Senaste nytt

Big Birger

Medlem
"Married segments" har jag stött på många gånger, dvs att två segment sitter ihop och hanteras som en enhet och att det inte går att ändra den ena utan att också ändra/avboka den andra.

Funderar på om jag stötte på "Divorced segments".

Bakgrunden är en resa till Los Angeles i slutet av maj som bokades för länge sedan som CPH-LAX, eftersom vid bokningstillfället var oklart om anslutningen skulle vara från Stockholm eller Göteborg till Köpenhamn. Det brukar vara en enkel match att ringa in och fixa.

Detta är de olika samtalen:

#1. Knappade så långsamt på tangenterna att det var ingen idé att prata vidare när hon inte ens visste vad FlyPremium var.

#2. Hon hittade inga resor över huvud taget, och kunde inte tänka utanför boxen. Ridå.

#3 Snabb och visste vad hon gjorde. Insåg att det finns platser när hon sökte "utanför" bokningen, men klarade inte av att lägga till resan ändå. Blev satt på "hold". Hennes "supervisor" hävdade att de resor som finns tillgängliga ej är för anslutning till USA-flyg. HUACA.

#4 Pratade långsamt och ville ha min säkerhetskod innan vi ens började söka. Fine. Sedan hittade han inga resor, så jag fick tala om att det visst finns men att det kan vara klurigt att lägga till dem och att han behöver ta hjälp av någon riktigt erfaren. Blev satt på "hold". Kom tillbaka och fick något mumlande om bokningsklasser och att det inte går att frisälja. Ridå.

#5 Ringde engelska tjänsten för att testa lyckan där. Fick direkt prata med en svensk. Jag förklarade att det finns biljetter från Göteborg till Los Angeles via Köpenhamn i SAS Plus och i SAS Go och att det finns 9 bokningsbara bonusbiljetter från Göteborg till Köpenhamn. "De biljetter som finns är inte för EuroBonus", säger han. Clown. När jag säger att de går att boka på sas.se säger han att webben inte är lika uppdaterad som hans system. Suck. Sedan säger han att de bonusbiljetter som finns inte går att koppla till Long haul. Jag frågade hur det då kommer sig att man kan boka bonusbiljett i SAS Plus från Göteborg till Los Angeles. Inget svar.

#6 Ringde svenska igen några dagar senare. Fick vad jag uppfattar som en relativt erfaren agent som förklarade att det just nu inte gick att lägga till anslutningen, men att det kan öppnas igen lite senare.

Märkligt. Det var precis som om Göteborg-Köpenhamn vore ett "Divorced segment" när det gäller att koppla ihop med SAS Business till Los Angeles. Väldigt frustrerande.

Så jag gav upp en smula och lät det gå några veckor.

#7 Igår när jag ringde in i ett annat ärende så passade jag på att fråga om det går att lägga till anslutningen från Göteborg. "Javisst" var svaret och sedan var det löst på 1 minut.
 
Kul att det löste sig.
Det jag har tänkt att det borde vara är att award-Plus på long haul bokas i bokningsklass F, och kanske även anslutningssegmenten. Då business bokas i klass I på det långa benet kan jag tänka mig att det kan krävas bokningsklass I även på anslutningsbenet. Om tillgängligheten i I-klass är 0 men i F-klass är >0 så skulle det ge detta beteende. Förklarar dock inte hur agent #7 löste det, men det kan ju tänkas att tillgängligheten ändrades under tiden.
 
"Married segments" har jag stött på många gånger, dvs att två segment sitter ihop och hanteras som en enhet och att det inte går att ändra den ena utan att också ändra/avboka den andra.

Funderar på om jag stötte på "Divorced segments".

Bakgrunden är en resa till Los Angeles i slutet av maj som bokades för länge sedan som CPH-LAX, eftersom vid bokningstillfället var oklart om anslutningen skulle vara från Stockholm eller Göteborg till Köpenhamn. Det brukar vara en enkel match att ringa in och fixa.

Detta är de olika samtalen:

#1. Knappade så långsamt på tangenterna att det var ingen idé att prata vidare när hon inte ens visste vad FlyPremium var.

#2. Hon hittade inga resor över huvud taget, och kunde inte tänka utanför boxen. Ridå.

#3 Snabb och visste vad hon gjorde. Insåg att det finns platser när hon sökte "utanför" bokningen, men klarade inte av att lägga till resan ändå. Blev satt på "hold". Hennes "supervisor" hävdade att de resor som finns tillgängliga ej är för anslutning till USA-flyg. HUACA.

#4 Pratade långsamt och ville ha min säkerhetskod innan vi ens började söka. Fine. Sedan hittade han inga resor, så jag fick tala om att det visst finns men att det kan vara klurigt att lägga till dem och att han behöver ta hjälp av någon riktigt erfaren. Blev satt på "hold". Kom tillbaka och fick något mumlande om bokningsklasser och att det inte går att frisälja. Ridå.

