Senaste nytt

COOP Medmera mer

Charlie D

Medlem
Jo, men kampanj till siste augusti med 2.1% på Amex (tror jag det var)
Betalo Coop räkningar för 100 000 kr, 1 000 kr avgift. Ger 5 050 Eurobonuspoäng. 5,05 poäng per avgiftskrona eller 19,80 öre per poäng.
Betalo Amex räkningar för 100 000 kr, 2 100 kr kampanjavgift. Ger 20 420 Eurobonuspoäng. 9,72 poäng per avgiftskrona eller 10,29 öre per poäng.
Betalo Amex räkningar för 100 000 kr, 2 500 kr ordinarie avgift. Ger 20 500 Eurobonuspoäng. 8,20 poäng per avgiftskrona eller 12,20 öre per poäng.
Köpa poäng SAS, kampanj med 15 % rabatt. 1 700 kr ger 10 000 Eurobonuspoäng. 5,88 poäng per avgiftskrona eller 17 öre per poäng.

Slutsats: Behöver man poäng och värderar dem till mer än 10,29 öre per poäng så betala med Amex på Betalo innan siste augusti så man får de poäng man behöver. Om man behöver mer spend för att nå en voucher så blir marginalkostnaden för poängen bara hälften, dvs 5,15 öre per poäng, men då endast i de fall då man annars inte skulle nått upp till vouchern. Och förutsatt att man faktiskt använder vouchern osv.

Har man inte Amex Elite sedan innan och skaffar det så kan man teoretiskt köpa First för 4 passagerare till t ex USA tur och retur för 30 870 kr + skatter och avgifter (ca 16 000 kr), + 4 000 kr kortavgift. Pris per person 12 717,50 kr, vilket får anses vara fenomenalt billigt.
(om jag räknar rätt nu på kvällskvisten, är rätt seg i huvudet)

[ / OT ]

Tack för summeringen!
 

pt98ssy

Medlem
Nu skall inte jag vara besserwisser, men du kan få det ca 3650 kr billigare genom att säga upp ditt kort på AMEX efter du har gjort transaktionen. Dvs, du betalar bara 1/12 av 4000. Eller de har inte att du får tillbaka för outnyttjade månader på Elite som de har på Premium?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Nu skall inte jag vara besserwisser, men du kan få det ca 3650 kr billigare genom att säga upp ditt kort på AMEX efter du har gjort transaktionen. Dvs, du betalar bara 1/12 av 4000. Eller de har inte att du får tillbaka för outnyttjade månader på Elite som de har på Premium?
Förvisso. Men det kan uppfattas som en smula moraliskt tvivelaktigt. Fullt möjligt dock.
 

palmen

Moderator
Nu skall inte jag vara besserwisser, men du kan få det ca 3650 kr billigare genom att säga upp ditt kort på AMEX efter du har gjort transaktionen. Dvs, du betalar bara 1/12 av 4000. Eller de har inte att du får tillbaka för outnyttjade månader på Elite som de har på Premium?
Fullt möjligt men vet inte om man är välkommen som kund efter det. Inget som jag skulle göra. Jag hade mitt första Elite kort i 11 månader innan det sas upp då jag bara behöver premium för tillfället. Kommer inte upp i 300k spend och baspoängen flyger jag in i vilket fall.
Att säga upp efter 1 månad tror jag kan skapa lite problem framöver.
 

fleetheseen

Medlem
Hej!

Är det någon som vet hur många poäng man får per natt när man begär att få sina nätter i MedMera poäng istället för Nordic choice club poäng? Jag betalar 3320:- för 4 nätter vilket rimligtvis hade renderat i 3320 Nordic choice club poäng då receptionisten sa att man fick 1 poäng per spenderad krona i Nordic choice club. Men hur många MedMera poäng hade det blivit? Jag vill ju helst ha EB-poäng och funderar på om det är värt att ta in dem till MedMera och sedan konvertera dem.

Tacksam för svar!
 

JNH

Medlem
Hej!

Är det någon som vet hur många poäng man får per natt när man begär att få sina nätter i MedMera poäng istället för Nordic choice club poäng?....

Tacksam för svar!
Jag har en gång valt att få poängen till Coop. Fick samma antal som övernattningarna kostade.
En varning dock, de nätter som du krediterar till Coop räknas inte som statusgrundande av någon anledning.
 
Jag har en gång valt att få poängen till Coop. Fick samma antal som övernattningarna kostade.
En varning dock, de nätter som du krediterar till Coop räknas inte som statusgrundande av någon anledning.
Det låter som en riktigt taskig spread på växlingskursen. Vid växling åt andra hållet ger 30 000 Coop-poäng endast 5 000 Choice-poäng.
 

Gus

Medlem
Jag tänker nog säga upp mitt coop kort efter min nästa resa. Vilket kort är egentligen bäst om jag endast vill använda det utomlands? Jag vill ha ett kort utan valutapåslag, utan bankomatutgift och gärna utan årsavgift. Finns det något mer kort än Santander "mitt kort" som täcker detta?
 
Toppen