Divorced segments?

big-birger

New member
"Married segments" har jag stött på många gånger, dvs att två segment sitter ihop och hanteras som en enhet och att det inte går att ändra den ena utan att också ändra/avboka den andra.



Funderar på om jag stötte på "Divorced segments".



Bakgrunden är en resa till Los Angeles i slutet av maj som bokades för länge sedan som CPH-LAX, eftersom vid bokningstillfället var oklart om anslutningen skulle vara från Stockholm eller Göteborg till Köpenhamn. Det brukar vara en enkel match att ringa in och fixa.



Detta är de olika samtalen:



#1. Knappade så långsamt på tangenterna att det var ingen idé att prata vidare när hon inte ens visste vad FlyPremium var.



#2. Hon hittade inga resor över huvud taget, och kunde inte tänka utanför boxen. Ridå.



#3 Snabb och visste vad hon gjorde. Insåg att det finns platser när hon sökte "utanför" bokningen, men klarade inte av att lägga till resan ändå. Blev satt på "hold". Hennes "supervisor" hävdade att de resor som finns tillgängliga ej är för anslutning till USA-flyg. HUACA.



#4 Pratade långsamt och ville ha min säkerhetskod innan vi ens började söka. Fine. Sedan hittade han inga resor, så jag fick tala om att det visst finns men att det kan vara klurigt att lägga till dem och att han behöver ta hjälp av någon riktigt erfaren. Blev satt på "hold". Kom tillbaka och fick något mumlande om bokningsklasser och att det inte går att frisälja. Ridå.



#5 Ringde engelska tjänsten för att testa lyckan där. Fick direkt prata med en svensk. Jag förklarade att det finns biljetter från Göteborg till Los Angeles via Köpenhamn i SAS Plus och i SAS Go och att det finns 9 bokningsbara bonusbiljetter från Göteborg till Köpenhamn. "De biljetter som finns är inte för EuroBonus", säger han. Clown. När jag säger att de går att boka på sas.se säger han att webben inte är lika uppdaterad som hans system. Suck. Sedan säger han att de bonusbiljetter som finns inte går att koppla till Long haul. Jag frågade hur det då kommer sig att man kan boka bonusbiljett i SAS Plus från Göteborg till Los Angeles. Inget svar.



#6 Ringde svenska igen några dagar senare. Fick vad jag uppfattar som en relativt erfaren agent som förklarade att det just nu inte gick att lägga till anslutningen, men att det kan öppnas igen lite senare.



Märkligt. Det var precis som om Göteborg-Köpenhamn vore ett "Divorced segment" när det gäller att koppla ihop med SAS Business till Los Angeles. Väldigt frustrerande.



Så jag gav upp en smula och lät det gå några veckor.



#7 Igår när jag ringde in i ett annat ärende så passade jag på att fråga om det går att lägga till anslutningen från Göteborg. "Javisst" var svaret och sedan var det löst på 1 minut.
 
Kul att det löste sig.

Det jag har tänkt att det borde vara är att award-Plus på long haul bokas i bokningsklass F, och kanske även anslutningssegmenten. Då business bokas i klass I på det långa benet kan jag tänka mig att det kan krävas bokningsklass I även på anslutningsbenet. Om tillgängligheten i I-klass är 0 men i F-klass är >0 så skulle det ge detta beteende. Förklarar dock inte hur agent #7 löste det, men det kan ju tänkas att tillgängligheten ändrades under tiden.
 
