Corona-viruset och hur det påverkar resande

mha321 skrev:Det var ju på ett sett "inte så farligt". De kunde säkert ha hittat på något mycket jobbigare...Klicka för att utvidga...

Det er for mig rigeligt til at jeg fortsætter med at undgå Tyskland og tyske flyselskaber med mindre det skulle være tvingende nødvendigt.

Ricci skrev:Tackar för snabbt svar, gäller det också på flygplatser i Tyskland?Klicka för att utvidga...
Inte automatiskt. Beroende på smittoläget ska, som jag förstår det, enskilda Bundesländer kunna besluta om utökat munskyddskrav inomhus, och då lär det säkert gälla flygplatser.

LarsCph skrev:Det er for mig rigeligt til at jeg fortsætter med at undgå Tyskland og tyske flyselskaber med mindre det skulle være tvingende nødvendigt.Klicka för att utvidga...
Jag har inte tänk de tankarna senaste tiden, har 4 flygningar i september med LH sedan får det bli att inte flyga via flygplatser i Tyskland.

marbe166 skrev:Inte automatiskt. Beroende på smittoläget ska, som jag förstår det, enskilda Bundesländer kunna besluta om utökat munskyddskrav inomhus, och då lär det säkert gälla flygplatser.Klicka för att utvidga...

Det är ju ganska exakt som det varit tidigare när de haft sina nödbromsar etc. Tror hellre man kör på masktvång än nedstängning om det blir aktuellt.

Frankrike har ju också haft munskyddskravet sen ett tag, men det har gällt mest grejer man kanske inte kommer i kontakt med som turist, typ äldrebroende etc.

Hachans skrev:Det är ju ganska exakt som det varit tidigare när de haft sina nödbromsar etc. Tror hellre man kör på masktvång än nedstängning om det blir aktuellt.Klicka för att utvidga...

Ja, det är sagt att det inte blir fler lockdowns eller skolstängningar.

Det blir skojigt när svenska resenärer helt plötsligt konfronteras med masker igen och ännu mer med en sort som 99% inte ens testat och som, åtminstone nu, är svårare att hitta i Sverige.

Fredrik skrev:Det blir skojigt när svenska resenärer helt plötsligt konfronteras med masker igen och ännu mer med en sort som 99% inte ens testat och som, åtminstone nu, är svårare att hitta i Sverige.Klicka för att utvidga...
Betydligt fler än 1% har kört FFP2 masker när jag flugit, så ovanliga är det inte. Beställde ett stort pack från Amazon när kravet fanns, betydligt skönare än vanlig kirurg mask för mig.

marbe166 skrev:Japp. Det betyder FFP2. Ska beslutas 8 september och sen gälla från 1 oktober till april 2023....Klicka för att utvidga...
Står det nåt om det ska röstas om det 8:e och att man inte vet om det blir ett sådant beslut eller ej eller är det "redan klart" och bara att formella beslutet tas då?

bachelor skrev:Står det nåt om det ska röstas om det 8:e och att man inte vet om det blir ett sådant beslut eller ej eller är det "redan klart" och bara att formella beslutet tas då?Klicka för att utvidga...

Det ska gå till Bundestag att besluta då, men det är väl ganska troligt att man inte ens skickat förslaget dit om det inte kommer röstas igenom.

Här kan du läsa mer. Det som är intressant är att det finns möjlighet för delstaterna att göra undantag i maskkraven för de som är nytestade, styrkt tillfrisknade eller relativt nyvaccinerade (alltså, vaccinerade under hösten).

What we know so far about Germany’s autumn Covid rules

I början av september kunde man läsa i flera media där bl a hälsoministern citerades att Tyskland var på väg att släppa på maskkravet. Detta bl a efter att Lufthansa protesterat högljutt mot att de tyska kraven snedvrider konkurrensen gentemot andra bolag som har andra krav sedan numera ett bra tag tillbaka mNär jag har försökt googla för att följa upp detta hittar jag inga färskare nyheter än det som skrevs då i början av september. Är det någon som har senaste nytt i den här frågan angående Tyskland i allmänhet och Lufthansa i synnerhet.

Från thelocal.de för två dagar sen.

53083144-scaled.jpg

Everything that changes in Germany in October 2022

From a nationwide public holiday and new Covid rules to changes surrounding mini and midi jobs, here's what's happening in Germany this October.

de.ico

www.thelocal.de

Mask mandate changesUnder the new regulations, people travelling on long-distance trains in Germany will have to wear an FFP2 mask if they are over the age of 14. Children aged between six and 13, can wear a surgical mask.A mask mandate is also in force nationwide in hospitals, nursing homes and doctors’ offices. In nursing homes and clinics, a negative Covid test has to also be shown when visiting.Masks will no longer have to be worn, however, on flights to and from and within Germany.Further requirements, such as the obligation to wear masks in shops, restaurants or event rooms, can be imposed by the federal states – depending on the incidence of infection. Tests may be required in schools and daycare centres.States are expected to continue with the mask mandate order on local public transport.Covid safety plans at work – but no mandatory ‘home office’Employers do not have to offer their staff the opportunity to work from home. But bosses should consider this, as well as regular Covid testing, as an option for employees as part of Covid safety plans.Vaccination status changesThere are changes coming up when it comes to what counts as being fully vaccinated in Germany. In general, people will need three jabs to be classed as fully vaccinated from October.Vaccination certificates issued after two shots will only be considered as proof of full vaccination until September 30th. Beginning October 1st, a booster jab (i.e., a 3rd vaccination) is generally required to be considered “fully vaccinated”. Alternatively, two vaccinations and proof of recovery from Covid-19 will also qualify.However, keep in mind that there is no planned vaccination/test requirement to enter indoor public areas in Germany – previously known as the 3G or 2G rules.If a German state government imposes a mask requirement indoors, then people simply need to wear a mask to enter indoor settings such as bars, restaurants, cultural and recreational venues. People who present a negative Covid test would be exempt from wearing a mask. However, regions can also choose to exempt the freshly vaccinated or recently recovered people from the mask requirement. In that case, people would have to show proof. However, not all states have to bring in this exception.A person is considered recovered from the 29th day after detection of infection and for a maximum of 90 days. The ‘recovery’ proof can be provided by a PCR test.Klicka för att utvidga...

