Senaste nytt

Diplomatpass - för och nackdelar? Hur får man ett?

Jag antar att den största fördelen med Diplomatpass måste vara diplomatisk immunitet? Dvs att man i princip kan göra vilka dumheter som helst och komma undan med det, bara man visar upp passet.

Som @Agö skriver så är det en sanning med stor modifikation. Du åtnjuter s.k. immunitet enbart
i det land där du är stationerad/ackrediterad (se t.ex. länk nedan). Bryter du allvarligt mot (stationerings-)
landets lagar, t.ex. kör rattfull, så slipper du straff men blir troligen förklarad "persona non-grata" dvs.
inte önskvärd (utvisad), vilket inte befrämjar ens karriär.

Diplomater dmda fr smuggling - DN.SE

@Kricka: Njae.

Alltså: Du har även immunitet under din resa till landet samt därifrån när du tillträder/frånträder. I landet/länderna där du är stationerad är du okränkbar, detta innefattar även din bostad och tex bilen du färdas i (innuti bilen är det är alltså svensk mark, även i din bostad) Vidare har du immuniteten under tjänsteresor mellan länder där du åtnjuter imuniteten. Ditt personliga baggage FÅR alltid genomsökas (dock aldrig under några omständigheter diplomatpost/diplomatsäcken, som inte ens får röntgas),utöver vid tillträde/frånträde, även vid semesteresor men det krävs mycket för det, samt att du kan kräva att landets protokollchef närvarar om din väska ska öppnas (denne är oftast inte villig att ta sig ut till en flygplats). Att någon skulle bli förklarad PNG för att ha kört rattfull är inte troligt. Möjligen om samma diplomat gör detta ett flertal gånger.

Jag bevittnade en annan "fördel" härom året: De slipper stå i kö för visumansökan. Jag satt på kinesiska ambassaden och väntade på min tur, och såg när en kille från UD klev in med en bunt blåa pass i handen och gick fram till den särskilda luckan för dessa pass och fick stämplarna fixade. Ingen väntetid där inte.

Toppen