public Security). Dessa lyder under två olika ministerier. (jfr. svensk ambassad resp. Migrationsverket.)
Enligt art. 20,
Exit and Entry Administration Law, får en grupp av minst 2 turister ansöka om ”Port Visa” hos
China Immigration Inspection (som tillhör SIA), via en resebyrå som är godkänd av
China National Tourist Agency (CNTA).
Man behöver alltså inte gå via CVASC som samarbeta med de kinesiska utlandsmyndigheterna för att skaffa ett L- /turistvisum, utan det är, teoretiskt, möjligt att skaffa sig ett via en resebyrå som i sin tur ansöker Port Visa hos SIA. I slutet av 2015 blev det dessutom möjligt att lämna "elektroniskt" ansökan hos, åtminstone, gränspolisen/lokal polismyndighet i PVG/Shanghai.
Med bakgrunden ovan,
tror jag att
det omtalade E-visumet är egentligen ett Port Visa. Med andra ord, det är inte utlandsmyndigheterna som erbjuder E-visum, och därför har vi inte kunnat hitta något officiellt uttalande. Återigen, detta är vad
JAG tror.
Hittar dock inget som stödjer att
VisumtillKina.se (eller dess samarbetspartner) i Kina är godkänd av CNTA, men numer flera som beviljats inträdet ser jag ingen anledning till misstro.
Källor:
The State Council,
the Law (en).
Lokala (Shanghai) bestämmelser (zh).