Dining by AMEX för Platinum

mrestes skrev:Stora problemet är att jag har 3 resor bokade och betalda med Platinum som måste avslutas först så jag inte förlorar försäkringen.Klicka för att utvidga...
Inlåsnings-effekten av att använda försäkring för resor långt fram i framtiden kan minskas drastiskt genom prisvärd extern reseförsäkring genom ditt hemförsäkringsbolag eller fristående försäkringar som ICA Försäkring eller M Bilresa

EgOscar skrev:Inlåsnings-effekten av att använda försäkring för resor långt fram i framtiden kan minskas drastiskt genom prisvärd extern reseförsäkring genom ditt hemförsäkringsbolag eller fristående försäkringar somICA FörsäkringellerM BilresaKlicka för att utvidga...
Sant. Men de hem och reseförsäkringar jag har hittat har inte lika bra villkor som Platinum och ingen täckning när resan är betald med poäng, som min sista resa i oktober är (med boende som måste betalas i förväg på Airbnb). Kommer att undersöka noggrant under året vad som ingår för försäkring i samband med kort som ger loungebesök. Blir även intressant att se hur bra Pontus loungen blir när den öppnas. Men värdet av Platinum kortet har minskat mycket nu.

Remington Steele skrev:Verkligen, eller om man bor där och vill besöka något nytt.Klicka för att utvidga...

Jag ser dining för två som en bonus mer än en kortförmån. Inget jag specifikt skulle behålla eller skaffa kortet för och ingenting jag skulle optimera kring för att "få ut så mycket värde så möjligt". Vissa ställen på listan är ju värda att pröva någon gång men det är ju få jag känner att jag absolut måste komma tillbaka till och många på listan har varit långkörare nu så det är lite väl liten variation för sex gånger per år, speciellt utanför Stockholm.

Kul bonus om det passar men ingenting jag skulle använda för att räkna hem årsavgiften.

bvs skrev:Nu är det uppdaterat med ny information om vad som gäller för 2024. Det blir sex tillfällen, varannan månad med start nu i Januari. Nytt är också att man tydligen ska hålla på att skanna QR koder när man kommer till restaurangen i stället för att dra kortet som tidigare. Samma upplägg som förut med att det är förrätt+huvudrätt eller huvudrätt+dessert. All info är uppdaterad i experiencesappen.Datum för Dinner for TwoRunda 1: 1a-31a JanuariRunda 2: 1a-31a MarsRunda 3: 1a-31a MajRunda 4: 1a-31a JuliRunda 5: 1a-30e SeptemberRunda 6: 1a-30e NovemberRestauranger som finns tillgängliga just nu

Göteborg
Prime GrillSkanshofRistorante BelloraIlse KrogMade in ChinaAtelier - Hotell PigalleMoreno PizzaHelsingborgYokoMalmöElsa vin & matKOL & CocktailsMJsStockholmStockholm FiskPalmers - Ellery Beach HouseParaden Kvarterskrog & BarserveringVilla GodthemSpanjorskanHornsgatan Kvarterskrog & BarserveringMelanders SödermalmNybrogatan 38Il TempoJacqueline'sPas d'ArtNOIUppsalaTrattorian SorellinaKlicka för att utvidga...
Tack för heads up, var ju vidöppet att boka, även på fredagar/lördagar där jag tittade.

bvs skrev:Jag ser dining för två som en bonus mer än en kortförmån. Inget jag specifikt skulle behålla eller skaffa kortet för och ingenting jag skulle optimera kring för att "få ut så mycket värde så möjligt". Vissa ställen på listan är ju värda att pröva någon gång men det är ju få jag känner att jag absolut måste komma tillbaka till och många på listan har varit långkörare nu så det är lite väl liten variation för sex gånger per år, speciellt utanför Stockholm.Kul bonus om det passar men ingenting jag skulle använda för att räkna hem årsavgiften.Klicka för att utvidga...
Sant. Men nu försöka Amex att positionera en extra 3 tillfällen som ersättning för 2 gånger 2000 som var en förmån som många verkligen hade skaffat kortet för. Så det är värd att försöka se hur mycket bättre det har blivit. Och svaret är väldigt lite bättre och verkligen inte någon som kan jämföras med 2*2000.

