Senaste nytt

dyr bonusresa

hej!

Jag har 25000 eurobonus poäng och vill köpa en tur och retur biljett med Thai airways från Bangkok till Phnom Phen. Thai Airways flyger på morgonen klockan 07.40 och klockan 18.20 till Phnom Phen. Att flyga klockan 18.20 är inte möjligt den vecka jag vill flyga. Bara 07.40. Tur och retur kostar vanligtvis resan 2200kr. När jag kollar på ITA matrix så kostar resan 2337kr var av 438kr är skatter och avgifter. Men SAS representanten säger att jag kommer behöva betala 1342kr i skatt och avgifter. Uppenbarligen så är detta värdelöst när jag inte kan flyga den tid jag vill och även fast det är en bonusresa måste jag betala 50% av biljettens pris. Ska det vara på detta visset?
 

DrKlas

Medlem
Ja det är värdelöst att köpa den resan som bonusbiljett så spara poängen och köp resan du vill ha för pengar. Däremot är inte Eurobonus värdelöst bara för det. Rätt använt kan du få riktigt bra värde för dina poäng om du samlar ihop en lite större summa och använder dem till rätt resa.
 

fcx

Medlem
Har med fasta bränsletillägget att göra. Det gör att vissa typer av biljetter inte riktigt är optimala för awards längre.
 

agehall

Medlem
Ringde dem igen och de sa att Thai och Lufthansa brukar vara dyra. Får kolla på något annat att spendera poängen på.
Varför ringer du dem när du har fått förklaringen här? Att säga att Thai och Lufthansa är dyra med de nya reglerna är ren och skär bullshit om du frågar mig för det brukar oftast vara riktigt prisvärt. Visst är det dyrare än om man enbart flyger med SAS, men dyrt, nja.

Däremot finns det helt klart många awards som inte alls är prisvärda med Eurobonus numera.
 
  • Gilla
Reactions: olo

agehall

Medlem
Fast 1300kr är ju snorbilligt om det är en award runt halva jorden i First. Att det inte är förmånligt på vissa sektorer är ju inget konstigt. Det är ju ungefär som att säga att det är jättedyrt att äta mat bara för att en 5-stjärnig krog tar flera tusen för en middag.
 

mha321

Medlem
Det var vad han sa. Thai och Lufthansa är dyra medans SAS och United är billiga.
Det stämmer dock inte.

Om du flyger sas på longhaul med anslutning på United blir det billigt.

Flyger du däremot United på longhaul är det samma pris som alla andra, alltså samma som thai och Lufthansa.

Generellt gäller att det blir extremt dåligt värde i bonus biljetter om man använder dem för economy på partners. Sas economy kan ibland ge värde, men inte partners. Ska du få ordentligt värde i det så bör du boka Business eller first. Det kosta i princip lika många kronor, men lite fler poäng.
 
Toppen