Senaste nytt

Cap Verde (bo, upptäcka, äta och resa ståndsmässigt dit)

Sir Lemon

Medlem
Ett långt intro:

Himlans bra att jag och Kjaersten tog tidig semester i år. Använde 3 av mina semesterveckor i syfte att ta en dryg vecka i höst, mitten av oktober eller mitten av november och desssutom ha några veckor kvar i potten. Vi vill bo gott, njuta sol, testa goda restauranger, kort sagt samla energi inför vintern (själv tillhör jag de som redan i mitten av juli börjar bli lite ledsen i sinnet när jag ser hur solen går ner tidigare och tidigare på kvällarna och också får ngn urinliknande färg även dagtid). Nu till saken:

Fick tips i vänskapskretsen om Cap Verde och ska nu reka lite för det och vill be om råd och tips. När gäller boende minst 4*. Business när gäller flygresan. Gärna en stopover i Lissabon. Total möjlig tid för resan 8-9 dagar.

Såg att TAP har kampanjer men tänker att priset lätt hamnar högt i C. Bättre troligen med poängresa. Hittade sådan i november kring 195.000 points i C med 3-4 byten för två personer.

Till saken hör att min Kjaerste redan vid vår första flygresa föll totalt för min av Robert Broberg stulna devis ”Målet är ingenting, vägen är allt”. Hon uppskattar starkt loungerna och ätandet och lite ”bubbelfika”. Så flera stopp än ett är bara ett plus. ;)

I våras prioriterade jag SAS Mastercard fram tills att ”övergångstiden” av statuspoängförändringen var över och jag saknar idag ca 40’ poäng till första (och för årets del enda) 2-1-checken från Amex. Jag gjorde självklart misstaget att lita på att Zupergifts dåvarande partner ICA och Statoil skulle fungera, men så blev det ju som bekant inte.

Ovanstående resa utan 2-1-check tycker jag blir ngt dyr, men med den skulle ju poängpriset landa på strax under 100’ för två personer. Mitt vanliga användandemönster är annars likt de flesta av oss interkontinental C med Star Alliance/SAS (med undantaget att vi ibland när vi ska till Stockholm finner det trevligt att flyga från GOT och gm SAS MC Premium åka Plus för 5’/pp åtminstone på en hållet. Vi bor i Jkpg.

När gäller total budget för resan har jag inte satt den än (beror lite på hur mkt extrainkomster som trillar in) men ett par tusenlappar/natt funkar. Kortmässigt har jag/vi Sas-Amex, Amex Platinum, SAS MC Premium. Jag har halkat ner från SAS Diamond till SAS Gold.

Vad har ni för råd inför detta projekt? Är det värt att köpa lite originalpresentkort på ICA/bensinbolag i syfte att nå vouchern i närtid? Tips om flygbolag/hotell/upplevelser/restauranger på plats? Nackdelar med Cap Verde? ;)

Det finns flera trådar om Kap Verde, du kanske hittar något tips där

Det finns flera trådar om Kap Verde, du kanske hittar något tips där

Tack för tipsen om länkar. Har plöjt dem nu.

Jag har varit på Kap Verde. Många resor går till ön Sal som i princip bara har resorter och nästan inget annat att se. Ön Boa Vista lär också vara lite så.

Vill man uppleva landet på riktigt utanför rena turistorter är det nog huvudstaden Praia som gäller. I många fall får man då ta inrikesflyg från Sal som är den stora flygplatsen i ögruppen.

Av den anledningen skulle jag faktiskt rekommendera att du sparar poängen och istället köper en paketresa. Tror i princip du kommer få ett paket med all inclusive-hotell och flyg för lägre pris än om du bara bokar hotell separat på bokningssajt. Ok flyget blir inte lika bekvämt men ändå :)

Vi har varit där 2 år på raken på samma hotell 2018 och 2019, jag skrev ju en livetråd 2019 som är länkad här ovanför.
Jag kan verkligen rekommendera att åka dit just slutet av oktober - mitten november är det helt perfekt att åka dit.
Gillar man loungehäng så är ju detta en perfekt rutt då TAP loungen i Lissabon är helt grym, vi har haft runt 5 timmar I Lissabon båda åren vi åkte och dom har en bemannad bar där man kan få riktigt bra drinkar, så risken är ju att man inte är helt stabil när man skall ta sista flighten till Sal .
Det beror ju helt och hållet vad man är ute efter men vill man ha sol, bad och bara slappa så är detta perfekt, jag stannade på resorten hela vistelsen båda gångerna vi var där, då finns inte så mycket att se utöver.
När det gäller priset så kommer det bli mycket billigare att boka flyg och hotell separat, framförallt om man bokar det som bonusresa.
Jag tror notan för vår senaste resa 2019 rullade på ca 60000 totalt men då var vi 6 personer och 4 av dessa flög på bonusbiljett, det hade gått på över 100000 om vi hade bokat charter, sen stannade vi i 10 dagar vilket jag tycker är ganska perfekt 7 dagar är lite lite.
Vi hade även all inklusive och det var en bra sådan då det fanns många restauranger att välja på och i stort sett samtliga barer ingick.

