Corona-viruset och hur det påverkar resande

igelkotten skrev:Jag är i Sverige på semester. Finns inget annat land där det är mer avslappnade regler i Europa och kanske världen just nu.dessutom är det uppenbart att svenskar inte har samma kutymer i post-lockdown världen, vilket iofs gör att jag är lite extra försiktig här (mycket närgående människor och allmän icke-distans) men det gör ju också att det är lite liv på uteserveringar.Klicka för att utvidga...

Kul att höra! Hoppas verkligen att jag också kan ta mig till Sverige i sommar för att få lite respit från UK-deppen och leva mer normalt ett par veckor.

Jönsson skrev:Semestra hemma och stötta vår skandinaviska handel och turistnäring.Klicka för att utvidga...

Absolut. Blir en 4 Tim bilresa till Umeå lite senare, 5 dagar på hotell och dagsturer. Skulle vi inte gjort Om inte läget är som det är. Blir flygresor efter nyår istället och fram tills dess Umeå, Sundsvall och Örnsköldsvik.

MTheC skrev:Låter mindre kul. Går det ens att springa ordentligt med mask? Vet att jag tyckt varit jobbigt att springa (svårare att andas bra) i Sverige när det är riktigt kallt och jag kört stora delar av ansiktet täckt.Klicka för att utvidga...
Faktiskt inte, har haft mask nu sedan 2a veckan i mars och det var mest ovant och jag trodde det var svårare att andas som alla andra. Men det var nog mer mentalt. Dessutom var det inte lika varmt och fuktigt då så det var enkelt att anpassa sig.

Jag och min granne brukar cykla 50km på helgerna med mask och det går alldeles utmärkt men just när masken blir fuktig och blöt så uppfattas det jobbigare.

Vi ( jag och frugan) var redan på en Getaway upstate new York för någon vecka sen och man hade endast 50% gäster som var max på hotellet. Alla tog det allvarligt och körde med mask etc. Ingen frukost,endast takeway, bord långt från varandra. Poolen stängd men det var som sagt trevligt ändå.

Vi ska nästa vecka ut till Hamptons och samma sak där. Man måste reservera poolen och få sin slot på hotellet vi ska bo. Man kör endast 50 % fullt och mat får ätas utomhus från restaurangen.

Frukost lämnas utanför dörren ( vatten, muffins juice). En åt gången i baren med minst 3 meters avstånd mellan de som köar och max 5 i lokalen .

Vingårdarna tar emot minimalt med gäster och måste förbokas. Inga walk ins och mask är ett måste.

Jag har redan vant mig vid det nya och tycker det är ändå ok på hemmaplan. Men att betala massa pengar för flyg och dyra hotell när man inte kan njuta till fullo ... Det får vänta helt enkelt.

Är i Spanien (Barcelona, San Sebastian och franska gränsen uppe i Pyrenéerna). Förutom obligatorisk mask i butiker så är det inte stor skillnad mot Stockholm. Trängsel på de flesta ställena och folk verkar redan ha glömt bort (förträngt) pandemin nästan helt.

richard87 skrev:Trängsel på de flesta ställena och folk verkar redan ha glömt bort (förträngt) pandemin nästan helt.Klicka för att utvidga...

Skriver man något om hur smittspridningen i samhället är? Hade varit intressant att veta om det är som i Stockholm - att den minskar.

MTheC skrev:Hittar du någon källa? Jag försökte mig på att läsa lite på tyska men skoltyskan verkar för dåligKlicka för att utvidga...

Här har vi listan du sökte. Finns även lite mera info här om restriktioner som träder i kraft den 6/7. Vi kommer att passera Zurich den 5-6/7 på väg till Palermo, flyger GOT-ZRH(övernattning)-PMO. Ska försöka skriva ihop en rapport om flygresan. Väl framme på Sicilien kommer vi som vanligt att hålla till i svärföräldrarnas hus på landet. Är det som det brukar vara i normala fall, så kommer inte stränderna att vara knökfulla under veckan och vill man ha stranden för sig själv drar man dit runt halv två då alla drar hem på lunch. Ska även försöka skriva ihop några rader om hur det ser ut på sydvästra Sicilien.

Bankiren skrev:Skriver man något om hur smittspridningen i samhället är? Hade varit intressant att veta om det är som i Stockholm - att den minskar.Klicka för att utvidga...

