Senaste nytt

Danmark indfører ny flyafgift

intuition

Medlem
En del af de penge, der kommer ind med afgiften, vil regeringen også bruge på at forhøje ældrechecken med 4.800 kroner om året til folkepensionisterne.

Det där var ju inte så lite populistiskt.

De plockar alltså ut så mycket ur flyg-industrin att, trots att de kämpar vilt med att hitta gröna projekt (som bara ska gynna inrikes) så lyckas de inte göra av med pengarna varken på grönt eller flyg-relaterat utan de behöver klämma in en satsning på pensionärer. Hälften av pengarna som kommer in på avgiften ska gå direkt till pensionärer. Har danmark plötsligt valt Berlusconi till statsminister?!

 

Sir Lemon

Medlem
Precis, så är det!
Dock får man se det positiva att man kan köra MMX-ARN-CPH-XXX-CPH-ARN-MMX för ett billigt pris dvs om man har tid.
Det finns ett antal alternativ på detta som man flugit när SAS revenue inte är positiva för oss som bor på andra sidan bron.
Men innan bron var byggd fanns det samma alternativ som från ARN men då från MMA-CPH-XXX. :)
Om man är ”flygnörd” menar du väl? Som vi alla här? ;)
 

Brandten

Medlem
Det där var ju inte så lite populistiskt.

De plockar alltså ut så mycket ur flyg-industrin att, trots att de kämpar vilt med att hitta gröna projekt (som bara ska gynna inrikes) så lyckas de inte göra av med pengarna varken på grönt eller flyg-relaterat utan de behöver klämma in en satsning på pensionärer. Hälften av pengarna som kommer in på avgiften ska gå direkt till pensionärer. Har danmark plötsligt valt Berlusconi till statsminister?!

Helt galet!
 
  • Gilla
Reactions: hco

LarsCph

Medlem
Lite så, är min tanke också. Danska staten låter pax som startar i CPH betala för investeringen i SAS och sedan kallar de skatten för "grön".

Ja - plus att mer än hälften af intäkten från denna nya skatten ska gå till höjning af "¨äldrechecken" som inte alls har något med grön omställning eller flyg att göra. Känns inte logisk tycker jag.
 

Gnopps

Medlem
Jag är nog i minioritet här på forumet men är för flygskatten, det ska kosta. Men jag hade hellre sett en skatt på flygbränslet, så att flygbolaget har ett incitament att bli grönare - vilket de inte har med nuvarande flygskatten.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Jag är nog i minioritet men är för flygskatten, det ska kosta. Men jag hade hellre sett en skatt på flygbränslet, så att flygbolaget har ett incitament att bli grönare - vilket de inte har med nuvarande flygskatten.
Milt OT, men flygbolagen kan få tillbaka upp till 50% av kostnaden för biobränsle från Swedavia. På ett sätt är det ju flygskatt som går till det, och det går till flygbolaget och inte till passagerarna.
 

obs

Medlem
Nu är det beslutat om storleken på avgiften. Såhär kommer det se ut:

Europa: 50 DKK
Nordamerika, Ryssland, Mellanöstern och Nordafrika: 310 DKK
Övriga världen: 410 DKK

Så det kommer bli bra mycket dyrare för skåningar som vill åka från Kastrup till exempelvis Thailand. Ca 620 svenska pesetas med dagens växelkurs.

 
Toppen