Senaste nytt

Business class i Asien , vilket bolag skall man välja ?

trollet

Medlem
Hej , har även jag nu bokat First Asiana ut och Singapore First hem. :)

Landar Seoul, ICN och skall vidare till Singapore och sedan First Jakarta/ open jaw Bali
Vår första first resa och även första gången med business inom Asien (förutom SAS)

Nu funderar vi på vilka flygbolag som man borde prova , det är ju många val :(

(Not: borde redan finnas en tråd kring då många redan rest liknande sträckor från Seoul , men jag hittar den inte.)

Det finns ju lite olika alternativ för att ta sig till Singapore, tex
-Singpore direkt med Singapore airlines eller Asiana
-Hoppa via Bankkok med Thai + Vidare med Thai/ Singapore Air
-Eller kanske hoppa via andra städer (Japan ?)

Är nu tacksam för lite råd kring vilka flygbolag som är bäst att åka business med av dom 3 (komfort & lounger), och om det är värt att åka tex via Bangkok för att uppleva Thai.

Just nu har vi en bokning Singapore Airlines direkt ner till Singapore från Seoul.
 

Taggen

Medlem
Det låter som du kör en awardbokning och då kan det vara intressant att åka via Narita eller Osaka i Thai first till BKK och sedan ett kort hopp med SQ. Det är A380 med Thai du vill åt så (lättast att få plats) så det är NRT eller KIX som gäller. NRT är nog bäst då det är en eftermiddagsavgång och du kommer inte till ICN förrän vid 1130 med A380:n från FRA, eller hur? Kollade Expertflyer och det ser inte bra ut med tiderna så ni får nog ställa in er på en natt i Tokyo eller i Seoul om ni vill köra Thai First i A380:n. Det går en 747 med first från HND också men det är en morgonflight så ni behöver ändå en övernattning. Annars om ni nöjer er med Business så tror jag bästa alternativet är att hålla sig till SQ direkt från ICN till SIN. Det är samma konfiguration på SQ A330-300 och OZ A330-300, alltså 2-2-2 men jag har fått för mig att SQ är bättre. Någon annan får bekräfta det.
 

trollet

Medlem
Tackar, tackar ! Yes det är en awardboking. Seoul är nytt för mig, så om en övernattning behövs så blir det nog där.... :)
 

trollet

Medlem
En fundering.. Finns det någon gräns på hur kort en Business /Fist resa kan vara får att man skall hinna njuta av service Jag tänker, - skall man hellre ta en 5 timmars flight eller ta 2 legs och mellanlandning för att komma åt lounger .. . det finns väl en risk att man bara blir trött ... eller inte :rolleyes:
 

Taggen

Medlem
Beror väl helt på vilka flygplatser man passerar. Det kan t.ex. vara värt ett längre stopp i BKK då 1h massage ingår om du flyger Thai och alla här pratar om The Private Room på SIN som något alldeles extra. Mitt intryck är också att de har mer champagne i loungerna än på flyget men att champagnen är givetvis av högre kvalitet ombord. Generellt så skulle jag rekommendera längre flygningar om det är first class inblandat. Min erfarenhet är att det är få lounger som är värda ett längre stopp när man flyger bonus resa med Star Alliance. Det är väl typ FCL,FCT i MUC och FRA, FCL i BKK, TPR i SIN och ANA's suite lounge på NRT, HND som kan vara värda att planera efter. Vad jag förstått så är inte Asianas FCL på ICN något speciellt.
 

trollet

Medlem
Oj så bra information . Stort tack .Blir ju jättesugen på ICN- Japan - BKK -SIN. Men hur var det med att ta längre väg. Har SAS stoppat det , eller är det bara att testa. (=ringa Tallin)
 

trollet

Medlem
8 Legs, bra påminnelse. (måste då köpa CPH-ARN för att få ihop en rutt via Japan). Summa summarum, det blir att testa. Och skall man prioritera så är det Singapore airlines , Thai, och sist Asiana om man väljer flygbolag . En väldans massa tack igen :):)
 

Glenn E

Medlem
Jag tycker att både ANA och EVA Air är bra.

En sträcka jag tittat på mycket men inte bokat ännu är ANA från Jakarta till Tokyo eller andra vägen i en B787-9.
Denna sträcka har dessutom god tillgänglighet.

B787-9 sätena ser ut att vara liknande SAS nuvarande Business säten.

ANA har mycket bra service och håller hög standard på mat och dryck.
 
Toppen