Ska vi tro tyska smittskyddet är smittspridningen i Sverige minst 5 gånger högre än i Spanien.

Karte_Europa.jpg

sembl skrev:Faktiskt inte, har haft mask nu sedan 2a veckan i mars och det var mest ovant och jag trodde det var svårare att andas som alla andra. Men det var nog mer mentalt. Dessutom var det inte lika varmt och fuktigt då så det var enkelt att anpassa sig.Jag och min granne brukar cykla 50km på helgerna med mask och det går alldeles utmärkt men just när masken blir fuktig och blöt så uppfattas det jobbigare.Vi ( jag och frugan) var redan på en Getaway upstate new York för någon vecka sen och man hade endast 50% gäster som var max på hotellet. Alla tog det allvarligt och körde med mask etc. Ingen frukost,endast takeway, bord långt från varandra. Poolen stängd men det var som sagt trevligt ändå.Vi ska nästa vecka ut till Hamptons och samma sak där. Man måste reservera poolen och få sin slot på hotellet vi ska bo. Man kör endast 50 % fullt och mat får ätas utomhus från restaurangen.Frukost lämnas utanför dörren ( vatten, muffins juice). En åt gången i baren med minst 3 meters avstånd mellan de som köar och max 5 i lokalen .Vingårdarna tar emot minimalt med gäster och måste förbokas. Inga walk ins och mask är ett måste.Jag har redan vant mig vid det nya och tycker det är ändå ok på hemmaplan. Men att betala massa pengar för flyg och dyra hotell när man inte kan njuta till fullo ... Det får vänta helt enkelt.Klicka för att utvidga...
Är kanske som du säger en vanesak, har bara begränsat använt mask och tyckt det varit ganska obekvämt. Kommer relativt snart få se hur det är med ett par kommande resor för jobbet. Hoppas dock slippa mask när jag ska springa, har inte kollat exakt hur reglerna är på de ställen jag ska till.

Låter för övrigt härligt med Hamptons, tycker det finns en hel del riktigt bra vingårdar där ute - minns förra sommarens resa och flera kul vingårdsbesök.

Fredrik skrev:Ska vi tro tyska smittskyddet är smittspridningen i Sverige minst 5 gånger högre än i Spanien.Klicka för att utvidga...

Ser ut att spegla det jag läser i svenska, brittiska, italienska och tyska tidningar (även lokalmedia).

Alltså såsom ögonblicksbild och inte över tid.

Såklart bör hänsyn tas till att mätningarna kan ha skett i olika omfattning (och med olika rigorositet).

Lombardiet, som har nära identisk folkmängd som Sverige är nere i 1-4 dödsfall per dag, medan vi ligger på ca. 40 ännu.

Över tid är Lombardiet fortfarande långt mycket mer drabbade, så allt handlar om vilka tidsspann vi intresserar oss för.

Bergamo har nyligen konstaterat 57% med antikroppar, då borträknat immunitet genom T-celler (ger inte utslag på samma test) som väl pushar det till 65-70%.

Det är ca 2.3x högre än i Stockholm, och tyvärr så hade Bergamo iprincip 2.3x högre dödstal (per capita).

Deprimerande insikt om vad gruppimmunitet kostat utan möjlighet till vaccinering.

Ganska tydligt blir det också, därmed, att det är senareläggande av en andravåg som blir fokus.

Hinner man stävja utvecklingen tills dess vaccin kommer så har man säkert sparar en del liv, men annars verkar det nu ganska tydligt vad gruppimmunitet om 60% annars kostar

Oavsett känns det viktigt att påpeka att det knappast finns några ”vinnare” i kampen om vem som har gjort rätt
2639.png

Om Sverige får rätt så dör hundratusentals fler i en andra smittovåg, när man slutligen måste öppna upp. Får övriga länder rätt så har folk här dött i onödan, och Sveriges anseende blir dessutom skadat.

Jag hoppas att det visar sig att vi över tid hamnar på ungefär samma siffror/capita och att det fanns flera vägar till samma slutmål

Inget land kommer undan Covid-19 som vinnare, det kan vi väl enas om...

