Senaste nytt

Devalvering av bonusprogram fortsätter

Hur man än vrider och vänder på saken så är det ofrånkomligt att UA höjningar är både drastiska och en rejäl försämring av programmet. Jag gillar/gillade UAMP men har nu börjat titta på andra alternativ. SAS Eurobonus hade kanske varit det självklara valet om jag hade bott i Skandinavien och rest ofta med SAS. Men så är inte fallet.

När jag tittar på övriga alternativ så som Lufthansa, Thai och Singapore Airlines olika program så är det andra saker som drar ned värdet på de programmen för egen del.

Nu när jag kommit över den första "chocken" över höjningarna och tittar lite mer nyktert på de nya nivåerna så kan man konstatera att höjningarna för UA flygningar är upp till en nivå i likhet med många andra program. UA har just nu relativt låga nivåer för poänguttag. Särskilt om man dessutom beaktar att man som MileagePlus Premier har upp till 100% extra bonuspoäng på både UA och flera partnerflygningar. Att UA inte heller (än så länge i alla fall) tar ut några bränsletillägg för partnerflyg ligger även det till fördel för UAMP.

Kom gärna med mer input ifall jag har missat några program. De tre program jag har kommit fram till har signifikant lägre poänguttagspriser rent generellt än vad UAMP kommer att ha är:

Aegean Airlines Miles&Bonus
US Airways USDM
I viss mån SAS Eurobonus

Av dessa tillåter det första flygbolagets program bara en connection i vardera riktning vid awardresor. Det andra flygbolaget kommer med största sannolikhet att lämna Star Alliance inom kort och det tredje flygbolaget är konstant uppe för konkursdiskussioner/uppköp.

Last edited:
Spännande att du för talan för majoriteten av medlemmarna. Ny titel? Talesman för majoriteten? Det är valår snart, förnyat förtroende? :rolleyes::cool:

Jag vill nog hålla med Fredrik - för visst handlar många tips här på BC om att manipulera och maxa olika system på ett sätt som troligen inte var ursprungstanken.

Jag vill nog hålla med Fredrik - för visst handlar många tips här på BC om att manipulera och maxa olika system på ett sätt som troligen inte var ursprungstanken.

Ja det stämmer nog, men nu drar du upp en annan vinkling. En sak att värdet i miles devalveras, och varför skulle de inte göra det? Inflation är en naturlig del och jag föredrar iaf att med några (vanligtvis många) års mellanrum ha en devalvering än att varje år få uppdaterade awardcharts.

Det du tog upp å andra sidan handlar om att manipulera system, om än inom T&C, för att maximera. Om man medvetet manipulerar så är det väl bara att tacka och ta emot så länge det fungerar, men att bli arg och bojkotta pga att man inte kan manipulera längre anser jag är fel.

Titta tex på BA. De ger ganska lite extra för betald F jämfört med C. Har betald C till Dubai som ger 360 TP och en betald F till YVR som ger 500 TP. Känns lite skev relation där.

Men givetvis kommer det dras åt hållet där de som betalar ska gynnas och det är inte mer än rätt tycker jag.

Det förefaller vara många som klagar över en "devalvering" av FF program med hänsyn tagen endast till kostnaden i poäng förefaller ha ökat, som i detta fall. Kanske hade det varit klädsamt att man samtidigt, i samma beräkning, också ta hänsyn till det faktum att många FF program samtidigt gjort det betydligt lättare att också intjäna fler poäng också. Trenden förefaller väl vara tämligen tydlig; Man tjänar idag poäng på allt från att teckna försäkringar, kreditkort, konsumera varor i allmänhet via kreditkort till att köpa blommor eller papper till kontoret. Se SAS EB utveckling inom detta område de senaste 2-3 åren, som följer samma mönster.

Bland de amerikanska programmen är denna typ av partnersystem än mer utbrett vilket möjliggjort att möjligheten för poängintjänande kraftigt förbättrats. Som säker många andra på detta forum som varit bofasta i USA kan intyga, kan man te.x relativt enkelt ackumulera ett par 100k Star Alliance poäng genom att endast teckna sig för ett antal olika kreditkort, mot en mycket liten kostnad och instats.

Mot denna bakgrund förefaller det vara en tämligen naturlig utveckling att United, som dessutom är ett amerikanskt bolag, gör förändringar som korresponderar mot nuvarande realitet i intjäningsmodellen.

Jag är lite intresserad av att höra fördelarna ur ett flygbolagsperspektiv med ett omsättningsbaserat program. Dvs inga argument som "det är för lätt"att få status, "för mycket folk i min lounge" eller "det var för många framför mig i prioboardingkön".

Jag ser själv inga fördelar men jag kanske är naiv. SAS gick ju väldigt bra när det var The businessmans airline.
Frågan är, är det inte bättre för flygbolaget att köra margin-baserat program än revenue-baserat program?

T ex Japan Airlines JAL Mileage Bank ger numera endast 70% miles för discount Business class i I klass medan dyra Economy class biljetter (W, Y, B, E) ger 100% miles.
JAL Mileage Bank - Flight Mileage(Accumulating Mileage)

Det är lite likadant även för Lufthansa Miles&More.
Discount Business class i P klass ger 100% miles medan dyra Economy class biljetter (Y, B) ger 150% miles.
Miles & More - Lufthansa: Earn miles when you fly

På det viset premierar flygbolaget kunderna som ger bättre marginal än den som ger mindre marginal. Det handlar inte om totala beloppet av biljetten.

Bra point där Dr. Miles

Jag gör numera så att jag försöker kvala på segment på de billigaste biljetter, men toppar på med billiga discount biz long-haul om det verkar bli bättre att nå status på poäng. Det verkar som Luftfansa och JAL har kontrat detta med modellen du kommenterade. Men då har dom tappat mig som kund till SAS/AY.

Om man sedan går över till helt omsättningsbaserat program, då blir det lika med bonusprogram och adjö för min del. Lika bra att åka Ryanair eller Norwegian.

Toppen