Senaste nytt

British Airways Visa

Jag kontaktade Entercard 3/4 angående min felaktiktigt utställda 2-4-1 Voucher som kom redan 6/1. Fick ett svar 10/4 att dom skulle överlämna ärendet till chefen på bygget. Har ännu inte hört från denne. Gissar att dom har fullt upp att svara på alla som undrar var deras avioser tagit vägen ;-)

Dom har tydligen stora problem med sitt Barclay Card också.
Finns det någon jurist här? Borde vi inte ha ett case att stämma Entercard för kontraktsbrott? Vi har ju ingått i ett avtal med dom och dom bryter ju mot det varenda månad, för många utav oss.

Nu är jag än så länge bara juriststudent, men tyvärr är den svenska ordningen sådan att det i och för sig borde finnas utrymme för en civilprocess genom ett så kallat småmål för var och en, men att vinsten av en sådan torde vara ganska liten. Det mer anglosaxiska sättet med grupptalan är inte något som är direkt använt i Sverige.

Det som det borde finnas utrymme för är det som kalls för fullgörelsetalan, dvs. att domstolen kan förpliktiga Entercard att fullgöra den avtalsförpliktelse de har ingått om att betala ut Avios till Executive Club-kontot.

Även hävning av avtalet, prisavdrag (i detta fall på årsavgiften) samt skadestånd begränsat till den direkta skada som man lidit av avtalsbrottet, det sägs att man skall vara försatt i samma ekonomiska situation som om inte avtalsbrottet skett. Skadan måste också vara skälig och styrkt i sitt samband till avtalsbrottet (det som på juridiska kallas för adekvat kausalitet).

Budskapet är alltså tyvärr att det inte finns någon större poäng att ta detta till domstol, om man inte drabbats av en direkt skada, eller om Entercard skulle få för sig att i slutändan kreditera ett för lågt antal Avios. Det tråkigt juridiska är då att det inte finns någon vinst i en process, men att det ändå beror på.

Hoppas detta långa inlägg var lite förklarande för hur läget ligger kring sådana här frågor i svensk rätt.

Sen är det ju också så att så fort man blandar in en advokat så säger det bara svisch så har
det gått 25.000kr, och om man dessutom förlorar i domstolen så ska man betala motpartens kostnader...

Toppen