Dödsfall på Swiss flight 17-JUL

Tjaeng skrev:Vad gäller det här med dödsförklaring o.dyl undrar jag om det finns liknande befogenheter för piloten som man har som skeppsbefäl till sjöss?Klicka för att utvidga...
Säg det. Om Swiss skulle lyda under tysk lag hade det varit LuftVO som reglerar juridiken, se sektion 3. LuftVO - nichtamtliches Inhaltsverzeichnis Det fanns även reglerat inom LuftSiG, se paragraf 12, men tror att den lagen ogiltigförklarades i sin helhet. LuftSiG - nichtamtliches Inhaltsverzeichnis

Men Swiss är ju ett schweiziskt flygbolag och då är det väl deras lagar?

Edit: I Lufthansas handbok står (under kapitlet hjärtlungräddning) att återupplivning ("resuscitation") generellt ska fortgå tills patienten är överförd till medicinsk personal på marken. Om en läkare finns ombord kan hon/han bestämma till vilken utsträckning det ("the measures") ska fortsätta göras.

Detta påverkar ett eventuellt dödförklarande. Således tror jag att kapten ombord inte direkt har befogenheten att dödförklara. Däremot har kaptenen ansvar för allas säkerhet ombord och kan med hänvisning till detta avbryta återupplivningsförsök, exempelvis vid turbulens.

Jackie skrev:Usch...tråkigt när sånt händer.Om dem förklarar för passagerarna om vad som händer så tror jag väl inte någon klagar, men om passagerarna inte informeras om vad som händer och dem bara landar och låter folk vänta utan att veta något så tror jag säkert alla klagar.Klicka för att utvidga...
De var duktiga på att förklara varför landningen skedde och uppdaterade med info om ev förseningar och ombokningar när vi stod på marken. Jag fick ett mail innan vi lyfte från Cardiff om att vi var ombokade på ett senare flyg.

De berättade dock inte för passagerarna att hon avled, det hörde vi pga att vi satt där det utspelade sig.

Nemo skrev:Säg det. Om Swiss skulle lyda under tysk lag hade det varit LuftVO som reglerar juridiken, se sektion 3.LuftVO - nichtamtliches InhaltsverzeichnisDet fanns även reglerat inom LuftSiG, se paragraf 12, men tror att den lagen ogiltigförklarades i sin helhet.LuftSiG - nichtamtliches InhaltsverzeichnisMen Swiss är ju ett schweiziskt flygbolag och då är det väl deras lagar?Edit: I Lufthansas handbok står (under kapitlet hjärtlungräddning) att återupplivning ("resuscitation") generelltskafortgå tills patienten är överförd till medicinsk personal på marken. Om en läkare finns ombord kan hon/han bestämma till vilken utsträckning det ("the measures") ska fortsätta göras.Detta påverkar ett eventuellt dödförklarande. Såledestrorjag att kapten ombord inte direkt har befogenheten att dödförklara. Däremot har kaptenen ansvar för allas säkerhet ombord och kan med hänvisning till detta avbryta återupplivningsförsök, exempelvis vid turbulens.Klicka för att utvidga...
Jag använde nog ordet dödförklara lite slarvigt, jag vet inte när och av vem en officiell dödsförklaring gjordes men av accenten att dömma var det den amerikanske passageraren som yttrade seize resuscitation.

Kan inte tänka mig annat än att de hade medicinsk kontakt i Cardiff och möttes av doktor i Zürich.

srg skrev:När vi landar på Cardiff så har de utfört hlr på henne i 40 min och väl stående på plattan så fortsätter de i kanske 10-15 min till innan hon förklaras död.Klicka för att utvidga...
Vilken obehaglig erfarenhet. Själv har jag bara varit med om att svårt sjuk medpassagerare hämtats med ambulans direkt efter landning och innan vi andra fick lämna planet.