#5 Ringde engelska tjänsten för att testa lyckan där. Fick direkt prata med en svensk. Jag förklarade att det finns biljetter från Göteborg till Los Angeles via Köpenhamn i SAS Plus och i SAS Go och att det finns 9 bokningsbara bonusbiljetter från Göteborg till Köpenhamn. "De biljetter som finns är inte för EuroBonus", säger han. Clown. När jag säger att de går att boka på sas.se säger han att webben inte är lika uppdaterad som hans system. Suck. Sedan säger han att de bonusbiljetter som finns inte går att koppla till Long haul. Jag frågade hur det då kommer sig att man kan boka bonusbiljett i SAS Plus från Göteborg till Los Angeles. Inget svar.

#6 Ringde svenska igen några dagar senare. Fick vad jag uppfattar som en relativt erfaren agent som förklarade att det just nu inte gick att lägga till anslutningen, men att det kan öppnas igen lite senare.

Märkligt. Det var precis som om Göteborg-Köpenhamn vore ett "Divorced segment" när det gäller att koppla ihop med SAS Business till Los Angeles. Väldigt frustrerande.

Så jag gav upp en smula och lät det gå några veckor.

#7 Igår när jag ringde in i ett annat ärende så passade jag på att fråga om det går att lägga till anslutningen från Göteborg. "Javisst" var svaret och sedan var det löst på 1 minut.

Jag hade problem med att få anslutningsbiljett i Plus även om det solklart gick att boka biljetten separat i Plus.
Jag förklarade att jag kan se biljetten, men fick svar att det inte går att boka det ihop med min biz från ARN till BKK.

Konstiga grejer händer
 
Jag hade problem med att få anslutningsbiljett i Plus även om det solklart gick att boka biljetten separat i Plus.
Jag förklarade att jag kan se biljetten, men fick svar att det inte går att boka det ihop med min biz från ARN till BKK.

Konstiga grejer händer
När det gäller Star Alliance-bokningar tycker jag det är ofta det inte går att boka Plus sista biten från Köpenhman till Arlanda. Råkade ut för det så sent som igår morse när jag bokade Toronto-Köpenhamn-Arlanda med Air Canada från Toronto och SAS från Köpenhamn.

Men jag hade en ren SAS-bokning til Los Angeles.
 
När det gäller Star Alliance-bokningar tycker jag det är ofta det inte går att boka Plus sista biten från Köpenhman till Arlanda. Råkade ut för det så sent som igår morse när jag bokade Toronto-Köpenhamn-Arlanda med Air Canada från Toronto och SAS från Köpenhamn.

Men jag hade en ren SAS-bokning til Los Angeles.
Det är konstigt då man kan se att plusbiljetter finns tillgängliga.
 
När det gäller Star Alliance-bokningar tycker jag det är ofta det inte går att boka Plus sista biten från Köpenhman till Arlanda. Råkade ut för det så sent som igår morse när jag bokade Toronto-Köpenhamn-Arlanda med Air Canada från Toronto och SAS från Köpenhamn.

Men jag hade en ren SAS-bokning til Los Angeles.
Samma för mig gällande BKK-LHR-CPH i C. Finns gott om tillgänglighet i Plus med SK LHR-CPH och trots 4 HUACA så går det inte att lägga på denna (men ekonomi fungerade fint). Detta har väl aldrig varit ett problem tidigare?
 
Jag har en ARN-CPH-MIA (amex) där jag ville ändra ARN-CPH till ett senare flyg men agenten sa att det inte fanns några platser i plus. Jag tjatade och var påstridig och sa att jag ser dom på sas.se men nej det fanns inga plus. Var millimeter ifrån att avsluta samtalet men bad henne att testa bara ARN-CPH och då hittade hon "Nu ser jag att det finns, vänta en stund". Sen kom hon tillbaka 2 min senare och sa att nu är det fixat. Uppenbarligen gjorde hon något annat när hon såg att det fanns bonusplatser.
 
Samma för mig gällande BKK-LHR-CPH i C. Finns gott om tillgänglighet i Plus med SK LHR-CPH och trots 4 HUACA så går det inte att lägga på denna (men ekonomi fungerade fint). Detta har väl aldrig varit ett problem tidigare?
Det har varit problem i typ 5 år att lägga till plus inom Europa..
I ärlighetens namn funkar go typ lika bra. Oftast har plus släppts upp mindre än 180 dagar innan.
 
Det har varit problem i typ 5 år att lägga till plus inom Europa..
I ärlighetens namn funkar go typ lika bra. Oftast har plus släppts upp mindre än 180 dagar innan.
Håller helt med. Min utmaning var att de inte ens kunde lägga till "Go", så det var på vippen att att bli transport i egen regi till Köpenhamn dagen innan. Men det löste sig.
 
Har flertalet gånger hittat biljetter EWR/JFK-ARN/CPH i Business och ändrar jag till slutdestination GOT så finns det endast i Plus som bäst. Söker man ARN/CPH-GOT så finns inga bonusbiljetter alls. Att försöka få till en bokning till GOT har varit tvärt omöjligt fast de uppenbarligen går att boka hela sträckan om jag väljer PLUS. Har försökt några gånger nu att få det långa benet i Business och sedan lägga till anslutningen men har ej lyckats. Gav upp och bokade hemresan tidigare på sportlovsresan för jag orkade inte ringa fler gånger. Upplever att det är riktigt tufft att få till anslutningar till GOT numera.
 
Toppen