Senaste nytt

Coronavaccin för barn under 12?

BAS

Medlem
Har bokat en kryssning med Royal Carribean för halva släkten i slutet på juli. Deras regler gör det dock krångligt för barn mellan 3-11 är som inte är vaccinerade, med bland annat krav på ansiktsskydd ombord, coronatest under resan och landstigning endast på av rederiet anordnade utflykter.

Så vart ska man vända sig för att vaccinera barn under 12? I Sverige verkar det bara ges till barn i riskgrupper, men vet någon om man kan åka till t.ex. Finland och få vaccin till barn?
 

Kimmen00

Medlem
Så länge RCCL har dessa idiotkrav för ovaccade barn under 12 blir det ingen kryss med dem.
OBS att det inte är klart hur det gäller för kryssningar inom EU. De skulle "återkomma" och förtydliga vad som krävs i EU.. dessa krav ovan beskrivna verkar endast gälla USA/Karibien..
 

Hachans

Medlem
Har bokat en kryssning med Royal Carribean för halva släkten i slutet på juli. Deras regler gör det dock krångligt för barn mellan 3-11 är som inte är vaccinerade, med bland annat krav på ansiktsskydd ombord, coronatest under resan och landstigning endast på av rederiet anordnade utflykter.

Så vart ska man vända sig för att vaccinera barn under 12? I Sverige verkar det bara ges till barn i riskgrupper, men vet någon om man kan åka till t.ex. Finland och få vaccin till barn?

Vaccinera I USA. Det är öppet för alla.
 

BAS

Medlem
Typsikt slarvigt av mig. Vi åker på Nordeuropakryssning från Stockholm, så USA blir lite omväg :D

Hittade info om avresa från Köpenhamn, krav på bokad tur för landstigning verkar borttaget, antar att samma kommer att gälla från Stockholm. Så egentligen är det väl "bara" kravet på ansiktsskydd som är knöligt.

På plussidan finns att man är garanterat eget bord i restaurangerna med ovaccinerade barn ;)
 

Kimmen00

Medlem
Typsikt slarvigt av mig. Vi åker på Nordeuropakryssning från Stockholm, så USA blir lite omväg :D

Hittade info om avresa från Köpenhamn, krav på bokad tur för landstigning verkar borttaget, antar att samma kommer att gälla från Stockholm. Så egentligen är det väl "bara" kravet på ansiktsskydd som är knöligt.

På plussidan finns att man är garanterat eget bord i restaurangerna med ovaccinerade barn ;)

Som sagt, ej klart om munskydd behövs i Europa. Har ni tur så klarar barnet sig..
 
  • Gilla
Reactions: BAS

Erik M

Medlem
USA är fortfarande väldigt, väldigt bra som resmål för vaccin. Helt gratis, superlätt att boka överallt (finns också en del drop-in), och man får ofta välja vilket vaccin man vill ha. Alla från 6 månaders ålder vaccineras. Jag och frun tog nyaste boostern där för ett par veckor sedan.

För alternativ som är närmare kan jag verkligen rekommendera Tyskland, särskilt för barn. Vi har inte tagit vår dotter dit ännu, men det finns hundratals läkare och annan vårdpersonal som förstår att ingen är säker förrän alla är säkra. Så de vaccinerar även barn under 5 år, även om man kommer som turist. Det finns möjlighet till detta lite varstans men många av dem som är särskilt bra på att nå ut med vaccin till barn finns i södra Tyskland.
 
Toppen