Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har inte provat att kontakta Turkish än, hoppades på att informationen skulle nå oss utan att vi behövt ringa runt. Känns som att det viktigaste är att planet går från Bali och Phuket till IST, lättare att ta sig hem från IST om något väl skulle strula där. När vårt första Turkish plan från IST blev inställt var SAS väldigt snabba med att informera oss både över sms och mail, så vi får hoppas på att det blir så i detta fall också om något nu avbokas från IST. Hör vi inget innan tisdag så kontaktar vi nog SAS då det är en bonusresa.

Emma-Linnéa Klingebrant skrev:Har inte provat att kontakta Turkish än, hoppades på att informationen skulle nå oss utan att vi behövt ringa runt. Känns som att det viktigaste är att planet går från Bali och Phuket till IST, lättare att ta sig hem från IST om något väl skulle strula där. När vårt första Turkish plan från IST blev inställt var SAS väldigt snabba med att informera oss både över sms och mail, så vi får hoppas på att det blir så i detta fall också om något nu avbokas från IST. Hör vi inget innan tisdag så kontaktar vi nog SAS då det är en bonusresa.Klicka för att utvidga...

Jag flyger IST-MUC den 18/3 men är helt inställd på att den kommer bli avbokad med 24 timmars varsel typ. Har svårt att tro att TK kommer flyga IST-ARN så som det ser ut i nuläget.

Emma-Linnéa Klingebrant skrev:Har inte provat att kontakta Turkish än, hoppades på att informationen skulle nå oss utan att vi behövt ringa runt. Känns som att det viktigaste är att planet går från Bali och Phuket till IST, lättare att ta sig hem från IST om något väl skulle strula där. När vårt första Turkish plan från IST blev inställt var SAS väldigt snabba med att informera oss både över sms och mail, så vi får hoppas på att det blir så i detta fall också om något nu avbokas från IST. Hör vi inget innan tisdag så kontaktar vi nog SAS då det är en bonusresa.Klicka för att utvidga...

Förövrigt är jag inte helt säker på att Istanbul är en bättre plats att befinna sig på än tex Phuket. Från Phuket borde ni kunna ta er till Bangkok och sedan med Thai direkt till Stockholm?

Från Bali via Singapore eller Bangkok.

Xpressen skrev:Källa?Klicka för att utvidga...
Källa anställd inom Qatar, som det ser ut nu ser han 1/3 flighter DOH-ARN mot idag, han har flighter som är kvar i inventory för oss dödliga men cancelled för honom.

PMa om du vill så kanske jag kan kolla upp specifika flighter om dom kommer gå.

CoooC skrev:Jag flyger IST-MUC den 18/3 men är helt inställd på att den kommer bli avbokad med 24 timmars varsel typ. Har svårt att tro att TK kommer flyga IST-ARN så som det ser ut i nuläget.Klicka för att utvidga...

Kollade sas.se, de går att boka IST-ARN exakt samma tider vår ursprungliga skulle gå. Trafikeras av Turkish dock. Så vår flight verkar ta oss hem hela vägen iallafall (än så länge).

Erik Linge skrev:Har varit ute på resa sen nyårsafton i Indonesien och Australien och om mindre än två veckor är det tänkt att jag ska resa till Nya Zeeland. Igår fick jag besked om självkarantän vid ankomst till Nya Zeeland, och det kan jag leva med men nu när UD avråder är risken att min reseförsäkring genom ERV inte längre gäller.Klicka för att utvidga...
Detta är inte svar på din fråga, och jag vet inte varifrån din hemresa startar. Men jag såg precis att om du skulle återvända till Australien så blir det en omgång karantän till där, att ha med i din planering om du inte redan sett det.

"Australien inför två veckor av obligatorisk självkarantän för icke-australiska medborgare som anländer till landet från utlandet.Kryssningsfartyg från internationella hamnar får heller inte anlägga australiska hamnar de kommande 30 dagarna, rapporterar TT."

Källa: SVT Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

mha321 skrev:Generellt ja. Men tyvärr verkar det som att när de införde detta så tog de också bort möjligheten att göra en vanlig refund online på Plus-biljetter som är avbokningsbara :/ Det funkade tidigare i veckan, men nu verkar det borta. Antingen ett misstag, eller att de helt enkelt mycket hellre ger ut en voucher än cash.Klicka för att utvidga...

Jag avbokade en biljett ca 08:40 i dag, använde länken i e-posten med bokningsbekräftelsen

gjohansson skrev:Det är nog kortflyget till GOT som avses skulle jag tro. På flighter över 80 minuter skulle det väl fortfarande var servering om än kanske begränsad.Klicka för att utvidga...
Det är så de kommunicerar på hemsidan, fick likadant SMS på en 180 minuters flygning, som sedan avbokades.

Om någon behöver hjälp att hitta flyg eller ta sig hem så skicka DM. Sitter hemma med full uppkoppling, två datorer, proinlogg Expertflyer med mera. Hör av er!

