Senaste nytt

COOP Medmera mer

Tror ni att man måste betala med MedMera-kortet också eller kan det räcka med att dra det för registrering innan man halar fram sitt Amex?
Det funkar att bara dra MedMerakortet och betala med Amexet. Däremot är det inte säkert att kampanjen är öppen för alla. Motsvarande kampanj i december var riktad till de som mottog e-posten om det såsom jag har förstått det i min konversation med kundtjänsten på Coop.

Förstår inte alla som lämnar MedMera när konverteringsfaktorn sänks från 0.2 till 0.15.
Personligen anser jag att det är fortsatt minst lika bra som Amex Platinum.

Fördelar MedMera Mer
Poängintjäning - Dubbla poäng hos samtliga samarbetspartners, inte vara SAS. Handlar man dessutom på COOP kan intjäningen bli betydligt högre än så, man får dels olika erbjudande som det till påsk och dels dubblas baspoängen om man handlar för över 21K per kvartal, vilket innebär att man ganska lätt kommer upp konverteringsfaktor på 0.5 vid COOP-köp.
Betalo - Otroligt fördelaktigt att det är gratis att använda betalo.
Fungerar överallt.

Fördel Amex
2-4-1.

Som jag ser det är Amex Platinum möjligen effektivt tills man når 150K spend, därefter är MedMera Mer helt klart att föredra.

Så länge du drar ditt Coopkort och betalar med Amex Premium blir det samma poäng i slutändan, har du Amex Elite tjänar du mer, inte sant?

En annan fördel som jag ser med Coop är den snabba överföringen när du själv vill, medan Amex för över en gång per månad..

När 2-4-1 är säkrat återvänder jag till att betala med Coop.
Både Amex Elite och Coop MedMera Mer har sina fördelar - jag kör båda. Använder Amex där det går och Coop överallt annars. För att få dubbla poäng hos Coops samarbetsparter räcker det ju att dra medlemskortet och sedan betala med valfritt eurobonusberättigande kort.
 

Ormen

Medlem
Ni har såklart rätt. Glömde möjligheten att dra sitt MedMera vid betalning med andra kort, vilket definitivt minskar fördelen med MedMera Mer.

Anser definitivt det finns en stor poäng att kombinera Amex och MedMera. Om det är bäst att använda Amex till 150 K och därefter byta, eller bara använda MedMera när Amex inte fungerar, låter jag vara osagt. Personligen tycker jag det är smidigast att använda MedMera så mycket som möjligt.

Det jag inte förstår är de som helt verkar lämna MedMera.
 

BAS

Medlem
Är det jag som räknar fel eller är det så att om du växlar 60k COOP poäng så får du 16,7 EB/100kr istället för 15/100kr ?
Du räknar helt rätt! :)

Då 60000 Coop-poäng går snabbt att få ihop, så är nya skalan inte alls dålig. Från början fruktade man ju halverade poäng vid konvertering, men nu är det ju nästan lika bra som förut.
 
Last edited:

spritfet

Medlem
Du räknar helt rätt! :)

Då 60000 Coop-poäng går snabbt att få ihop, så är nya skalan inte alls dålig. Från början fruktade man ju halverade poäng vid konvertering, men nu är det ju nästan lika bra som förut.
Goda nyheter! Jag har stirrat mig blind på exempelkursen 50000 -> 7500 och trodde samma gällde för 60000 :)
 

Ormen

Medlem
Detta är glädjande. Även jag har missat detta. Ytterligare en anledning till varför MedMera Mer är bättre än Amex Premium ;)
 

mtlmr

Medlem
Å andra sidan är 2-4-1 mer värd än 1,66 poäng / 100 SEK, så upp till 150k är Premium fortfarande värt..

Men ja, definitivt glädjande besked!
 
Toppen