Big Birger skrev:"Married segments" har jag stött på många gånger, dvs att två segment sitter ihop och hanteras som en enhet och att det inte går att ändra den ena utan att också ändra/avboka den andra.Funderar på om jag stötte på "Divorced segments".Bakgrunden är en resa till Los Angeles i slutet av maj som bokades för länge sedan som CPH-LAX, eftersom vid bokningstillfället var oklart om anslutningen skulle vara från Stockholm eller Göteborg till Köpenhamn. Det brukar vara en enkel match att ringa in och fixa.Detta är de olika samtalen:#1. Knappade så långsamt på tangenterna att det var ingen idé att prata vidare när hon inte ens visste vad FlyPremium var.#2. Hon hittade inga resor över huvud taget, och kunde inte tänka utanför boxen. Ridå.#3 Snabb och visste vad hon gjorde. Insåg att det finns platser när hon sökte "utanför" bokningen, men klarade inte av att lägga till resan ändå. Blev satt på "hold". Hennes "supervisor" hävdade att de resor som finns tillgängliga ej är för anslutning till USA-flyg. HUACA.#4 Pratade långsamt och ville ha min säkerhetskod innan vi ens började söka. Fine. Sedan hittade han inga resor, så jag fick tala om att det visst finns men att det kan vara klurigt att lägga till dem och att han behöver ta hjälp av någon riktigt erfaren. Blev satt på "hold". Kom tillbaka och fick något mumlande om bokningsklasser och att det inte går att frisälja. Ridå.#5 Ringde engelska tjänsten för att testa lyckan där. Fick direkt prata med en svensk. Jag förklarade att det finns biljetter från Göteborg till Los Angeles via Köpenhamn i SAS Plus och i SAS Go och att det finns 9 bokningsbara bonusbiljetter från Göteborg till Köpenhamn. "De biljetter som finns är inte för EuroBonus", säger han. Clown. När jag säger att de går att boka på sas.se säger han att webben inte är lika uppdaterad som hans system. Suck. Sedan säger han att de bonusbiljetter som finns inte går att koppla till Long haul. Jag frågade hur det då kommer sig att man kan boka bonusbiljett i SAS Plus från Göteborg till Los Angeles. Inget svar.#6 Ringde svenska igen några dagar senare. Fick vad jag uppfattar som en relativt erfaren agent som förklarade att det just nu inte gick att lägga till anslutningen, men att det kan öppnas igen lite senare.Märkligt. Det var precis som om Göteborg-Köpenhamn vore ett "Divorced segment" när det gäller att koppla ihop med SAS Business till Los Angeles. Väldigt frustrerande.Så jag gav upp en smula och lät det gå några veckor.#7 Igår när jag ringde in i ett annat ärende så passade jag på att fråga om det går att lägga till anslutningen från Göteborg. "Javisst" var svaret och sedan var det löst på 1 minut.Klicka för att utvidga...


Jag hade problem med att få anslutningsbiljett i Plus även om det solklart gick att boka biljetten separat i Plus.

Jag förklarade att jag kan se biljetten, men fick svar att det inte går att boka det ihop med min biz från ARN till BKK.



Konstiga grejer händer
 
ante_77 skrev:Jag hade problem med att få anslutningsbiljett i Plus även om det solklart gick att boka biljetten separat i Plus.Jag förklarade att jag kan se biljetten, men fick svar att det inte går att boka det ihop med min biz från ARN till BKK.Konstiga grejer händerKlicka för att utvidga...
När det gäller Star Alliance-bokningar tycker jag det är ofta det inte går att boka Plus sista biten från Köpenhman till Arlanda. Råkade ut för det så sent som igår morse när jag bokade Toronto-Köpenhamn-Arlanda med Air Canada från Toronto och SAS från Köpenhamn.



Men jag hade en ren SAS-bokning til Los Angeles.
 
Big Birger skrev:När det gäller Star Alliance-bokningar tycker jag det är ofta det inte går att boka Plus sista biten från Köpenhman till Arlanda. Råkade ut för det så sent som igår morse när jag bokade Toronto-Köpenhamn-Arlanda med Air Canada från Toronto och SAS från Köpenhamn.Men jag hade en ren SAS-bokning til Los Angeles.Klicka för att utvidga...
Det är konstigt då man kan se att plusbiljetter finns tillgängliga.
 
Big Birger skrev:När det gäller Star Alliance-bokningar tycker jag det är ofta det inte går att boka Plus sista biten från Köpenhman till Arlanda. Råkade ut för det så sent som igår morse när jag bokade Toronto-Köpenhamn-Arlanda med Air Canada från Toronto och SAS från Köpenhamn.Men jag hade en ren SAS-bokning til Los Angeles.Klicka för att utvidga...
Samma för mig gällande BKK-LHR-CPH i C. Finns gott om tillgänglighet i Plus med SK LHR-CPH och trots 4 HUACA så går det inte att lägga på denna (men ekonomi fungerade fint). Detta har väl aldrig varit ett problem tidigare?
 
