Senaste nytt

Business/Guld lounger värda att stanna extra tid i

Du lär nog vara mer specifik ang bolag du flyger med, och vad du har för status på eventuella kort.

Jo det stämmer. Har bara SAS Amex Elite och är silver medlem i EB. Flyger med Lufthansa i business till Rio.

Nu är jag lite sent ute men hamnade i deras lounge vid gate H och L. Rätt basic/standard enligt mig.

Åker AF Business SIN-CDG om två veckor och enligt skyteam site så är det då Qantas business lounge som gäller (otippat och kul).

Ankommer dock från KUL till SIN redan klockan 13:00 (separat biljett) och åker ut 22:20. Någon med erfarenhet av denna Lounge som kan säga hur mycket tid man rimligtvis kan bedriva här med familjen. The Jewel är väl alternativet...

Qantas Business i Singapore är mycket trevlig. Stor med en bra buffe och ok utbud av vuxendrycker - dock ej Champagne. Men nio timmar är mycket. Tror dessutom inte den öppnar förrän 14:30. Kan dessutom vara så att ni inte blir insläppta förrän 3 eller 4 timmar innan avgång. Loungen kommer dessutom bli väldigt full under kvällen då Qantas har ett ganska stort antal flyg från (eller via) Singapore så bäst är att vara där tidigt och sedan kanske gå en runda ute på flygplatsen innan avgång.

Lämnar ni flygplatsen för The Jewel tror jag ni måste fylla i inresekort vilket är väldigt smidigt. Annars finns det mycket att göra och se inne på flygplatsen (inklusive ett Hard Rock Café om man vill äta lite västerländskt) men även en busstur ut i stan som är gratis men kräver att man har tillräckligt med tid.

Ett av terminaltågen (det mellan T2 och T3 har jag för mig) passerar genom Jewel och stannar till så man får se vattenfallet.

Jag hade nog gått igenom immigration och kört the Jewel eller dragit till stan en sväng. 2-3h tyckte jag räckte gott för oss i loungen även om den var fin och allt var bra. Fanns bara ett hörn med några bord för barn vad jag minns, men inget speciellt att göra vid dom borden förutom att sitta och äta där. Om jag inte missade någon del av loungen.

Jag har inte varit i Qantas lounge i Singapore, men väl den i Hongkong och ifall konceptet är samma så är det en riktigt bra lounge tycker jag, men ingen lounge är väl så bra att man vill sitta där i 8-9 timmar.
Jag hade troligtvis tagit mig in till Singapore, antingen på den gratis sightseeing turen som nämnts ovan eller valfritt transportmedel in till stan och spenderat några timmar på Garden by the Bay. Enkelt, lagom underhållande, aktiverar kroppen så att man orkar sitta still på flyget hem och kan dessutom vara nästan gratis, förutom transporten, beroende på vilka attraktioner man väljer.

Man kan ju också stanna på flygplatsen och besöka fjärilshägnet, gå på bio, se inomhusvattenfall mm. Detta kräver ingen transport och är gratis, men kanske inte tillräckligt tidskrävande, dvs. tiden kanske ändå kommer att gå långsamt.

När vi var där senast, för ett halvår sedan, så var det dessutom inga filmer på bion som vi inte redan hade sett.

Toppen