Dödsfall på Swiss flight 17-JUL

srg

New member
Var inatt med om något för första och förhoppningsvis sista gången.



Jag och mitt sällskap sitter i mitten på rad 5 på LX53 BOS-ZRH som är en A340 med en den lilla separata business kabinen för rad 4 och 5 mellan first och resten av business. Framför oss sitter ett äldre par.



Då flighten avgår Boston 2145 så skippar jag middag och sommar direkt. Vaknar till efter några timmar av att det är en del spring runt i kabinen men somnar halvt om. Efter ytterligare ett tag så efterfrågas det i högtalarna om det finns någon medicinsk personal ombord och två passagerare kommer från bakre kabinen som är någon form av läkare, uppfattade inte helt.. Men ganska snabbt plockas det fram syrgas och jag upptäcker att kvinnan på raden framför oss är mer eller mindre livlös och de börjar mäta syre, blodtryck etc.



Kvinnan lyfts in i first delen för att få plats att ligga ner med höjda ben och får fortsatt syre. Hon verkar här bli ganska snabbt sämre och läkaren och CC börjar med metodisk HLR och vill ha få ner henne på marken snabbt, så vi divertas till London Heathrow som är runt 35 min bort men ganska snabbt ändras detta till Cardiff som då är under 10 min bort.



När vi landar på Cardiff så har de utfört hlr på henne i 40 min och väl stående på plattan så fortsätter de i kanske 10-15 min till innan hon förklaras död.



På Cardiff står medicinsk personal utanför, men ingen trapp körs fram och ingen kliver på.. Vi tankar upp och fortsätter till Zürich och landar 2hr försenade.





Det hela skedde relativt odramatiskt och jag kan inte tänka mig att personal och hjälpande passagerare inte skötte detta på bästa sätt.. Men det får ju en att inse hur utsatt man kan vara på long haul, speciellt över öppet hav.
 
Fruktansvärt tragiskt. Dessutom kommer säkert en del ha mage att klaga över att dom blev två timmar försenade och begära ersättning för detta.
 
srg skrev:Ja. Kändes lite konstigt.. Men också förstår jag att man inte vill lämna av henne och hennes sällskap (man, gissar jag på) i främmande Cardiff heller.Klicka för att utvidga...


Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?



Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.
 
Hachans skrev:Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.Klicka för att utvidga...
Det är väl standard att man gör det som jag förstått det. Har "hört" om fulla plan där endast en filt lags över den avlidne.
 
Hachans skrev:Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.Klicka för att utvidga...
Hon var inte död när vi landade utan som jag förstod det så avled hon medans vi stod på marken.



Jag kan inte ta gift på att det inte kom på en doktor när vi stod där, men isf var det en enda ensam för ambulanspersonalen stod kvar utanför, så det verkar märkligt också.
 
Alf skrev:Fruktansvärt tragiskt. Dessutom kommer säkert en del ha mage att klaga över att dom blev två timmar försenade och begära ersättning för detta.Klicka för att utvidga...
Vi missade vår anslutning till Arlanda och blev ombokade med ett flyg som lyfter snart och blir nog nästan 5h försenade hem.. Kommer inte att klaga på detta.
 
Hachans skrev:Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.Klicka för att utvidga...


Det är väl självklart att man försöker landa så snart som möjligt. Detta finns i deras instruktioner. Det gäller ju att komma till sjukhusvård så snabbt som möjligt. I detta fall nådda man ju inte riktigt ända fram. Att flyga vidare med någon som dött på planet förekommer ju då och då och är inte så konstigt. Jag förstår den anhörige som säkert har godkänt detta förfaringssätt.



Hur det är med dödförklaringen kan jag inget om men jag vet att @ACervin har erfarenheter av liknande och kanske kan ge ett fackmannamässigt svar på detta.
 
Hachans skrev:Men va?? De kan ju inte flyga vidare med en döing i kabinen. Det är ju fel på alla möjliga sätt och vis. Varför ens bry sig om att landa?Och vem förklarade henne död? Tog man en random passagerare som sa sig vara läkares ord på det? Kan inte tänka mig det är okej någonstans.Klicka för att utvidga...