Jag har en ARN-CPH-MIA (amex) där jag ville ändra ARN-CPH till ett senare flyg men agenten sa att det inte fanns några platser i plus. Jag tjatade och var påstridig och sa att jag ser dom på sas.se men nej det fanns inga plus. Var millimeter ifrån att avsluta samtalet men bad henne att testa bara ARN-CPH och då hittade hon "Nu ser jag att det finns, vänta en stund". Sen kom hon tillbaka 2 min senare och sa att nu är det fixat. Uppenbarligen gjorde hon något annat när hon såg att det fanns bonusplatser.
 
filip23 skrev:Samma för mig gällande BKK-LHR-CPH i C. Finns gott om tillgänglighet i Plus med SK LHR-CPH och trots 4 HUACA så går det inte att lägga på denna (men ekonomi fungerade fint). Detta har väl aldrig varit ett problem tidigare?Klicka för att utvidga...
Det har varit problem i typ 5 år att lägga till plus inom Europa..

I ärlighetens namn funkar go typ lika bra. Oftast har plus släppts upp mindre än 180 dagar innan.
 
palmen skrev:Det har varit problem i typ 5 år att lägga till plus inom Europa..I ärlighetens namn funkar go typ lika bra. Oftast har plus släppts upp mindre än 180 dagar innan.Klicka för att utvidga...
Håller helt med. Min utmaning var att de inte ens kunde lägga till "Go", så det var på vippen att att bli transport i egen regi till Köpenhamn dagen innan. Men det löste sig.
 
Har flertalet gånger hittat biljetter EWR/JFK-ARN/CPH i Business och ändrar jag till slutdestination GOT så finns det endast i Plus som bäst. Söker man ARN/CPH-GOT så finns inga bonusbiljetter alls. Att försöka få till en bokning till GOT har varit tvärt omöjligt fast de uppenbarligen går att boka hela sträckan om jag väljer PLUS. Har försökt några gånger nu att få det långa benet i Business och sedan lägga till anslutningen men har ej lyckats. Gav upp och bokade hemresan tidigare på sportlovsresan för jag orkade inte ringa fler gånger. Upplever att det är riktigt tufft att få till anslutningar till GOT numera.
 
Har en motsvarande utmaning igen. Flyger hem från Taipei med EVA i slutet av höstlovet i november. Lufthansa ställde in flighten som vi hade från Wien till München för länge sedan. Hemresan från München till Arlanda fanns kvar.



Ringde in, men det gick inte att lägga till någon annan anslutning. "Så här blir det ibland. Ring tillbaka om några veckor. Det löser sig.". Så jag lät det bero och tänkte att det löser sig. Men efter ett tag blev det bara tomt i bokningen. Ringde in igen, men det gick inte att lägga till några anslutningar.



Efter ytterligare någon månad gjorde jag en lite större ansträngning och pratade med flera olika agenter. Det verkar mer eller mindre omöjligt att lägga till en anslutning hem från Wien. Det finns MASSOR av alternativ på bonusresor, men så fort agenten söker med vår bokning "uppe" finns inga tillgängliga anslutningar.



Det enda som gick att boka var fakiren nästa morgon direkt från Wien till Arlanda med Austrian. Det är helt ok, men så märkligt att det inte går att lägga till någon som helst anslutning hem trots att vi kan göra 2 stopp från Wien till Arlanda.



Bokade fakiren så vi i alla fall har en hemresa. Och ringer in lite då och då för att se om det har löst sig med anslutningar.



Någon som råkat ut för något liknande?
 