Men en aspekt på detta som jag kommer ihåg är att när jag för ca 20 år sedan arbetade i USA var att då fick jag förklarat för mig att i USA anmäler sig ogärna medicinskt kunnig personal frivilligt när planets personal efterlyser "medicinskt kunniga". Orsaken var att några blivit stämda på stora belopp (amerikanska advokater...) när de propsat på snabb landning. Jag vet inte hur vanligt detta är/var men tydligen förekommer det.

Nu var ju detta ett Europeiskt flygbolag på väg till Europa så inte aktuellt i detta fall.

Ystad skrev:Men en aspekt på detta som jag kommer ihåg är att när jag för ca 20 år sedan arbetade i USA var att då fick jag förklarat för mig att i USA anmäler sig ogärna medicinskt kunnig personal frivilligt när planets personal efterlyser "medicinskt kunniga". Orsaken var att några blivit stämda på stora belopp (amerikanska advokater...) när de propsat på snabb landning. Jag vet inte hur vanligt detta är/var men tydligen förekommer det.Klicka för att utvidga...

Min mamma har en ansvarsförsäkring som täcker sådant, och då kollade vi specifikt upp USA.

Minns att vi kollade upp det för några år sedan, efter att hon och jag skulle bila ner till sommarhuset i Ungern, och på färjan mellan Sverige och Tyskland så fick mamma ställa upp när en gammal dam blev akut sjuk och dog på plats. Mamma var för övrigt den som fick dödförklara kvinnan på plats. Hon fick signera något papper ombord och därefter skötte hon resten av dikteringen/pappersarbete när hon kom hem igen.

Ystad skrev:Men en aspekt på detta som jag kommer ihåg är att när jag för ca 20 år sedan arbetade i USA var att då fick jag förklarat för mig att i USA anmäler sig ogärna medicinskt kunnig personal frivilligt när planets personal efterlyser "medicinskt kunniga". Orsaken var att några blivit stämda på stora belopp (amerikanska advokater...) när de propsat på snabb landning. Jag vet inte hur vanligt detta är/var men tydligen förekommer det.Nu var ju detta ett Europeiskt flygbolag på väg till Europa så inte aktuellt i detta fall.Klicka för att utvidga...
Just i USA finns det ett extra starkt skydd för medicinsk personal som hjälper till ombord, så ryktena om dyra stämningar är tack och lov inte sant.

https://www.congress.gov/105/plaws/publ170/PLAW-105publ170.htm

"Aviation Medical Assistance Act of 1998

SEC. 5. LIMITATIONS ON LIABILITY. <<NOTE: 49 USC 44701 note.>>

(b) Liability of Individuals.--An individual shall not be liable for

damages in any action brought in a Federal or State court arising out of

the acts or omissions of the individual in providing or attempting to

provide assistance in the case of an in-flight medical emergency unless

the individual, while rendering such assistance, is guilty of gross

negligence or willful misconduct."

Nemo skrev:Just i USA finns det ett extra starkt skydd för medicinsk personal som hjälper till ombord, så ryktena om dyra stämningar är tack och lov inte sant.https://www.congress.gov/105/plaws/publ170/PLAW-105publ170.htm"Aviation Medical Assistance Act of 1998

SEC. 5. LIMITATIONS ON LIABILITY. <<NOTE: 49 USC 44701 note.>>

(b) Liability of Individuals.--An individual shall not be liable for

damages in any action brought in a Federal or State court arising out of

the acts or omissions of the individual in providing or attempting to

provide assistance in the case of an in-flight medical emergency unless

the individual, while rendering such assistance, is guilty of gross

negligence or willful misconduct."
Klicka för att utvidga...

Intressant. Vet ju att väldigt många stämningar i USA sker i Civil Court (typ Judge Judy). Undrar om det även finns något skydd där? Hoppas det. Eller sådana här fall kanske aldrig kan tas upp i Civil Court?

Nemo skrev:Just i USA finns det ett extra starkt skydd för medicinsk personal som hjälper till ombord, så ryktena om dyra stämningar är tack och lov inte sant.Klicka för att utvidga...
Ok - om det är så är det ju bra (detta var ju sådant "som jag hörde talas om").