Fredrik skrev:Ska vi tro tyska smittskyddet är smittspridningen i Sverige minst 5 gånger högre än i Spanien.Klicka för att utvidga...
Man kan säga vad man vill med olika mätvärden såklart. Men jag hoppas ingen här inne ser på antalet rapporterade smittade i Sverige och tror att situationen förvärrats sen april (eftersom antalet rapporterade smittade har gått upp). Ett bättre mått är ju då tex hur många som ligger på IVA, något som gått ner med ungefär 75%. Dock så kanske bra siffror inte passar in i det narrativ som återfinns här...

Golfkillen skrev:Man kan säga vad man vill med olika mätvärden såklart. Men jag hoppas ingen här inne ser på antalet rapporterade smittade i Sverige och tror att situationen förvärrats sen april (eftersom antalet rapporterade smittade har gått upp). Ett bättre mått är ju då tex hur många som ligger på IVA, något som gått ner med ungefär 75%. Dock så kanske bra siffror inte passar in i det narrativ som återfinns här...Klicka för att utvidga...

Precis så märkligt agerar ju WHO och andra länder som menar vi har en "explosion" av smittspridning, med största sannorlikhet är mkt av detta pga utökad testning som faktiskt börjar ske (ofattbart sent men iaf) i Sverige.. Här i Stockholm sjunker ju både antal inlagda och nya fall. Folk agerar precis som vanligt, trängs och går in i varandra på trottoarer, noll hyfs på bussen etc. Dvs back to normal..

Golfkillen skrev:Man kan säga vad man vill med olika mätvärden såklart. Men jag hoppas ingen här inne ser på antalet rapporterade smittade i Sverige och tror att situationen förvärrats sen april (eftersom antalet rapporterade smittade har gått upp). Ett bättre mått är ju då tex hur många som ligger på IVA, något som gått ner med ungefär 75%.Klicka för att utvidga...

Dessa siffror ser definitivt mindre dåliga ut och är troligen betydligt mer relevanta. Men även på IVA siffror så ligger Sverige väldigt högt över de absolut flesta andra europeiska länder, så det ändrar inte dagsläget - däremot skickar det en signal om att vi åtminstone är på väg åt rätt håll. Och håller den trenden i sig så kommer vi förr eller senare att komma in under gränsvärdena.

MTheC skrev:Är kanske som du säger en vanesak, har bara begränsat använt mask och tyckt det varit ganska obekvämt. Kommer relativt snart få se hur det är med ett par kommande resor för jobbet. Hoppas dock slippa mask när jag ska springa, har inte kollat exakt hur reglerna är på de ställen jag ska till.Låter för övrigt härligt med Hamptons, tycker det finns en hel del riktigt bra vingårdar där ute - minns förra sommarens resa och flera kul vingårdsbesök.Klicka för att utvidga...
Jag har en allergimask från Respro, tycker den är helt okej även om det kan bli lite svettigt med den. Ingen aning om hur bra den skyddar mot Corona, men mot pollen är den fantastisk.....

Att gå på nya antal smittade är såklart ett trubbigt verktyg, beror på massvis med faktorer. Men att flertalet länder mer eller mindre dödat sin smitta medan Sveriges pågår i minskade grad borde vara tydligt även utan just datan från nya smittade. Är ju också ganska logiskt om man tänker taktiken vi valt, vi har medvetet låtit smittan spridas i lagom takt, andra länder har stängt ner för att ta död på smittan (tillfälligt). Att Svenskar hindras från att resa är också helt logiskt, sen kan man ju fundera på om man inte kan komma förbi det med tex snabbtest på flygplats innan avresa el liknande. Men Sverige verkar som vanligt inte vilja ta några åtgärder för att lösa uppkomna problem som man skapat sig själv.

Off topic så tror jag heller inte det finns en möjlighet att resten av Europa "kommer ikapp", vi vet allt för mycket om smittan, vilka som är riskgrupper, hur man gränsar av den, skyddsutrustning finns, lindrande medicin finns, vaccin är på g mm mm mm. Man får vara ganska naiv om man tror att exempelvis Danmark skulle "släppa på" och helt plötsligt få 3000 döda.

Kimmen00 skrev:Precis så märkligt agerar ju WHO och andra länder som menar vi har en "explosion" av smittspridning, med största sannorlikhet är mkt av detta pga utökad testning som faktiskt börjar ske (ofattbart sent men iaf) i Sverige..Klicka för att utvidga...

