Senaste nytt

Cash, voucher eller poäng som ersättning vid fullbokat flyg?

Brandten

Medlem
Fick detta meddelande när jag checkade in nyss:

Du är incheckad. Ditt flyg är fullbokat och vi letar efter resenärer som är villiga att ta en annan avgång i utbyte mot ersättning. Om du är intresserad, kontakta vår personal på flygplatsen.

1) Vet någon om man kan välja typ av ersättning?
2) Vad brukar ersättningen ligga på (Stockholm - Visby)?
3) Kontakta personal på flygplatsen står det, men vet någon om man kan bli ombokad till ett flyg ikväll, hellre flyget efter ordinarie avgång imorgon?

Fick detta meddelande när jag checkade in nyss:
3) Kontakta personal på flygplatsen står det, men vet någon om man kan bli ombokad till ett flyg ikväll, hellre flyget efter ordinarie avgång imorgon?

Du behöver tyvärr ta dig till flygplatsen för att där se om dom eventuellt vill omboka dig.

1) Vet någon om man kan välja typ av ersättning?

Oklart om de erbjuder den möjligheten på flygplatsen (eftersom du ändå måste åka dit så får du väl se vad de säger och gärna återrapportera).

När det gäller EU261/2004-ersättning så brukade ju SAS tidigare erbjuda antingen cash eller dubbla ersättningen i vouchers, men det har de ju tyvärr slutat med, så det är ju osannolikt att det erbjuds på flygplatsen.
Nyligen så har de ju dock börjat istället erbjuda möjligheten att få poäng istället för pengar (10k poäng istället för 100EUR har jag för mig att det var, så inte världens bästa kurs) när man söker kompensation online, så det är väl något mer sannolikt att det erbjuds, men jag skulle ändå tro att det är mer troligt att de enbart erbjuder cash.

När det gäller EU261/2004-ersättning så brukade ju SAS tidigare erbjuda antingen cash eller dubbla ersättningen i vouchers, men det har de ju tyvärr slutat med, så det är ju osannolikt att det erbjuds på flygplatsen.
Nyligen så har de ju dock börjat istället erbjuda möjligheten att få poäng istället för pengar (10k poäng istället för 100EUR har jag för mig att det var, så inte världens bästa kurs) när man söker kompensation online, så det är väl något mer sannolikt att det erbjuds, men jag skulle ändå tro att det är mer troligt att de enbart erbjuder cash.
Just detta har dock inget med EU261/2004 att göra. Här är det ju en frivillig ombokning vi pratar om.

Just detta har dock inget med EU261/2004 att göra. Här är det ju en frivillig ombokning vi pratar om.

Absolut, men jag tänker att om de har rutiner/policies för att betala ut en typ av ersättning i form av X/Y/Z, så kan man ju tänka sig att det är rimligt att de använder liknande rutiner/policies för en annan (snarlik) typ av ersättning.

Fast det följer väl ganska bra vad många här värderar Eurobonuspoängen till så den verkar väl vara rätt?

Oj va snabbt man får svar här! Folk är på hugget! :)
Hade lätt tagit 10k poäng MEN som Jakob skrev, lite osmidigt då jag i så fall hade velat bli ombokad till kvällens avgång men orkar ju inte åka ut ikväll, INTE bli ombokad och så tillbaka imorgon igen.

Toppen