Champagnetråden

Claes L skrev:Ni har väl inte missat att det är Champagnens dag idag:Internationella champagnedagen | TemadagarKlicka för att utvidga...
Självklart inte, plockade denna från TS hyllan när jag var inne på SB tidigare vid lunch idag;

8748dcb3-639e-43a8-a042-6b6912641024-jpeg.114268

Nu öppnade jag denna. Stor jästton slog emot mig först följt av rosépeppar. Efter en kort stund kom frukten fram. Gul sursöt frukt men tyvärr dog moussen i glaset väldigt fort. Annars bra vin för pengarna.

7d0ecce8-8e53-4279-a350-94ab061379a6-jpeg.114271

gastronaut skrev:Wow. Vad tycker du om respektive?Och hur får du tag på en såndär pjäs?Klicka för att utvidga...
Oerhört positiv över BdB 2013, tycker den var fint öppen och drickvänlig, tycker att PR BdB behöver x antal år innan de passar mig.

88an var väldigt mogen med sherrytoner, övermogna äpplen etc, liten liten mousse.

Den stora årgången kan ju visa fantastiska viner med primärfrukt och blommiga toner. Nu gillar jag iofs mogen champagne så i mitt tycke härlig.

Här, billigt möter ännu billigare. Laforge-Testa 2008 vs Pommery Brut Royal. Den förra känns förvånansvärt mogen. Den senare kommer nog aldrig köpas igen. För det mesta sten och damm i doften, och smaken mest en besvikelse.

cbc0670b-2d98-4947-aa99-24d3ee9aab46-jpeg.114272

gastronaut skrev:Här, billigt möter ännu billigare. Laforge-Testa 2008 vs Pommery Brut Royal. Den förra känns förvånansvärt mogen. Den senare kommer nog aldrig köpas igen. För det mesta sten och damm i doften, och smaken mest en besvikelse.Visa bifogad bild 114272Klicka för att utvidga...
Den sist nämnda är en årets stora besvikelser även för mig.

Karlssonskan skrev:Jag har av någon outgrundlig anledning fått för mig att jag inte tycker om rosévin och än mindre i Champagne form. Men tidigare i somras så läste jag väldigt mycket gott om just denna, här inne tror jag och köpte en flaska.My good säger jag bara. Har precis öppnat denna raring och kärleken är total. Total.Och till min ursäkt att jag tar mig ett glas så här tidigt på dan... Jag är ledig och bara för att jag kan.Visa bifogad bild 113764Klicka för att utvidga...
Tack för tipset, nu sällar även jag mig till skaran av beundrare! Riktigt prisvärd

MTheC skrev:Öppnade denna från Henri Abele nu på kvällen, doften var överraskande komplex med både lite florala inslag och en härlig brödighet. Tyvärr levererade den inte alls smakmässigt, tunn och nästintill blaskig - viss antydan till brödighet och honung men inte imponerad. Blev ett litet glas av den, ska se om den blir bättre imorgon.Visa bifogad bild 114261Klicka för att utvidga...
Tyvärr inte mkt bättre idag, något annat kommer öppnas ikväll för att fira champagnedagen (och bara för att det är fredag).

Var och hämtade ut en beställning av en låda Gallimard på bolaget idag!

Var ju såklart tvungen att öppna en också!

https://www.businessclass.com/forum/attachments/d0a3fca5-c939-4af0-acf6-cc5f21f7b32b-jpeg.114276/ https://www.businessclass.com/forum/attachments/33bbb7f3-346d-438c-bf86-218ee513a1e0-jpeg.114277/

Fruktig och trevlig, stark smak av äpplen, sambon tyckte ”Svenska röda höstäpplen” och är beredd att hålla med!

För sina 295:- måste jag säga att jag är mycket nöjd! Synd bara att man måste köpa 6 flaskor åt gången

Remington Steele skrev:Har för mig att jag druckit den någon gång... Osäker. Får se efter. Trevligt med toast skagen. Gjorde precis det till middag själv. Hemslagen majonäs, färska räkor och kalixlöjrom... Men 2300kr/kg. Värt? Nja...Klicka för att utvidga...
Låter som en mycket bra middag

Jag gjorde ett stort misstag och hade ägg på räkmackan [vi kombinerade räkmackans-dag och champagnens-dag i efterskott] ikväll... jag vet ju faktiskt bättre men mina smaklökar straffade mig ändå.

1c936f20-a356-4776-bb9b-5e4ca2cb13eb-jpeg.114309

Bortsett från dessa fadäs var kvällens vin trevligt; friskt bubbligt och tydlig bröd-doft och smak. Jag blev inte helt övertygad, men det kan bero på ovan nämnda fadäs satt kvar mentalt.

Remington Steele skrev:Har för mig att jag druckit den någon gång... Osäker. Får se efter. Trevligt med toast skagen. Gjorde precis det till middag själv. Hemslagen majonäs, färska räkor och kalixlöjrom... Men 2300kr/kg. Värt? Nja...Klicka för att utvidga...
För si så där 5 år sedan var det 1600kr/kg, men det kan ju variera beroende på tillgången förstås. Otroligt gott i alla fall!

Back