Men efter att ha var inblandad i några avtal mellan Svenska och USA bolag (NB som tekniker och inte som jurist - men ändock) så vet jag att amerikanska advokater "inte är lätta att tas med" - de avtal jag sett har varit patetiskt omfattande.

Först och främst, en väldigt tråkig historia detta.

Har inte varit med om dödsfall ombord men på en av mina många turer London - Los Angeles så vart det en "medical diversion" till Glasgow då en äldre man misstänktes ha fått en stroke ombord. Detta bekräftades senare av en flygvärdinna jag pratade med, mannen hade sannolikt inte överlevt om man hade fortsatt över Atlanten. I just detta fall valdes Glasgow då man tydligen har ett sjukhus som är duktiga på just stroke där.

Det samtidigt sura i historien är att vi stod på backen i runt fyra timmar i Glasgow då den äldre mannen vägrade kliva av tills kaptenen hotade med att han skulle få betala för den extra soppa som landningen i Glasgow krävde.

En solskenshistoria var samma rutt men annat tillfälle då man också frågade efter om det fanns en läkare ombord och det visade sig att flighten hade styvt 30 läkare från Österrike på väg till en konferens ombord. Denna gång blev det inte en "medical diversion"...

Gällande dödsförklaring ombord kan kapten ej göra detta, men som sagt avbryta eventuella återupplivningsförsök om det anses vara osäkert.

På långlinjerna hos de många flygbolag kan en tjänst som kallad MedLink användas där läkare kontaktas via telefon. Dessa läkare kan dödsförklara en person med hjälp av de uppgifter ombordpersonalen förser dem med. Med bra övervakning av både syrehalt i blodet, eventuell puls osv samt användning av AED kan man få fram bra uppgifter för att läkarna som kontaktas ska kunna berätta vad nästa steg ska vara.

Om någon dödsförklaras landar man generellt sett inte. Om personen dock anses kunna räddas och behöva sjukvård landar man.

Hachans skrev:Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis.Klicka för att utvidga...

srg skrev:Jag kan inte ta gift på att det inte kom på en doktor när vi stod där, men isf var det en enda ensam för ambulanspersonalen stod kvar utanför, så det verkar märkligt också.Klicka för att utvidga...
Det uppstår inte obetydliga - juridiska (inte minst karantän) såväl som logistiska - problem med att avlasta ett lik i tredje land. Att ta med den döde, och dess eventuella sällskap, till den ursprungligen avsedda destinationen är i normalfallet absolut mest rationellt.

srg skrev:Var inatt med om något för första och förhoppningsvis sista gången.Jag och mitt sällskap sitter i mitten på rad 5 på LX53 BOS-ZRH som är en A340 med en den lilla separata business kabinen för rad 4 och 5 mellan first och resten av business. Framför oss sitter ett äldre par.Klicka för att utvidga...

Seriöst, jag vet inte vad jag ska säga eller vad du vill uppnå när du återger hela förloppet från din point of view.

Ska anhöriga behöva läsa det här?

Till vilken nytta?

Fine, berätta vad du råkade ut för men visa lite respekt för det som hände och fråga dig själv om du skulle tycka det är OK om någon skrev för detaljerat om någon du höll kär drabbades.

Hundrafjortontrettiotre skrev:Seriöst, jag vet inte vad jag ska säga eller vad du vill uppnå när du återger hela förloppet från din point of view.Klicka för att utvidga...

Jag håller inte med. Händelsen är väl ganska tydligt relevant för målgruppen på det här forumet, och den är beskriven lugnt, respektfullt och tillsynes korrekt. Inga onödiga identifierande uppgifter finns. Om de anhöriga skulle läsa detta, är det inte troligt att de finner någon information som inte redan delgivits dem av flygbolaget.