Kebalibre skrev:Det är väl standard att man gör det som jag förstått det. Har "hört" om fulla plan där endast en filt lags över den avlidne.Klicka för att utvidga...
Från Lufthansas "Handbook of Aviation Medicine and Inflight Medical Emergencies"



img_2700-jpg.94118
 
I Sverige är alla dödsfall utanför sjukvårdsinrättning polisärenden, även om det saknas brottsmisstanke. Har ingen kunskap om hur det fungerar i Wales men det är en hög grad av sannolikhet att både läkare och polis var inkopplade när planet stod på marken.
 
adhoc76 skrev:I Sverige är alla dödsfall utanför sjukvårdsinrättning polisärenden, även om det saknas brottsmisstanke. Har ingen kunskap om hur det fungerar i Wales men det är en hög grad av sannolikhet att både läkare och polis var inkopplade när planet stod på marken.Klicka för att utvidga...
OT: Nej, så är det inte. Men finns minsta misstanke om onaturlig död är det ett polisärende, även inom sjukvårdsinrättning. Det är många gamla som dör i hemmet, som den jourhavande allmänläkaren ("husläkaren") åker hem till och skriver dödsbevis, utan att Polisen behöver kopplas in.



Edit: Referens Akutmedicin. Dödsbevis - Praktisk Medicin
 
Usch...tråkigt när sånt händer.

Om dem förklarar för passagerarna om vad som händer så tror jag väl inte någon klagar, men om passagerarna inte informeras om vad som händer och dem bara landar och låter folk vänta utan att veta något så tror jag säkert alla klagar.
 
Mig veterligen får endast läkare dödförklara i Sverige. Undantagsfallet skall vara när huvudet är skiljt från kroppen.



Det är vad jag hört från bekanta inom ambulans och brandkåren.
 
Nemo skrev:Men finns minsta misstanke om onaturlig dödKlicka för att utvidga...


Du har rätt. Jag var otydlig. Till onaturlig död hör dödsfall som är plötsliga och oväntade. Om den aktuella kvinnans sjukdomshistorik vet vi inget.



*Slut på OT*
 
adhoc76 skrev:I Sverige är alla dödsfall utanför sjukvårdsinrättning polisärenden, även om det saknas brottsmisstanke. Har ingen kunskap om hur det fungerar i Wales men det är en hög grad av sannolikhet att både läkare och polis var inkopplade när planet stod på marken.Klicka för att utvidga...



samet skrev:Mig veterligen får endast läkare dödförklara i Sverige. Undantagsfallet skall vara när huvudet är skiljt från kroppen.Det är vad jag hört från bekanta inom ambulans och brandkåren.Klicka för att utvidga...



adhoc76 skrev:Du har rätt. Jag var otydlig. Till onaturlig död hör dödsfall som är plötsliga och oväntade. Om den aktuella kvinnans sjukdomshistorik vet vi inget.*Slut på OT*Klicka för att utvidga...



samet skrev:Mig veterligen får endast läkare dödförklara i Sverige. Undantagsfallet skall vara när huvudet är skiljt från kroppen.Det är vad jag hört från bekanta inom ambulans och brandkåren.Klicka för att utvidga...
Nej.



Sluta gissa baserat på vad ni hört från bekanta.



Det finns fler fall, förruttnelse till exempel så behöver inte en läkare konstatera dödsfallet.



Polisiära dödsfall är flera av olika anledningar. T.ex. självmord, vilket inte behöver vara varken plötsligt eller oväntat.



Dödförklaring regleras i lag och används ofta felaktigt.
 
Gissa? Hur menar du @danielhog ? Det @Nemo skriver är helt korrekt och jag tog på mig att jag var otydlig i mitt inlägg. Och ja - det finns fler exempel på onaturliga dödsfall; skador av olika slag, misstanke om förgiftning, när någon dör som resultat av myndighetsingripande, missbruk etc. Men dessa exempel är såvitt jag förstår med god marginal OT.
 
Alf skrev:Fruktansvärt tragiskt. Dessutom kommer säkert en del ha mage att klaga över att dom blev två timmar försenade och begära ersättning för detta.Klicka för att utvidga...


Det där måste väl ändå vara själva definitionen av extraordinary circumstances vilket därför inte ger rätt till ersättning. Inte för att Swiss någonsin brytt sig om EU261/2004 till att börja med, men ändå.



Vad gäller det här med dödsförklaring o.dyl undrar jag om det finns liknande befogenheter för piloten som man har som skeppsbefäl till sjöss?
 
Back
Top