Senaste nytt

COOP Medmera mer

Jag pratade med kundtjänst nyligen inför en utlandsresa angående detta scenario:

Tar ut 10k kontanter.
Efter det: kortköp för 10k.
Har nu utnyttjat 20k kredit.
Betalar in 10k samma dag som jag tog ut 10k kontanter.
Förstår systemet nu att jag betalat in "samma pengar som jag tog ut", trots att 10k kredit fortfarande är utnyttjad, så att jag ska slippa betala ränta på kontantuttaget?

Detta kunde två-tre personer på kundtjänst inte svara på.

Som kundertjänster är mest. Be att få bli eskalerad till andra eller tom tredje linjen så bör det finnas någon som faktiskt har koll.

Jag har svårt att tro att systemet kan skilja på vad som betalas in för att täcka vad. Även om du sätter in ett belopp som på öret motsvarar ett kontantuttag skulle jag tro att det blir ränta om du inte efter uttaget ligger på plus. Detta gör ju värdet av avgiftsfria kontantuttag högst begränsat, under förutsättning att min teori säammer.

Jag pratade med kundtjänst nyligen inför en utlandsresa angående detta scenario:

Tar ut 10k kontanter.
Efter det: kortköp för 10k.
Har nu utnyttjat 20k kredit.
Betalar in 10k samma dag som jag tog ut 10k kontanter.
Förstår systemet nu att jag betalat in "samma pengar som jag tog ut", trots att 10k kredit fortfarande är utnyttjad, så att jag ska slippa betala ränta på kontantuttaget?

Detta kunde två-tre personer på kundtjänst inte svara på.

Jag har mycket svårt att tro att det skulle fungera. Varför inte bara sätta in pengar löpande (eller innan du åker) så du aldrig utnyttjar krediten?
Ordagrant står det

Om uttaget belastar krediten betalar du ränta på kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget aviserats och betalats in i sin helhet.

Personligen tolkar jag det som att om själva uttagstransaktionen inte resulterar i att krediten utnyttjas, d.v.s. du ser till att ha 10000kr till godo på kontot innan du tar ut max 10000kr så slipper du ränta på uttaget, även om du efter uttaget utnyttjar krediten för andra köp.

Jag har svårt att tro att systemet kan skilja på vad som betalas in för att täcka vad. Även om du sätter in ett belopp som på öret motsvarar ett kontantuttag skulle jag tro att det blir ränta om du inte efter uttaget ligger på plus. Detta gör ju värdet av avgiftsfria kontantuttag högst begränsat, under förutsättning att min teori säammer.
Det tror jag faktiskt att systemet klarar av. Rimligtvis räknas dina insättningar av i prioriteringsordning (1 uttag; 2 betalningar). Jag har aldrig åkt på ränta när jag har tagit ut pengar utomlands efter insättning.

Det tror jag faktiskt att systemet klarar av. Rimligtvis räknas dina insättningar av i prioriteringsordning (1 uttag; 2 betalningar). Jag har aldrig åkt på ränta när jag har tagit ut pengar utomlands efter insättning.

Samma här, åker till Warszava imorgon och satte in 10000 "över" på både mitt och sambons konto. Undertecknad nyttjar då ej kredit. det är mina egna pengar.

Jag arbetade tidigare på en annan bank med liknande produkt - systemet där kunde urskilja räntebärande mot räntefritt och inbetalningar bokades alltid mot räntebärande först även om räntefria köpet gjorde tidigare. Skulle förvåna mig om Coop inte fungerar på samma sätt.

Inbetalningar räknas ju alltid bort mot räntebärande kredit i första hand, och i andra hand mot icke räntebärande kredit alt läggs som debit om icke räntebärande kredit ej är nyttjad. Annars hade det ju blivit pannkaka av alltihopa. Gissar att det finns någon skrivelse om detta i konsumentkreditlagen också, alt i avtalet för kreditkortet.

Edit: @FlyingErik hann före :)

Toppen