Hej där.

Håller ett par Eurobonus-platser till New York i maj med SAS, och funderar på att ta med min fru dit för lite långweekend-känsla. Jag har själv varit där ett tiotal gånger, men senast var i jan-20, precis innan pandemin. Någon som varit där nyligen och som kan ge input på om det förändrats (till det sämre)? Tänker ur ett turistperspektiv. Har tidigare alltid känt mig säker att vandra runt i stan, dag som natt.

J-R skrev:Hej där.Håller ett par Eurobonus-platser till New York i maj med SAS, och funderar på att ta med min fru dit för lite långweekend-känsla. Jag har själv varit där ett tiotal gånger, men senast var i jan-20, precis innan pandemin. Någon som varit där nyligen och som kan ge input på om det förändrats (till det sämre)? Tänker ur ett turistperspektiv. Har tidigare alltid känt mig säker att vandra runt i stan, dag som natt.Klicka för att utvidga...

Allt är svindyrt jämfört med tidigare, även om man korrigerar för svag krona. I övrigt är allt sig likt.

3349E-mHN0RPGopSgOwWgAIht1yE-WIDE.jpg

Oro för varianter – FHM vill se reserestriktioner

Hemställer till regeringen. • Oklarheter kring smittspridningen i Kina.

favicon.png

www.gp.se

Folkhälsomyndigheten vill att regeringen skyndsamt förbereder för att kräva negativa covid-19-tester från personer som vill resa in i Sverige. Kravet föreslås omfatta personer över 12 år som reser från Kina samt andra länder som inte tillhör europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.

Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.

GOTBound skrev:Oro för varianter – FHM vill se reserestriktionerHemställer till regeringen. • Oklarheter kring smittspridningen i Kina.www.gp.seFolkhälsomyndigheten vill att regeringen skyndsamt förbereder för att kräva negativa covid-19-tester från personer som vill resa in i Sverige. Kravet föreslås omfatta personer över 12 år som reser från Kina samt andra länder som inte tillhör europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.Klicka för att utvidga...
Gäller ju tredjelandsmedborgare, inget som påverkar svenskar.

GOTBound skrev:Oro för varianter – FHM vill se reserestriktionerHemställer till regeringen. • Oklarheter kring smittspridningen i Kina.www.gp.seFolkhälsomyndigheten vill att regeringen skyndsamt förbereder för att kräva negativa covid-19-tester från personer som vill resa in i Sverige. Kravet föreslås omfatta personer över 12 år som reser från Kina samt andra länder som inte tillhör europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz.Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.Klicka för att utvidga...
GP-citatet ovan stämmer inte riktigt med vad som står i FHMs eget pressmeddelande från idag:

share.png

Hemställan om förberedelse för att införa krav på negativt covid-19-test för inresande till Sverige från Kina

Det epidemiologiska läget i Kina när det gäller covid-19 är oklart. Samtidigt förväntas resandet från landet öka kraftigt under de kommande veckorna. Folkhälsomyndigheten ber därför regeringen förbereda för krav på att personer som reser till Sverige från Kina ska kunna uppvisa ett intyg på ett...

www.folkhalsomyndigheten.se

De personer som föreslås omfattas av kravet på negativt covid-19-test ärresenärer från Kina som är över 12 år och tredjelandsmedborgare, det vill säga personer bosatta utanför EES-länderna och Schweiz.Klicka för att utvidga...
GP-citatet ovan har förvanskat detta så det ser ut att handla om inresande från diverse andra länder än Kina, vilket det alltså inte handlar om (såvida inte GP har helt andra källor till sina uppgifter).

GOTBound skrev:Nu vill jag inte vara pessimistiskt-alarmist men det här kan nog bli tråkigt relativt snabbt ur ett reseperspektiv.Klicka för att utvidga...

Flyer722 skrev:Gäller ju tredjelandsmedborgare, inget som påverkar svenskar.Klicka för att utvidga...

Tomas E skrev:GP-citatet ovan stämmer inte riktigt med vad som står i FHMs eget pressmeddelande från idag:Hemställan om förberedelse för att införa krav på negativt covid-19-test för inresande till Sverige från KinaDet epidemiologiska läget i Kina när det gäller covid-19 är oklart. Samtidigt förväntas resandet från landet öka kraftigt under de kommande veckorna. Folkhälsomyndigheten ber därför regeringen förbereda för krav på att personer som reser till Sverige från Kina ska kunna uppvisa ett intyg på ett...www.folkhalsomyndigheten.seGP-citatet ovan har förvanskat detta så det ser ut att handla om inresande från diverse andra länder än Kina, vilket det alltså inte handlar om (såvida inte GP har helt andra källor till sina uppgifter).Klicka för att utvidga...

Som sagt jag vill inte vara pessimistiskt-alarmist men lärde vi oss något av Covid 1.0 så var det just det att svara med egna restriktioner mot de länder som ålägger den egna nationen med restriktioner, en nedåtgående spiral om uttrycket tillåts.

Dock hoppas jag verkligen som @Tomas E skriver att GP missuppfattat FHM.

Back