Jag tror du svarar på frågan själv här (fetningen) - det är pedagogiskt svårt att utomlands förklara att smittspridningen egentligen inte ökar trots att siffrorna säger det, utan det beror på att vi helt enkelt inte börjat mäta på allvar förrän nu. I kombination med Sveriges extremt liberala inställning hittills och de mycket höga dödstalen per capita jämfört med grannländerna, är den givna slutsatsen hos en utomstående att vi inte tar pandemin på allvar över huvud taget och att enda strategin Sverige har är att snabbt "köra igenom" smittan i befolkningen och hoppas på gruppimmunitet.

I Tyskland förstärks just nu den här bilden i media av ett land som "skiter i allt" pga motståndet hos S, DK, NL, A när det gäller EU:s stödpaket till extra drabbade länder (förmodligen är denna mediabild av Sverige ännu värre i Spanien, Italien och Frankrike). Det är ingen tvekan om att Sverigebilden åtminstone i Europa tagit stor skada de senaste månaderna.

Inte för att det spelar någon roll, men jag stödjer själv av olika skäl Sveriges linje i båda dessa frågor. Trots det går det inte komma ifrån att kritiker av båda har en hel del på fötterna och framför allt att man inte ska bli förvånad över den försämrade Sverigebilden.

Golfkillen skrev:Man kan säga vad man vill med olika mätvärden såklart. Men jag hoppas ingen här inne ser på antalet rapporterade smittade i Sverige och tror att situationen förvärrats sen april (eftersom antalet rapporterade smittade har gått upp). Ett bättre mått är ju då tex hur många som ligger på IVA, något som gått ner med ungefär 75%. Dock så kanske bra siffror inte passar in i det narrativ som återfinns här...Klicka för att utvidga...
IVA är ju ett ännu sämre verktyg, det hintar ju bara om att man haft "oturen" att få smitta i fel grupp. Jämför med att 1 miljon 20 åringar har smittan eller om 10 000 pers på sjukhus, äldreboende har smittan.

NyfikenGrau skrev:I Tyskland förstärks just nu den här bilden i media av ett land som "skiter i allt" pga motståndet hos S, DK, NL, A när det gäller EU:s stödpaket till extra drabbade länder (förmodligen är denna mediabild av Sverige ännu värre i Spanien, Italien och Frankrike). Det är ingen tvekan om att Sverigebilden åtminstone i Europa tagit stor skada de senaste månaderna.Klicka för att utvidga...

Allt det där handlar ju bara om nationalistisk stolthet, att länder vill peka på att någon annan minsann är sämre än de själva. Ändå har både Italien och Spanien fler döda per capita än Sverige samtidigt som Frankrike bara ligger strax under i antal. Varför är tex inte Belgien eller Storbritannien huvudämnet i diskussionen? Belgien har dubbelt så många döda per capita som Sverige och Storbritannien är näst värst drabbat i Europa. Detta är helt enkelt statistik man helst inte visar eftersom man tappar lite av sin poäng. För att Sverige valt en annan väg och ändå inte är värst drabbat i antalet dödsfall per capita, även om Sverige råkar var ett av de värre drabbade länderna. Väntar med spänning på de ekonomiska konsekvenserna för respektive land och på siffror hur månader av isolering har markant ökat antalet självmord, personer med psykisk ohälsa och antalet döda i andra sjukdomar. Mörkertalen lär vara stora. Men det kan vara så pass obekvämt att visa att man väljer att inte lägga några resurser på det.

Hur har er bild av Belgien, Italien, Spanien och Storbritannien som nationer förändrats då de är Europas värst drabbade länder per capita? Varför skulle bilden av Sverige vara annorlunda i negativ mening? För att vägen varit en annan? Det är lite som när man tittar snett på grannen för att den vunnit sin nya bil på lotteri medan man själv minsann fått arbeta hårt för att köpa den.

Spanien har infört ett ett system med hälsodeklaration online innan man reser in i landet.

► If you are travelling to Spain from another country (including the Schengen area), you will have to complete a Sanitary Control Form (FCS by its Spanish initials), no more than 48 hrs prior to your flight, through the website Spain Travel Health or downloading the app from the same website. You will have to know your seat number; therefore we recommend you to check-in online beforehand. Once you have completed the form and submitted it, you will get a QR code that you can download or print, this will be required to access the terminal and collect your luggage.

Back