Tveka inte det är bara att åka

Nåt som är värt att nämna är att det är väl inte ”riktig” long haul C gällande TAP dvs inte wide body med lie flat? Åtminstone var det så förut.
Det stämmer. Det är narrow body men ändå riktigt trevligt. Jag gillar TAP och deras mat och service. Jag och familjen besökte Kap Verde på höstlovet i november. Helt underbart och perfekt klimat.

Försök få en övernattning i trevliga Lissabon. Vi hade inte planerat det men planet blev försenat så vi fick gratis hotell av TAP och hade det riktigt gött i Lissabon.

Vi bodde på Melia Sol Dunas. Första gången all inclusive för oss. Häftigt hotell med massa pooler. Maten till lunch var buffe, den var okej. Till middag var det à la carte med trevliga servitörer som fyllde på både vin- och ölglaset till höger och vänster.

På Kap Verde badade vi i världens näst saltaste sjö samt matade babyhajar. Väldigt häftigt!

Bifogar tre bilder. En på maten på sträckan Lissabon - Kap Verde, en GT på TAP samt på den lokala ölen på Kap Verde.

Jag tror vi betalade cirka 22 000 kr (för hela familjen) för en vecka med all inclusive och flyg i business för 4 personer.

20221031_234942.jpg
20221030_205444.jpg
20221106_171255.jpg

Last edited:
Det stämmer. Det är narrow body men ändå riktigt trevligt. Jag gillar TAP och deras mat och service. Jag och familjen besökte Kap Verde på höstlovet i november. Helt underbart och perfekt klimat.

Försök få en övernattning i trevliga Lissabon. Vi hade inte planerat det men planet blev försenat så vi fick gratis hotell av TAP och hade det riktigt gött i Lissabon.

Vi bodde på Melia Sol Dunas. Första gången all inclusive för oss. Häftigt hotell med massa pooler. Maten till lunch var buffe, den var okej. Till middag var det à la carte med trevliga servitörer som fyllde på både vin- och ölglaset till höger och vänster.

På Kap Verde badade vi i världens näst saltaste sjö samt matade babyhajar. Väldigt häftigt!

Bifogar tre bilder. En på maten på sträckan Lissabon - Kap Verde, en GT på TAP samt på den lokala ölen på Kap Verde.

Jag tror vi betalade cirka 22 000 kr (för hela familjen) för en vecka med all inclusive och flyg i business för 4 personer.

Visa bifogad bild 145191Visa bifogad bild 145192Visa bifogad bild 145193
Tack för god input! Hur mkt blev det i flygskatter och poäng? (Antar att ni tog bonusresa) :) kikar lite på Melia Llana Beach.

Vi har varit där 2 år på raken på samma hotell 2018 och 2019, jag skrev ju en livetråd 2019 som är länkad här ovanför.
Jag kan verkligen rekommendera att åka dit just slutet av oktober - mitten november är det helt perfekt att åka dit.
Gillar man loungehäng så är ju detta en perfekt rutt då TAP loungen i Lissabon är helt grym, vi har haft runt 5 timmar I Lissabon båda åren vi åkte och dom har en bemannad bar där man kan få riktigt bra drinkar, så risken är ju att man inte är helt stabil när man skall ta sista flighten till Sal .
Det beror ju helt och hållet vad man är ute efter men vill man ha sol, bad och bara slappa så är detta perfekt, jag stannade på resorten hela vistelsen båda gångerna vi var där, då finns inte så mycket att se utöver.
När det gäller priset så kommer det bli mycket billigare att boka flyg och hotell separat, framförallt om man bokar det som bonusresa.
Jag tror notan för vår senaste resa 2019 rullade på ca 60000 totalt men då var vi 6 personer och 4 av dessa flög på bonusbiljett, det hade gått på över 100000 om vi hade bokat charter, sen stannade vi i 10 dagar vilket jag tycker är ganska perfekt 7 dagar är lite lite.
Vi hade även all inklusive och det var en bra sådan då det fanns många restauranger att välja på och i stort sett samtliga barer ingick.

Tveka inte det är bara att åka
Jag älskar Lissabon så ska försöka att få till stånd en stop-over med bonuspoäng.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen