Senaste nytt

Dubbel equipment change till det bättre!

När denna resa bokades som BA Visa 2-4-1 i januari var inget av de flygplan vi flög i First satta i drift. Vi var inställda på att det skulle bli B777-200 båda sträckor, så det var en mycket trevlig överraskning när det blev equipment change till alldeles nya B787-9 på båda benen London - Dubai - London.
Jag har ännu inte sett någon rapport från B787-9 i First så därför tror jag det finns ett intresse här på forumet för några bilder från hemresan den 6 december.

Exteriör
IMG_4535.JPG


Interiör
IMG_4545.JPG


8 säten fördelat på 2 rader
IMG_4594.JPG


Stolen
IMG_4537.JPG


IMG_4575.JPG


Gott om förvaringsutrymmen
IMG_4550.JPG


IMG_4540.JPG


IMG_4544.JPG


Jag gillar denna pyjamas
IMG_4546.JPG


Stort förvaringsutrymme bredvid ottomanen
IMG_4548.JPG


Kardemummakryddat arabiskt kaffe och mandelfyllda dadlar serverades innan start
IMG_4551.JPG


Nästan bara Emirates på flygplatsen
IMG_4558.JPG


IMG_4559.JPG


IMG_4561.JPG


Samma typ av fjärrkontroll som på Qatars Dreamliner
IMG_4563.JPG


Laurent-Perrier Grand Siècle och varma nötter är sååå gott!
IMG_4576.JPG


Mozzarella med fikon
IMG_4580.JPG


Mellanrätt
IMG_4583.JPG


Lammfilé med sparris
IMG_4585.JPG


Perfekt dryck till lamm
IMG_4586.JPG


Ost och franska bakelser
IMG_4587.JPG


Turkiet
IMG_4595.JPG


Kontroller till stol, belysning och elektronisk fönsterlucka
IMG_4599.JPG


Gör förval med knapptryckning och därefter reglera stol eller belysning med ratten
IMG_4601.JPG


Wingmate
IMG_4617.JPG


Den halvstängda elektroniska fönsterluckan ger ett intressant ljus
IMG_4625.JPG


Sammanfattning

BA First ligger inte i topp av de fyra flygbolags First jag provat men det är alltid trevligt med en ny fräsch kabin. Bemötandet och humorn från den brittiska besättningen är underbar!
Det är märkligt att ett flygplan på teknikens framkant saknar wifi. IFE:n har hyfsat utbud av filmer men är bedrövlig när det gäller musik. Fjärrkontrollens pekskärm har en fördröjning, samma irritationsmoment som på Qatars fjärrkontroller - lätt att skrolla förbi önskad film och det blir många dubbel- och trippeltryckningar. Överlag kan upplevelsen jämföras med Qatar Business i B787-8.
Jag brukar ställa mig frågan om jag kan tänka mig att göra om en flygning. Tillgången till Concorde Room i London och Concorde Bar i Dubai gör att svaret blir ja!
 

Attachments

  • IMG_4542.JPG
    IMG_4542.JPG
    71,3 KB · Visningar: 134
Last edited:

Senator

Moderator
Jag hade en resa i oktober mellan London och Newark med "nya" om man kan säga så, BA First ombord B787-9. Finns en del förbättringar över B777/B747 kan jag hålla med om.

Men jämfört med Swiss och Lufthansa finns det fortfarande mycket att önska.
 
Toppen