Pierre Andersson
Medlem
Ber om ursäkt, läste slarvigt och missade helt att det gällde uttag. Sorry.
Ränta tickar endast för kontantuttag, inte för kortköp.Hur mycket pengar ska man sätta in? Så att det täcker alla skulder eller bara själva uttaget?
Jag pratade med kundtjänst nyligen inför en utlandsresa angående detta scenario:
Tar ut 10k kontanter.
Efter det: kortköp för 10k.
Har nu utnyttjat 20k kredit.
Betalar in 10k samma dag som jag tog ut 10k kontanter.
Förstår systemet nu att jag betalat in "samma pengar som jag tog ut", trots att 10k kredit fortfarande är utnyttjad, så att jag ska slippa betala ränta på kontantuttaget?
Detta kunde två-tre personer på kundtjänst inte svara på.
Det tror jag faktiskt att systemet klarar av. Rimligtvis räknas dina insättningar av i prioriteringsordning (1 uttag; 2 betalningar). Jag har aldrig åkt på ränta när jag har tagit ut pengar utomlands efter insättning.Jag har svårt att tro att systemet kan skilja på vad som betalas in för att täcka vad. Även om du sätter in ett belopp som på öret motsvarar ett kontantuttag skulle jag tro att det blir ränta om du inte efter uttaget ligger på plus. Detta gör ju värdet av avgiftsfria kontantuttag högst begränsat, under förutsättning att min teori säammer.
Det tror jag faktiskt att systemet klarar av. Rimligtvis räknas dina insättningar av i prioriteringsordning (1 uttag; 2 betalningar). Jag har aldrig åkt på ränta när jag har tagit ut pengar utomlands efter insättning.