City Airline slutar flyga Göteborg-Helsingfors, vägrar boka om

johannes

New member
Hej!



Jag är (var) inbokad på morgonturen den 16/11 med CF, nu ringer Resia där turen och säger att de lägger ner turen den 12/11 och JZ inte tar över den... Jaja säger jag boka om med SK-KF via ARN, jag kommer 1.15h sent till HEL och for boka om en del möten, men det får jag leva med... Men nu säger Resia att eftersom CF lägger ner kan jag inte kräva ombokning utan bara full återbetalning, nu blir turen 800 kr dyrare förutom att jag måste via ARN med allt vad det innebär. Är det verkligen rätt att jag "bara" får återbetalning? Då var bara dyra AY kvar på GOT-HEL.... Och ingen morgontur...



//Johannes
 
Du har rätt att bli ombokad. Flygbolagen får hitta på vilka gränser, regler och förmaningar de själva vill men de kan inte undanskriva sig EUs passagerarrättigheter. Antagligen har Resia kontaktat City Airline som sagt till dem att återbetala men då "glömt bort" att du har rätt till ombokning om du föredrar det. Flygbolagen gör så här hela tiden eftersom de räknar med att de flesta inte känner till sina rättigheter och av de som känner till dem är det endast få som orkar bråka om det.




När ditt flyg har blivit inställt ska flygbolaget erbjuda följande tre val till dig: återbetalning, ombokning eller byte av datum och DU får bestämma vilket du väljer - inte flygbolaget.




Gränsen på 2 veckor i EU-lagen gäller endast kompensation, i det här fallet är det dock rätten till ombokning du är ute efter och den har ingen tidsgräns (eller annat hinder).




Ta en titt på länkarna i det här inlägget för lite tips: http://www.businessclass.se/allmaen...judit-tillraecklig-kompensation.html#post6519




Jag skulle ringa (och/eller skriv så du får skriftligt) Resia och säga att du vill bli ombokad till flyg X via ARN i enlighet med dina EU-rättigheter, finns det direktflyg så säg att du vill ha det. Är de en bra resebyrå tar de kampen med flygbolaget annars får du själv reda ut det med City Airline.




Det krångliga är att det i lagen inte står huruvida man har rätt att bli ombokad endast till partnerbolag eller ej. Flygbolagen tolkar det som att man kan endast bli ombokad till de partners de vill medan de en del konsumentinstanser menar att man ska bli ombokad till bästa motsvarande avgång - oavsett partner eller ej.




Fråga gärna och återkom hur det går!
 
CF ser det som OK med bara återbetalning eftersom det är mer än två veckor. Lönlöst att tala med kundtjnsten om detta, skall skriva till deras customer relations imorgon, merkostnaden blev 780 kr och jag har redan bokat alternativet via ARN.
 
Klart att deras kundtjänst tycker att du ska nöja dig med återbetalning. Men stå på dig. De har fel och du har rätt.
 
City verkar gå käpprätt......med nya ägarstrukturen, från att ha varit väldigt omtyckta, lyhörda och service villiga. Verkar man nu lägga ner ett flertal linjer, först leisue (Medelhavet) sedan HEL, TLL, (även RIX som skyways startade i våras)....Trist utveckling för fd. city airline & GOT.
 
O JZ servicekoncept....Kaffe o kaka på alla linjer, även de på flera timmar, det är ju sjukt!!
 
Adam skrev:O JZ servicekoncept....Kaffe o kaka på alla linjer, även de på flera timmar, det är ju sjukt!!Klicka för att utvidga...


Är det sant.?? GOT-LYS är ju över 2h, då föredrar jag BOB.....Snart försvinner väl access till GOT lounge som EBG och inga SAS poäng....
 
Johannes skrev:CF ser det som OK med bara återbetalning eftersom det är mer än två veckor. Lönlöst att tala med kundtjnsten om detta, skall skriva till deras customer relations imorgon, merkostnaden blev 780 kr och jag har redan bokat alternativet via ARN.Klicka för att utvidga...
Precis som agehall skriver så är det strunt samma vad deras kundtjänst tycker. Det finns som sagt en tidsgräns på två veckor men endast när det gäller rätten till kompensation. Du har fortfarande rätt till att de tre valmöjligheterna jag skrev ovan.




Eftersom du nu redan köpt alternativet via Stockholm (jag skulle istället krävt att få direktflyget) skulle jag skicka räkningen till dem och säga att eftersom de inte fullgjorde sin skyldighet att erbjuda de tre alternativen trots att du kontaktade dem direkt, var du tvungen att själv köpa en ombokad resrutt medan det fanns plats kvar. Säg åt dem att de har 14 (eller annan tidsgräns du tycker är rimlig) dagar på sig att föra över pengarna till ditt bankkonto, annars fortsätter du med rättsliga instanser. Här vet jag inte vilket som blir nästa steg; Allmäna reklamationsnämnden, Kronofogden eller Tingsrätten (s.k. förenklat tvistemål/småmål).




Lagtexten på engelska, svenska. För dig är artikel 5.1 a och artikel 8 av intresse, det är strunt samma NÄR och VARFÖR ditt flyg har blivit inställt, du har alltid rätt till de tre valmöjligheterna avbokning, ombokning, datumbyte.
 
