Senaste nytt

British Airways Executive Clubs award på partnerflygbolag kommer att ändras fr o m 2019-MAY-30

Dr. Miles

Expert
Jag har fått ett e-mail från British Airways idag och de meddelar att de kommer att ändra antal avios som behövs att boka på vissa partner flygbolags flygningar fr o m 2019-MAY-30.
Antagligen till det sämre (läs: mer avios att spendera)

De partner flygbolag som rör sig om är:

Alaska Airlines
Air Italy
American Airlines
Cathay Pacific
Finnair
Japan Airlines,
LATAM
Malaysia Airlines
Qantas
Qatar Airways
S7
Sri Lankan
Royal Jordanian Airlines.

British Airways skrev:
Our Avios prices on partner airlines are changing

From 30 May 2019, we’ll be changing our Avios prices on reward flights with the following partner airlines: Alaska Airlines, Air Italy, American Airlines, Cathay Pacific, Finnair, Japan Airlines, LATAM, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, S7, Sri Lankan and Royal Jordanian Airlines.

The price of Avios upgrades on American Airlines only will also be changing from 30 May 2019. You will pay the difference between the Avios prices of your booked cabin and your upgraded cabin.

Don’t worry if you have an existing Avios booking with one of these airlines. It’s still valid and you can make changes or cancel it if you need to*. Our new Avios prices will apply to any changes or new bookings you make after 30 May 2019.

There will be no change to our Avios prices for reward flights and upgrades with British Airways, Aer Lingus, Iberia or Vueling. The Avios prices for our other services are also unaffected, so you can continue to benefit from spending your Avios on our wide range of hotels, car hire and experiences.
Our Avios prices on partner airlines are changing | British Airways
 

henrik l

Medlem
Har kikat lite på tillgången ex HKG till några prisvärda destinationer. När jag kollar oktober verkar det vara hyfsat, mot slutet av november verkar det t ex på HKG-BKK mest vara ströplatser med Royal Jordanian kvar. Är det någon som har koll ¨på hur Cathay släpper platser mot BAEC?
 

Homer

Medlem
Har kikat lite på tillgången ex HKG till några prisvärda destinationer. När jag kollar oktober verkar det vara hyfsat, mot slutet av november verkar det t ex på HKG-BKK mest vara ströplatser med Royal Jordanian kvar. Är det någon som har koll ¨på hur Cathay släpper platser mot BAEC?


sedan länge blockerar nära avgång, men det verkar ju inte vara ditt problem.
CX blocking award availability when it's close to departure? - FlyerTalk Forums


Du kanske hittar svaret här
Where has all the CX Avios availability gone? - FlyerTalk Forums
 

Ricci

Medlem
Jag satt och pratade med @lillemannen om detta i tisdags och kanske byta OW från BAEC och kanske tömma sitt Avios-konto.
Nämnde det för frun igår och det blev snabbt en spontanresa CPH-LHR i business 31/5-1/6 med Avios.:)
 

Senator

Moderator

Jag satt och pratade med @lillemannen om detta i tisdags och kanske byta OW från BAEC och kanske tömma sitt Avios-konto.
Nämnde det för frun igår och det blev snabbt en spontanresa CPH-LHR i business 31/5-1/6 med Avios.:)

Det här var inte så illa som befarat. Tyvärr är utmaningen i mitt tycke att det inte längre finns så bra möjligheter att tjäna så himla mycket Avios. Vi sitter på 550.000 i vårt household account som vi borde göra något med.
 

palmen

Moderator
Ingen större fara, blir ju många procent dyrare för korta flighter, men antalet avios som går åt är inte direkt högt.
Tittar man på exemplet HKG-NRT i First med Cathay så går den från 40k till 44k poäng vilket inte är allt för blodigt trots allt.
 

Homer

Medlem
Jag satt och pratade med @lillemannen om detta i tisdags och kanske byta OW från BAEC och kanske tömma sitt Avios-konto.
Nämnde det för frun igår och det blev snabbt en spontanresa CPH-LHR i business 31/5-1/6 med Avios.:)

Onödigt stressande för de sa ju från början ;)
There will be no change to our Avios prices for reward flights and upgrades with British Airways, Aer Lingus, Iberia or Vueling.
 
Toppen