Senaste nytt

Destination Island - vad skall man inte missa?

FilipJ

Medlem
Hittade ingen tråd för Island så jag startar en!
Skall dit med på lördag, och har börjat staka ut en plan med boende på olika platser som utgångspunkt. Vi har vissa aktiviteter bokade och en del dagar öppna. Vi kommer hålla oss på (edit) sydvästra* delen av ön med tanke på att vi har en 10 månaders bebis som inte är överförtjust i att åka bil, men tråden behöver inte vara begränsad utan borde vara för hela landet.

Vad vi har på agendan hitintills:
Dykning mellan kontinentalplattorna, Silfra
Bad i blå lagunen
Valsafari
Besök på svarta stranden
Se aktiva geysirs
Vattenfall och oändliga naturupplevelser!

Fyll gärna på och diskutera. Jag tar gärna tips på bra restauranger i Reykjavik.

Last edited:
Åker själv också till Island om drygt en månad, vi är på helt andra sidan dock då sambon som gjort vår itinerary tyckte sydöstra delen verkade tråkigast och inte hade så mycket grejer för oss. Jag själv har ingen aning har lagt allt i händerna på henne då det är hon som ser mest fram emot resan :D
Kan bjuda på vår plan och route om det finns något som kan locka, har ju som sagt inte testat något än men kan ju finnas något ni inte tänkt på.
Vet heller inte vad allt är så ställ inga följdfrågor :rolleyes:
Island.png

Åker själv också till Island om drygt en månad, vi är på helt andra sidan dock då sambon som gjort vår itinerary tyckte sydöstra delen verkade tråkigast och inte hade så mycket grejer för oss. Jag själv har ingen aning har lagt allt i händerna på henne då det är hon som ser mest fram emot resan :D
Kan bjuda på vår plan och route om det finns något som kan locka, har ju som sagt inte testat något än men kan ju finnas något ni inte tänkt på.
Vet heller inte vad allt är så ställ inga följdfrågor :rolleyes:
Visa bifogad bild 141770
Snyggt! Hade gärna sett Dimmu Borgir men som sagt en bebis som inte har lust att åka 130 mil+ gör att det helt enkelt får bli en annan gång, eller så får musiken från Norge räcka ;)
Edit: har skrivit fel! Sydvästra menar jag såklart, sydöstra vet jag inget om.

Last edited:
Snyggt! Hade gärna sett Dimmu Borgir men som sagt en bebis som inte har lust att åka 130 mil+ gör att det helt enkelt får bli en annan gång, eller så får musiken från Norge räcka ;)
Edit: har skrivit fel! Sydvästra menar jag såklart, sydöstra vet jag inget om.
Gissningsvis lär dom hundratals milen jag kommer avverka i en Suzuki Jimny märkas i röven efter 8 dagar.
Men så går det när man låter sambon som inte har körkort planera.
Tror dock bara vi har 1 dag med 3,5-4h körning + en dag med 4-4,5h, får väl anses ok!

Gissningsvis lär dom hundratals milen jag kommer avverka i en Suzuki Jimny märkas i röven efter 8 dagar.
Men så går det när man låter sambon som inte har körkort planera.
Tror dock bara vi har 1 dag med 3,5-4h körning + en dag med 4-4,5h, får väl anses ok!
Ändå en drömbil, helt ärligt

Kan tipsa om att man kan vaccinera sitt barn (eller sig själv) mot covid, även som turist.

"9am-3pm in Álfabakki 14a (entrance next to subway) every weekday. You dont need to make an appointment."

Och det finns tillgängliga doser för alla från 5 år och uppåt.

Rida islandshäst kan läggas till på listan, måste man ha gjort minst en gång om man ändå är på island, kul sätt att uppleva det karga landskapet tyckte även jag som aldrig suttit på en häst innan den ridturen. Mer tips för de som inte har en 10-månades med sig. ;-) Åka och titta på Lunnefåglar kan man passa på att göra då kanske.

Ska dit i sommar igen och denna gång har vi bl.a. bokat en buggy-tur, så brum-brum i lava-landskapet istället för en fridfull ridtur.

Resturang tips hittar man här: https://guide.michelin.com/tw/en/selection/iceland/restaurants

En liten sammanfattning från min sida efter att ha spenderat 8 dagar på Island:

Först och främst: åk dit. Det är faktiskt extremt storslaget. Jag vet att många här är mer beresta än medel och median, men faktumet att Island är ett nordiskt land och att vi till viss del delar kultur med dem är otroligt.

Notera att premissen är att vi hade med en bebis på resan, vilket såklart influerade våra val.

Förberedelser: som alltid är det mycket värt att förbereda sig, men förmodligen särskilt i fallet Island. Vi hade ungefär hälften bokat och hälften flexibelt, vad gäller aktiviteter, vilket kändes ganska lagom. Det är nog bra att ha hotell bokade då vi nu överhört att juni-augusti praktiskt taget redan är fullbokat i de populära destinationerna på Island.
Packning för Island var den svåraste packningen vi alla någonsin gjort. Överlägset.

Bil: boka en bil ni är trygga med att ni vill åka långt i. Vi fick en Kia Sorrento. Den var extremt rymlig vilket var välbehövligt med hänvisning till packningssvårigheterna. Vi gjorde 110 mil på 8 dagar vilket enligt mig inte kändes som mycket, särskilt med tanke på att vi endast såg sydvästra Island.
Vägarna var över lag bättre än förväntat, men vi höll oss mycket till asfalterade vägar skall sägas.

Valsafari: vi utgick från Reykjavik de första dagarna (vilket var trevligt överlag), och gjorde en 3h valsafari på en solig dag. Valde en större båt vilket var bekvämt. Vi fick se knöl- och vikval, med några tumlare som bonus. Gillar man havet och djurliv är detta en värd aktivitet att göra.
IMG_0464.jpeg

Blå lagunen: som ett bättre spa, kan nog bli väldigt stimmigt men väl värt ett besök.
IMG_0497.jpeg

Thingvallir nationalpark och Silfra: superhäftig natur och ett otroligt häftigt dyk. Har du inte dykcertifikat rekommenderas snorklingen istället.
IMG_0594.jpeg
IMG_3128.jpeg
IMG_0663.jpeg

Gullfoss: värt stoppet.

IMG_0694.jpeg

Geysir: väl värt stoppet
IMG_0681.jpeg

Rida islandshäst: riktigt häftigt, väl värt tiden. IMG_0726.jpeg

Mat och drycker finns det gott om goda på Island. Reykjavik hade ett bra utbud av bra restauranger och barer. Dock, prisbilden…Precis som ”över allt annars” (förutom i Grums, kanske) är det svajjjndyrt på Island. Med det sagt vill jag poängtera att det är ett fantastiskt resmål och perfekt för en familjesemester.
Lägger till några fler bilder.
IMG_0861.jpegIMG_0841.jpegIMG_0810.jpegIMG_0807.jpegIMG_0801.jpegIMG_0767.jpegIMG_0638.jpegIMG_0621.jpegIMG_0558.jpegIMG_0552.jpegIMG_0486.jpeg

Last edited:
Toppen