Big Birger skrev:Har en motsvarande utmaning igen. Flyger hem från Taipei med EVA i slutet av höstlovet i november. Lufthansa ställde in flighten som vi hade från Wien till München för länge sedan. Hemresan från München till Arlanda fanns kvar.Ringde in, men det gick inte att lägga till någon annan anslutning. "Så här blir det ibland. Ring tillbaka om några veckor. Det löser sig.". Så jag lät det bero och tänkte att det löser sig. Men efter ett tag blev det bara tomt i bokningen. Ringde in igen, men det gick inte att lägga till några anslutningar.Efter ytterligare någon månad gjorde jag en lite större ansträngning och pratade med flera olika agenter. Det verkar mer eller mindre omöjligt att lägga till en anslutning hem från Wien. Det finns MASSOR av alternativ på bonusresor, men så fort agenten söker med vår bokning "uppe" finns inga tillgängliga anslutningar.Det enda som gick att boka var fakiren nästa morgon direkt från Wien till Arlanda med Austrian. Det är helt ok, men så märkligt att det inte går att lägga till någon som helst anslutning hem trots att vi kan göra 2 stopp från Wien till Arlanda.Bokade fakiren så vi i alla fall har en hemresa. Och ringer in lite då och då för att se om det har löst sig med anslutningar.Någon som råkat ut för något liknande?Klicka för att utvidga...


Ja, jag har inte lyckats lägga till ben på resor med EVA.





Förslag routing Japan

Hej! Har bokat resa till Tokyo enligt nedan med utresa 27 Mars och hemresa 9 April. 2 personer+infant. Hade tänkt ca 10 dagar och besöka både Tokyo och Osaka, får se vad vi hinner med. Flighter: GOT-MUC | Lufthansa- A319 MUC-VIE | Austrian - A320-100/200 VIE-TPE | Eva Air - 787-10 TSA-HND | Eva...



www.businessclass.com
 
Big Birger skrev:Någon som råkat ut för något liknande?Klicka för att utvidga...
Tyvärr är detta mycket vanligt förekommande. Man kan inte boka om bonusresor, lägga på ben eller byta ut delsträckor hursomhelst längre. Detta i kombination med de långa hanteringstiderna för omskrivning gör ombokningar riktigt omständliga, inte lika smidigt som på Tallinns tid när de kunde sälja in nästan alla kombinationer och skriva om biljetten under samtalet.
 
Jag har en bokning ARN-LIS-CUN med TAP (award). Jag skulle dock vilja skippa första benet då jag ändå befinner mig på Iberiska halvön några dagar innan.



Jag ringde in för att boka av ARN-LIS. Fick svaret att det inte gick på grund av married segments.



När jag bokade denna award så sökte jag ben för ben, och flighterna fanns som awards "separat". Kan de alltså ändå bli married i biljetteringen?



Någon som lyckats att få divorce på sina married vid lilnande problem vid ombokning?



Vågar ju inte chansa på att boka av ARN-LIS-CUN och hoppas att LIS-CUN kommer tillbaka till inventory som I.
 
Tveket skrev:Jag har en bokning ARN-LIS-CUN med TAP (award). Jag skulle dock vilja skippa första benet då jag ändå befinner mig på Iberiska halvön några dagar innan.Jag ringde in för att boka av ARN-LIS. Fick svaret att det inte gick på grund av married segments.När jag bokade denna award så sökte jag ben för ben, och flighterna fanns som awards "separat". Kan de alltså ändå bli married i biljetteringen?Någon som lyckats att få divorce på sina married vid lilnande problem vid ombokning?Vågar ju inte chansa på att boka av ARN-LIS-CUN och hoppas att LIS-CUN kommer tillbaka till inventory som I.Klicka för att utvidga...
Testat en huaca?
 
Tveket skrev:Jag har en bokning ARN-LIS-CUN med TAP (award). Jag skulle dock vilja skippa första benet då jag ändå befinner mig på Iberiska halvön några dagar innan.Jag ringde in för att boka av ARN-LIS. Fick svaret att det inte gick på grund av married segments.När jag bokade denna award så sökte jag ben för ben, och flighterna fanns som awards "separat". Kan de alltså ändå bli married i biljetteringen?Någon som lyckats att få divorce på sina married vid lilnande problem vid ombokning?Vågar ju inte chansa på att boka av ARN-LIS-CUN och hoppas att LIS-CUN kommer tillbaka till inventory som I.UpKlicka för att utvidga...
Update! Löste sig med HUACA.



ARN-LIS-CUN var nog aldrig married. Misstänker dock att jag har andra ben i bokningen som är married (YUL-VIE-ARN med Austrian) och första agenten kollade nog inte längre än att han såg att det fanns married segments i bokningen.
 
Back
Top