Senaste nytt

British Airways Spend info på krediterade flygningar

nissefalk

Medlem
Har jag missat något här om att BA skall gå till spenderings baserad intjäning för Avios, noterar att på mina flygningar i Juli så har de specat hur mycket man betalat för en biljett i avios transaction summary

EDIT, Ja jag hade missat det....eller kanske förträngt....https://www.headforpoints.com/2023/10/09/british-airways-earn-avios-based-on-spend/
ba spend.jpg

Last edited:
Infördes i oktober 2023, efter att systerbolaget Iberia infört det, finns en gemensam tråd om detta även på BC:

Infördes i oktober 2023, efter att systerbolaget Iberia infört det, finns en gemensam tråd om detta även på BC:
Förmodligen har jag förträngt det.... men, verkar i alla fall vara en uppdatering med att det nu syns vilket belopp de räknat på i aktivitets listan

Bra att BA iaf skriver ut giltig spend och växelkurs i efterhand, men vid bokningen får man inte reda på något. Det blir ju så tydligt varför spend-based är dåligt som lojalitets-program. När man frikopplar belöningen från köpbeslutet kan man inte räkna med att lojalitetssystemet ska driva försäljning.

Det där var väldigt tydligt från BA måste jag säga. AA som ju har ett liknande system väljer att inte visa växlingskursen över huvudtaget (vare sig vid köp eller kreditering) vilket gör det hela lite knepigare. Att sedan AA dessutom även ger statuspoäng (LoyaltyPoints) helt enligt revenue gör det riktigt omöjligt att hitta guldkorn om man reser med BA, AA eller IB. Övriga bolag inom oneworld ger fortfarande poäng enligt klass och distans.

Toppen