För en som inte utnyttjat den här förmånen tidigare, brukar det vara några restriktioner på vilka två rätter som ingår? Konstnärsbaren skriver till exempel att löjrom är exkluderat, men i övrigt är det alltså fritt fram att välja valfri förrätt/efterrätt och huvudrätt?

iceland skrev:För en som inte utnyttjat den här förmånen tidigare, brukar det vara några restriktioner på vilka två rätter som ingår? Konstnärsbaren skriver till exempel att löjrom är exkluderat, men i övrigt är det alltså fritt fram att välja valfri förrätt/efterrätt och huvudrätt?Klicka för att utvidga...
Det är olika.

Många har valfri förrätt+varmrätt, eller varmrätt +dessert, där de tagit bort möjligheten att välja sina ”finaste” rätter.

Andra har satt ihop en speciell Amexmåltid istället.

Kolla upp när du besöker resp ställe.

iceland skrev:För en som inte utnyttjat den här förmånen tidigare, brukar det vara några restriktioner på vilka två rätter som ingår? Konstnärsbaren skriver till exempel att löjrom är exkluderat, men i övrigt är det alltså fritt fram att välja valfri förrätt/efterrätt och huvudrätt?Klicka för att utvidga...
Många restauranger tar bort de finaste/dyraste rätterna från detta erbjudande, eller så är just den rätten alltid slut.

Om vanliga saker på menyn kostar 3-400 kronor och du hittar något som kostar 800 kronor kan du utgå ifrån att den rätten inte ingår. Skulle den vara valbar ska det ses som en bonus.

Sir Lemon skrev:Det är olika.Många har valfri förrätt+varmrätt, eller varmrätt +dessert, där de tagit bort möjligheten att välja sina ”finaste” rätter.Andra har satt ihop en speciell Amexmåltid istället.Kolla upp när du besöker resp ställe.Klicka för att utvidga...
Så här skriver Konstnärsbaren:

Erbjudandet gäller för 2 personer (om bokningen avser fler än 2 personer galler detta erbjudande for max 2 personer i sällskapet) - Gäller ej löjrom - Erbjudandetavser fri 2-rättersmiddagför 2 personer - Detta erbjudande gar EJ att kombinera med övriga rabatter. - Dryck och övrig mat maste betalas pa plats med ditt Amexkort.Klicka för att utvidga...

Men då får man fråga väl på plats helt enkelt.

Såg att det var en gång för mitt Gold. Fungerar det att boka för bara en person eller måste man vara två? Har svårt att se att jag och sambon skulle få ihop schemat för en helg på tuman hand i Sthlm men däremot så har man ju själv en hel del jobbresor dit

Highbury skrev:Såg att det var en gång för mitt Gold. Fungerar det att boka för bara en person eller måste man vara två? Har svårt att se att jag och sambon skulle få ihop schemat för en helg på tuman hand i Sthlm men däremot så har man ju själv en hel del jobbresor ditKlicka för att utvidga...
Ta med en kollega eller polare. Det brukar jag göra när jag och Kjaersten inte lyckas synka kalendrarna.

Highbury skrev:Såg att det var en gång för mitt Gold. Fungerar det att boka för bara en person eller måste man vara två? Har svårt att se att jag och sambon skulle få ihop schemat för en helg på tuman hand i Sthlm men däremot så har man ju själv en hel del jobbresor ditKlicka för att utvidga...
Du kan gå på egen hand.

Det ska väl nämnas att om man går själv så har man också förbrukat hela den middagen. Som jag förstått det är det alltså ett middagstillfälle för upp till två personer, man kan inte dela upp det och gå ensam två gånger.

Däremot kan man säkert köpa för två personer även om man fysiskt bara är en person, om man är väldigt hungrig.

Jag gick igenom listan och kollade vilka restauranger som hade undantag från erbjudandet direkt i texten. Notera att tidigare har även vissa ställen haft separata menyer för Amex väl på plats utan att upplysa om det innan. Men här är i alla fall de ställen där de är öppna med undantagen.

Helsingborg

Yoko - "The offer applies to 3 courses or a 5 course omakase sharing menu"

Malmö

KOL & Cocktails - "The wagyu is not included in the offer"

MJs "The offer applies to two starters and one dessert per person" Oklart vad de menar, någon som varit här innan kanske vet?

