Oj, inlägg nummer 5000. Det väcker känslor och manar till eftertanke, för det kunde man inte ha anat när jag registrerade ett konto för fem år sedan.
Hur många flygningar har du gjort: 111
Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året: 96 785 miles
Vilka flygbolag har du flugit: SAS, Finnair, Lufthansa, Norwegian, Swiss, LOT, United, EVA Air, BRA, Iberia, KLM, BA, Austrian, Asiana, Brussels, Wideröe
Nya flygplatser besökta under året: MAD, LGW, TPE, KEF, ICN, JOE, BLQ, BUR, SJC.
Nya flygbolag testade under året: EVA Air (utmärkt), Iberia (bra), Asiana (OK), Wideröe (meh).
Antal hotellnätter/övernattningar: 60 (plus ett antal övernattningar på icke-hotell)
Bästa hotellvistelse: Conrad Seoul
Sämsta hotellvistelse: Hotel Hilda (ett enkelt bed-and-breakfast i Reykjavik, men som kostade 2200 SEK per natt. Tur att någon annan betalade.)
Bästa reseminnet: Los Angeles och San Francisco en dryg vecka med min mor.
Sämsta reseminnet: En genuint dålig reseupplevelse (från start till mål) med KLM i biz LIS-AMS-ARN.
Största överraskningen: Hur bra Norwegian premium eco faktiskt är (tre resor i år).
Annat "första gången" under året: Första gången jag når riktig status i ett hotellprogram på ett "ärligt" sätt. Jag har bott ihop mitt HHG för 2018, allt annat har varit matchningar, kampanjer eller aktieägande.
Analys av målen för 2017:
* Tillbaka till Australien.
Misslyckat. Hade planer för höstsemestern, men det blev Seoul istället.
* Bemästra bolagets nya resepolicy.
Avklarat. Majoriteten av bolagets alla resor sker numera utanför policyn, så de kan inte sparka oss allihopa.
* Ta ut fler semesterdagar än jag tjänar in.
Misslyckat. Inte ens nära.
Mål för 2018:
* Tillbaka till Australien. Antingen på poäng eller på SQ (bra priser och intjäning från ARN). Ska skicka in semesteransökan ASAP för nästa höst.
* Flyga AA. Det var för länge sedan sist.
* Ta ut fler semesterdagar än jag tjänar in.
Detta hade inte hänt utan BC under 2017? Jag satt på hotellrummet i Boston. Hemresan bokad med SAS 737-expressen i biz, men jag fick ett infall och tänkte "f**k this", ringde SAS och bokade om till Lufthansa F (via San Francisco).
Bonusfrågor:
Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Barcelona. Som vanligt.
Bästa loungen: United Global First SFO. (FCT kanske inte ska räknas som en lounge?)
Sämsta loungen: Kanske inte sämsta loungen, men största besvikelsen var Asiana business lounge i ICN. Kändes som en enklare tredjepartslounge med extra många stolar, och inte en hemmabaslounge för ett fullservicebolag.