Jane Insane skrev:Jag håller inte med. Händelsen är väl ganska tydligt relevant för målgruppen på det här forumet, och den är beskriven lugnt, respektfullt och tillsynes korrekt. Inga onödiga identifierande uppgifter finns. Om de anhöriga skulle läsa detta, är det inte troligt att de finner någon information som inte redan delgivits dem av flygbolaget.Klicka för att utvidga...

Jag håller med dej till 100 procent. Händelsen är mycket nyanserat beskriven utan några som helst överdrifter eller andra onödiga kommentarer. Detta är en traumatisk händelse att vara med om och @srg har beskrivit händelsen från sitt perspektiv. Inte ens en nyhetstidning skulle kunna skriva så nyanserat om händelsen.

Fördöm istället de marodörer som filmar trafikolyckor och lägger ut detta på nätet. Det saknar helt respekt mot de som är drabbade.

Tragiskt, särskilt för den avlidnes resesällskap, att komma hem ensam kan inte vara lätt!

Jag kan inte detaljerna men en kompis är tysk läkare. Han har berättat om Lufthansas frivilliga program för läkare, där man på förhand kan identifiera sig som läkare i passagerarlistorna samt få någon liten symbolisk present som tack. Lufthansa klargör då också i informationsmaterialet att man aldrig kan/kommer bli personligt ansvarig om man ställt upp som behandlande läkare i en nödsituation ombord. Skulle så ändå ske lovar Lufthansa något i stil med att ”ställa sin armé av advokater och sin egen ansvarsförsäkring till 100% förfogande”. Min kompis menar att det trots det inte är särskilt många av hans kollegor som väljer att på förhand registrera sig i Lufthansas läkarprogram, däremot kan de flesta tänka sig att ställa upp om det skulle efterfrågas ombord.

Berglund skrev:Tragiskt, särskilt för den avlidnes resesällskap, att komma hem ensam kan inte vara lätt!Jag kan inte detaljerna men en kompis är tysk läkare. Han har berättat om Lufthansas frivilliga program för läkare, där man på förhand kan identifiera sig som läkare i passagerarlistorna samt få någon liten symbolisk present som tack. Lufthansa klargör då också i informationsmaterialet att man aldrig kan/kommer bli personligt ansvarig om man ställt upp som behandlande läkare i en nödsituation ombord. Skulle så ändå ske lovar Lufthansa något i stil med att ”ställa sin armé av advokater och sin egen ansvarsförsäkring till 100% förfogande”. Min kompis menar att det trots det inte är särskilt många av hans kollegor som väljer att på förhand registrera sig i Lufthansas läkarprogram, däremot kan de flesta tänka sig att ställa upp om det skulle efterfrågas ombord.Klicka för att utvidga...

Går att läsa lite om Lufthansas "doctor on board" här: Doctor On Board | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@Alf Konstatera dödsfall kan endast göras av läkare som påpekats ovan. Dör man i hemmet är det vanligen behandlande läkare som känner patienten sedan tidigare som avgör om händelsen skall betraktas som ett naturligt dödsfall eller om polisen skall kopplas in. Flyygpersonal kan inte konstatera dödsfall. Så någon läkare måste ha varit inblandad. Det känns här som det vore mer värdigt mot den avlidna och hänsynfullt mot medpassagerare om den avlidna transporterades i kista i ett senare flyg.

ACervin skrev:@AlfKonstatera dödsfall kan endast göras av läkare som påpekats ovan. Dör man i hemmet är det vanligen behandlande läkare som känner patienten sedan tidigare som avgör om händelsen skall betraktas som ett naturligt dödsfall eller om polisen skall kopplas in. Flyygpersonal kan inte konstatera dödsfall. Så någon läkare måste ha varit inblandad. Det känns här som det vore mer värdigt mot den avlidna och hänsynfullt mot medpassagerare om den avlidna transporterades i kista i ett senare flyg.Klicka för att utvidga...
Nej du har fel. Det finns andra än läkare som kan konstatera dödsfall, även i hemmet.

Sluta gissa eller var tydliga med att ni tror något.

Back