Stockholm

Stockholm Fisk - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"

Melanders Södermalm - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"

Konstnärsbaren - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"

Il Tempo - "Cotoletta Milanese is not included in the offer"

NOI - "The NOI dry aged bone for 2 & Club steak are not included in the offer"

bvs skrev:Jag gick igenom listan och kollade vilka restauranger som hade undantag från erbjudandet direkt i texten. Notera att tidigare har även vissa ställen haft separata menyer för Amex väl på plats utan att upplysa om det innan. Men här är i alla fall de ställen där de är öppna med undantagen.HelsingborgYoko - "The offer applies to 3 courses or a 5 course omakase sharing menu"MalmöKOL & Cocktails - "The wagyu is not included in the offer"MJs "The offer applies to two starters and one dessert per person" Oklart vad de menar, någon som varit här innan kanske vet?StockholmStockholm Fisk - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"Melanders Södermalm - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"Konstnärsbaren - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"Il Tempo - "Cotoletta Milanese is not included in the offer"NOI - "The NOI dry aged bone for 2 & Club steak are not included in the offer"Klicka för att utvidga...
MJ har haft den där skrivelsen tidigare också, men i praktiken har de redan valt ut en sharing-meny. Man kan göra enklare ändringar i denna om man vill, åt en gång tillsammans med en vegetarian som då ville byta ut en kötträtt vilket inte var något problem.

”Vi hade tänkt ha två rätter och en dessert men vi insåg att folk inte blev mätta, så vi har gjort om vårt erbjudande” var förklaringen. Man kan tycka de borde ta och uppdatera texten i officiella erbjudandet också men icke.

Jag har nu bokat NOI Stockholm. Kul att testa ett nytt ställe. Jag har tidigare alltid betalat vinet m.m. med Platinum men kommer nu att betala med Elite. Amex kundtjänst bekräftade nyss över telefon att man inte behöver betala med Platinum, men att man som vanligt måste registrera kortet vid ankomst. Är det någon som tidigare har betalat med annat kort än Platinum? För min del skulle de lika gärna kunna ha ett medlemskort utan betalfunktion.

Mangostan skrev:Amex kundtjänst bekräftade nyss över telefon att man inte behöver betala med Platinum, men att man som vanligt måste registrera kortet vid ankomst.Klicka för att utvidga...
Om det stämmer kommer min spend på Platinum gå från "nästan obefintligt" till "bokstavligen obefintligt" det här året ;-).

Jag kan inte se att det står något i villkoren om att man måste betala dryck mm med Platinum. Vet inte om det stod så tidigare, jag har nog alltid bara tagit för givet att det skulle vara så...

bvs skrev:Jag gick igenom listan och kollade vilka restauranger som hade undantag från erbjudandet direkt i texten. Notera att tidigare har även vissa ställen haft separata menyer för Amex väl på plats utan att upplysa om det innan. Men här är i alla fall de ställen där de är öppna med undantagen.HelsingborgYoko - "The offer applies to 3 courses or a 5 course omakase sharing menu"MalmöKOL & Cocktails - "The wagyu is not included in the offer"MJs "The offer applies to two starters and one dessert per person" Oklart vad de menar, någon som varit här innan kanske vet?StockholmStockholm Fisk - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"Melanders Södermalm - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"Konstnärsbaren - "Bleak roe and shellfish is not included in the offer"Il Tempo - "Cotoletta Milanese is not included in the offer"NOI - "The NOI dry aged bone for 2 & Club steak are not included in the offer"Klicka för att utvidga...
Uppskattas, tackar.

De som varit på Prime Grill i Göteborg, är det endast från ”Main course” man kan välja eller har någon lyckats ta från annat?

Emil123 skrev:De som varit på Prime Grill i Göteborg, är det endast från ”Main course” man kan välja eller har någon lyckats ta från annat?Klicka för att utvidga...
Första rundan var det fritt val undantaget wagyu, Kobe och Prime Choice DeLuxe, allt annat inkl. Prime Choice gick att välja.

Senaste rundan, väldigt begränsat ned till i princip Steak Frites, Steak Minute och burgare.

Med tanke på att Dining for two nu skall kompensera för 2 000kr x 2 000kr dining credit samt betydligt mindre utbud jämfört med dining credit med ytterligare två tillfällen behöver värdet höjas mer än en budgetbantad Dining for two meny… men jag har ingen förhoppningar att så är fallet.

Back