Senaste nytt

Debiterar Agoda i SEK vid förskottsbetalning?

Det var så länge sedan jag bokade via Agoda med American Express att jag har glömt om Agoda debiterar i SEK eller boendets valuta när man betalar vid bokningsillfället. Vet någon hur det ligger till? Det avser så klart icke-svenska boenden.

De flesta Agoda-bokningar från sommarens Asien-resa debiterades i SEK (de stod som SEK i sista bokningssteget och i bekräftelsen). Några få var i USD och de stod som USD i bokningen.

Gjorde ett stickprov på växelkurs och jämförde om jag bokat i lokal valuta. Minns inte exakt nu men jag minns att jag blev förvånad över att det var så bra växelkurs.

Jag hittade ett boende på Booking.com där det stod att de skulle debitera i Euro. Man skulle förbetala och det var icke-bokningsbart. Jag letade upp samma boende på Agoda och bokade det, med en förhoppning om att de skulle debitera i SEK. Men så blev det inte, jag åkte på AMEX förhatliga växlingskurs.

Förresten, en väldigt enerverande grej, som har börjat bli vanligare och vanligare, är att boendet kräver online-checkin och skickar en länk via bokningssajtens meddelandesystem och det har infört automatisk borttagning av länkar. I det här fallet skyllde Agoda på Booking.com (vissa bokningar hos Agoda går i själva verket via Booking.com också) och det blev lite halvpanik att få tag på boendets ägare för att få länken på annat sätt.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Förresten, en väldigt enerverande grej, som har börjat bli vanligare och vanligare, är att boendet kräver online-checkin och skickar en länk via bokningssajtens meddelandesystem och det har infört automatisk borttagning av länkar. I det här fallet skyllde Agoda på Booking.com (vissa bokningar hos Agoda går i själva verket via Booking.com också) och det blev lite halvpanik att få tag på boendets ägare för att få länken på annat sätt.
Detta i kombination med att Booking.com varit i blåsten med att folk blivit lurade just på detta sätt är otroligt dåligt. Har skett en gång och efter en massa googlande så kom jag fram till att den länkade portalen nog ska vara en legitim hotellboknings-hanterare, men kändes suspekt ändå.

Detta i kombination med att Booking.com varit i blåsten med att folk blivit lurade just på detta sätt är otroligt dåligt. Har skett en gång och efter en massa googlande så kom jag fram till att den länkade portalen nog ska vara en legitim hotellboknings-hanterare, men kändes suspekt ändå.
Ja, det är fint att de vill skydda sina kunders gäster, men jag tänker att det vore väl inte raketvetenskap att vitlista de domäner som hotellen använder för online-checkin? Jag kan ju knappast vara den enda som har råkat ut för det här problemet.

Toppen