Tack för all info Gnopps, jag skall göra detta senare idag, jag valde turen visa ARN med SK, KF för att AY inte har någon morgonlinje från GOT, första turen den dagen är AY672 GOT 08:50 HEL 11:10 vilket skulle göra att jag förlorar ännnu mer tid, denna dag. Tack igen för alla råd och hjälp.



Gällande JZ hur är det med Eurobonus-poäng? Det kommer bli kaos detta precis som MarcusC säger de CF linjer jag använt frekvent är BGO, LLA och BHX. Jag glög förra veckan på en av de sista turerna BGO-GOT som var klassade som en CF-flight, riktigt tråkigt att gå ombord på en E-145 med VIT-målad fena, kommer inte att kunna fliga med JZ till BGO då de nya tiderna är vansinniga. Jag tror att på sikt kommer bara LYS och BHX finnas kvar för Volvo och Astra-folket resten av Business-destinationerna försvinner...
 
Fått svar av CF nu,






Då vi inte kommer att trafikera denna linje så har vi ingen möjlighet att erbjuda dig någon ombokning, utan i stället blir enda alternativet full återbetalning på biljetten. I annat fall där det rör sig om ett inställt flyg och vi fortfarande trafikerar linjen erbjuder vi självklart antingen ombokning alternativt återbetalning. Vad gäller ombokning till andra flygbolag finns här en 24h regel mellan flygbolagen som säger att man får lov att boka om till varandra om avtal finns. I annat fall om man inte kan erbjuda ombokning så är det återbetalning som gäller. Så vi kan försäkra dig om att vi följer regelverket. För mer info angående detta, vänligen gå in på City Airline is now Skyways! , punkt 9. General Conditions of Carriage grundar sig på Montreal konventionen som satt reglerna för internationella flygbolag. Du hittar även EU regulativ 261/2004 via City Airline är nu Skyways




Vi beklagar verkligen att vi inte kan återbetala dig mellanskillnaden för dina nya biljetter och du är självklart välkommen att kontakta vidare instans för information om passagerares rättigheter vid inställning av linjer.
 
De har inte en aning om vad de snackar om eller så försöker de förvilla dig. Du hänvisar till 261/2004, då är det strunt samma om flygbolagen har en 24h-regel (?) sig sinsemellan. Någon 24h-regel finns inte i EU-reglerna så det kan de inte komma dragandes med. Ditt flyg är ju visst inställt!! De kan kalla det nedläggning eller vad som helst, men du hade köpt en plats på ett flyg som inte längre flygs = inställt. EU-rättigheterna har inga specialregler bara för att en linje läggs ner.



Vidare ljuger de dig rakt upp i ansiktet när de säger att om man inte kan erbjuda ombokning så är det återbetalning som gäller: de är skyldiga att ge dig de tre alternativen (datumändring, återbetalning, ombokning samma dag) och DU ska välja, inte flygbolaget.



Jag skulle vända mig till Allmänna reklamationsnämnden, skicka räkningen till kronofogden eller inleda ett småmål i rätten. Orkar du inte dra det här vidare själv så vänd dig till Flightmole eller EUClaim som specialiserar sig på sådana här fall, dock vet jag inte om de hjälper dig då det inte handlar om kompensation.



Ge inte upp bara! Flygbolagen gör så här om och om igen bara för att slippa betala, de räknar med att passagerarna inte vet/orkar kämpa.



Ps. Jag är inte jurist, bara hobbyvärnare om ens rättigheter.
 
Hej!



Har mejlat dem igen nu, kan inte ta upp det med ARN då det inte är en privatresa utan i tjänsten, vad är då rätt sätt att gå vidare med?
 
City airline som nu är Skyways lider just nu av en massa åtstramningar. Bland annat har jag en vän där som precis förlorat jobbet.
 
Johannes skrev:Hej!Har mejlat dem igen nu, kan inte ta upp det med ARN då det inte är en privatresa utan i tjänsten, vad är då rätt sätt att gå vidare med?Klicka för att utvidga...
Jag kan inte det så noga men kanske ett småmål (förenklat tvistemål) eller som sagt bara skicka kronofogden på dem med mellanskillnaden för biljetterna (ingen aning om man kan göra så eller inte). För kronofogden tror jag dock att du först måste skicka en räkning till dem som de inte betalar.
 
GVA380 skrev:Enligt REG 261/2044, Art. 16, skall varje medlemsstat utse ett organ som ansvarar för genomförandet av förordningen. I Sverige är det Konsumentverket som har detta tillsynsuppdrag och dit kan man anmäla om flygbolagens avtalsvillkor strider mot EU-rätten. En kontakt med Konsumentverket skulle kanske ge ytterligare vägledning rörande möjliga tillvägagångssätt?Så klagar du på din flygresa - KonsumentverketTransport: Air - legislation in force since 2005 - European commissionKlicka för att utvidga...
Jovisst, men konsumentverket hänvisar mig veterligen till ARN och båda två hjälper bara konsumenter - inte företag.
 
Konsumentverket har dock tillsynsansvar och skall tillse att regelverket efterlevs, även om de inte engagerar sig i ett visst klagomål, och borde kunna ge ytterligare vägledning om möjliga tillvägagångssätt.
 
Om det sen kommer till att driva det hela juridiskt måste rätt part driva det, företaget i detta fallet om jag förstår rätt så det inte faller på att man inte har talerätt.
 
Back
Top