Senaste nytt

Dina favoriter bland FN:s världsarv?

Jo! För någon med teknikintresse och svenska uppfinnare är Grimeton väl värt en resa!
Sök på Alexanderson så kommer man bland annat till denna sida:
The Alexanderson transmitter | Vänföreningen Alexander Grimeton Veteranradios Vänner

Jag har mer än en gång planerat en resa utefter att besöka världsarvsplatser och fler står på tur.

Tack för uppmuntran! Jag ska komma ihåg det när jag åker förbi på E6:an nästa gång ...
Jag säger fortfarande nej. Däremot så kan det eventuellt vara så att jag har tröttnat på det. Har varit på otaliga rundvandringar, sändningar osv där. Jag minns också att Johan Tell, fd redaktör och delägare på Vagabond utnämnde det till Sveriges tråkigaste sevärdhet.

Några har man hunnit med och jag tror den klara favoriten än så länge är Yosemite. Jag bokade en MR med United i maj ifjol till LA i 5 dagar och tänkte bara utforska det området, men efter att ha kikat på Yosemite så blev jag tvungen att inkludera den nationalparken i resan, ett beslut jag är mycket glad över!

Nyligen hemkommen från Prag så får jag nog räkna gamla stan där som en klar tvåa just nu, fantastisk arkitektur, mycket trevliga caféer och restauranger mm.

Övriga besökta, och inte på något vis dåliga, är Sedlec Ossuary utanför Prag, Mir Castle Complex i Vitryssland och Kiev Pechersk Lavra i Ukraina.

Kommande attraktioner... Svårt att välja, men Yellowstone verkar vara en höjdare och kanske går att kombinera med mitt kommande LH F-projekt med lite tur =}

Jag har aldrig riktigt funderat på vilka av de platser man besökt som är världsarv, så jag har rätt dålig koll på vilka jag varit vid. :/

Yosemite och Redwood är väl ett par som jag kommer på och som jag verkligen gillar. Glacier Bay är inte så tokigt heller.

Bada i Pamukkales källor i Turkiet är rätt coolt. Jag var där på 90-talet; har hört att det är sämre nu ("turistförstört"). Pamukkale - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag gillar Örlogsstaden Karlskrona. Mycket att se på och läsa om, mycket svensk historia, marin historia, krigshistoria och industrihistoria. Världsarv, Örlogsstad | Världsarvet Örlogsstaden Karlskrona

Pont du Gard-akvedukten är fin. Vissa kan tycka att det bara är "gammal sten", men den gamla sten är del av en fem mil lång vattenväg byggd för 2000 år sedan. På dessa fem mil sluttar den 17 meter. Ganska awe-inspiring tycker jag. Pont du Gard - Wikipedia, the free encyclopedia

Toppen