Qatar verkar på grund av viruset ha ställt in min flight QR831 9.05 från BKK den 12 april och flyttat mig till flighten som går exakt 1 timme tidigare. Är detta skäl att ställa in resan och få en full refund? Jag har fått valet att ställa in men det står penalty fares might apply. Hur vet jag om jag får alla pengar tillbaks eller inte? Har försökt ringa det svenska numret där ingen svarar och det brittiska som inte funkar.

mischadee skrev:Qatar verkar på grund av viruset ha ställt in min flight QR831 9.05 från BKK den 12 april och flyttat mig till flighten som går exakt 1 timme tidigare. Är detta skäl att ställa in resan och få en full refund? Jag har fått valet att ställa in men det står penalty fares might apply. Hur vet jag om jag får alla pengar tillbaks eller inte? Har försökt ringa det svenska numret där ingen svarar och det brittiska som inte funkar.Klicka för att utvidga...

Man vet inte förrän man pratar med kundtjänst då bolag har olika policies är min erfarenhet.

Har haft liknande situationer med SAS, då fick jag full refund.

Hade även en med LH med där fick jag tji.

YMMV!

Mina flighter till/från Warszawa nästa helg ställdes in. Där borde det inte vara några problem att få tillbaka pengarna men jag har inte lyckats få tag i LOT ännu.

Hotellet bokat genom hotels.com var inte avbokningsbart och jag kunde inte hitta någon Polen-specifik policy från hotels.com. Jag hade väntat mig enorma telefonköer, vilket de också flaggade för. Men till min förvåning kom jag fram på under fem minuter. Jag är bara silver-medlem (kräver 10 nätter/år) men kanske gav det någon form av prioritet i supportkön? Jag valde svenska, inte engelska, kanske hjälpte även det? Det var inga problem att avboka med full återbetalning. Synd bara att man ska behöva ringa supporten för att få fram den infon!

Har bekanta som idag blev nekade incheckning på Emirates från down under med mellanlandning i Dubai och slutdestination CPH. Incheckningspersonalen refererade till ett dokument på engelska från danska polisen. Enligt dem var vidare transport till Sverige landvägen via tåg inget giltigt skäl till inresa till Danmark. De var stentuffa så de fick istället punga upp med biljetter för 25k till Arlanda istället. På första flighten nu.

Kan de ha ett case mot flygbolaget eller hur funkar det i sådana här lägen?

J S skrev:Har bekanta som idag blev nekade incheckning på Emirates från down under med mellanlandning i Dubai och slutdestination CPH. Incheckningspersonalen refererade till ett dokument på engelska från danska polisen. Enligt dem var vidare transport till Sverige landvägen via tåg inget giltigt skäl till inresa till Danmark. De var stentuffa så de fick istället punga upp med biljetter för 25k till Arlanda istället. På första flighten nu.Kan de ha ett case mot flygbolaget eller hur funkar det i sådana här lägen?Klicka för att utvidga...

Och ingen goodwill fr EK att boka om till STO istället, resenärerna är ju ”oskyldiga” i dessa fall... plus EK har inte tydligen inte koll på läget.. ?? Börja med ARN (nämnden) på direkten...

J S skrev:Har bekanta som idag blev nekade incheckning på Emirates från down under med mellanlandning i Dubai och slutdestination CPH. Incheckningspersonalen refererade till ett dokument på engelska från danska polisen. Enligt dem var vidare transport till Sverige landvägen via tåg inget giltigt skäl till inresa till Danmark. De var stentuffa så de fick istället punga upp med biljetter för 25k till Arlanda istället. På första flighten nu.Kan de ha ett case mot flygbolaget eller hur funkar det i sådana här lägen?Klicka för att utvidga...
De bör claima. Enligt danska regeringen är hemvändande svenskar ok att passera Kastrup.

Är det verkligen så? Sista dokument jag läste nämnde resenärer med parkerad bil som vill åka till hemlandet. Åka tåg blir då inte ok.

Middle seat skrev:De bör claima. Enligt danska regeringen är hemvändande svenskar ok att passera Kastrup.Klicka för att utvidga...
Ja, fast via flyg som jag förstås det.

Dvs du måste vara i transit. Hur man löser det praktiskt vet jag inte då du måste in i Schengen, och skulle ju teoretiskt kunna "rymma".

Covid-19 Health declaration and HOME QUARANTINE NOTICE

Så här ser det ut. Frun lämnade Sverige i lördags morse med Singapore Airlines. Under tiden hon reste inkluderades Sverige och Svenskarna i den obligatoriska 14+1 dagars karaktären. Så här ser dokumenten ut. Myndigheterna kontrollerar två gånger per dag astman i bostaden samt att man fyller i baksidan med symptom och tempen. Pretty strict! Frugan är frisk skall väl tilläggas... men om..

taiwan-enter1-jpg.107559

taiwan-enter2-jpg.107560

direktörnSE skrev:Ja, fast via flyg som jag förstås det.Dvs du måste vara i transit. Hur man löser det praktiskt vet jag inte då du måste in i Schengen, och skulle ju teoretiskt kunna "rymma".Klicka för att utvidga...

Nej, den danska polisen skriver tydligt att svenskar tillåts passera genom Danmark för att komma hem till Sverige. Såväl via flyg som bil från Tyskland.

Back