Säg det. Om Swiss skulle lyda under tysk lag hade det varit LuftVO som reglerar juridiken, se sektion 3. LuftVO - nichtamtliches Inhaltsverzeichnis Det fanns även reglerat inom LuftSiG, se paragraf 12, men tror att den lagen ogiltigförklarades i sin helhet. LuftSiG - nichtamtliches InhaltsverzeichnisTjaeng skrev:Vad gäller det här med dödsförklaring o.dyl undrar jag om det finns liknande befogenheter för piloten som man har som skeppsbefäl till sjöss?Klicka för att utvidga...
Men Swiss är ju ett schweiziskt flygbolag och då är det väl deras lagar?
Edit: I Lufthansas handbok står (under kapitlet hjärtlungräddning) att återupplivning ("resuscitation") generellt ska fortgå tills patienten är överförd till medicinsk personal på marken. Om en läkare finns ombord kan hon/han bestämma till vilken utsträckning det ("the measures") ska fortsätta göras.
Detta påverkar ett eventuellt dödförklarande. Således tror jag att kapten ombord inte direkt har befogenheten att dödförklara. Däremot har kaptenen ansvar för allas säkerhet ombord och kan med hänvisning till detta avbryta återupplivningsförsök, exempelvis vid turbulens.