Senaste nytt

British Airways B777 divertar till Arlanda 2016-12-14

Xilan

Medlem
Om ett litet tag landar British Airways flight BA7 på Arlanda bana 01L.
Skulle flugit LHR-HND men landar här pga sjuk passagerare ombord.

Det lär alltså bli viss försening på den flighten och möjligen även returen.
 

Brandten

Medlem
Först och främst hoppas jag naturligtvis att det går bra för den sjuka!!

Undrar hur snabbt BA rapporterade diverten hem till LHR och om man hann med att skicka nytt crew med BA780. Annars lär den bli rejält försenad.
 

AABack2ARN

Medlem
Med tanke på att BA780 landade 1655 och man fick iväg BA7 klockan 1650 kan vi nog utgå från att de inte fick en ny besättning med den flighten. Planet innan från London landade 1420 och det planet startade väl ungefär samtidgt från London som BA7 så vi kan nog utgå från att de inte har behövt byta besättning innan de flög vidare. Eller kan vi lista ut om de gjort det på något annat sätt?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Brandten

Medlem
Med tanke på att BA780 landade 1655 och man fick iväg BA7 klockan 1650 kan vi nog utgå från att de inte fick en ny besättning med den flighten. Planet innan från London landade 1420 och det planet startade väl ungefär samtidgt från London som BA7 så vi kan nog utgå från att de inte har behövt byta besättning innan de flög vidare. Eller kan vi lista ut om de gjort det på något annat sätt?
Hm är detta en dubbel crew flight?

Om crew 1 flög LHR-ARN så antar jag att de inte kan flyga vidare till HND pga lång active duty tid. Om crew 2 kan flyga ARN-HND så måste de ju ha planerat så att detta crew fått tillräckligt med vila innan LHR-ARN flighten. Vilket pussel om så är fallet. Intressant att få reda på hur operations planerar sådant.
 

johansch

Medlem
Undrar också varför de valde att lägga om till Stockholm, snarare än t.ex. Riga, Tallinn eller t.om. Helsingfors?

Flight Alerts ⚠ på Twitter: "Passenger reportedly suffered heart attack on board BA7 from London to Tokyo which diverted to Stockholm ⚠"

Lite ungefärliga hållpunkter från inspelningen:

13:15 UTC: (Över Lettland) Byter kurs mot Arlanda (första 90-graderssvängen mot vänster)
13:45 UTC: Påbörjar inflygning mot Arlanda (andra 90-graderssvängen mot vänster)
14:01 UTC: Framme vid F-piren
15:45 UTC: Lämnar F-piren
16:00 UTC: Take-off

cv0nMR8.png


British Airways flight BA7 - Flightradar24
 
Last edited:

Xilan

Medlem
Det finns troligen flera orsaker. För det första skulle de ändå dumpa bränsle så de hade ändå en viss distans kvar att flyga innan de kunde landa. Därför är Arlanda lika rimligt som både Helsingfors och Tallin.

Sedan har flygbolagen ofta flygplatser längs vägen som de föredrar att landa på om något skulle hända så att de behöver nödlanda. Det handlar om både säkerhetsaspekter, flygplatser dit det är lätt att få crew osv.
Jag gissar att Arlanda har ganska hög status i det avseendet eftersom bland annat Emirates har landat här flera gånger med sjuk passagerare ombord. I något fall har de då flugit ett par timmar över Östeuropa, men föredragit att fortsätta till Arlanda för att landa.
 

Najk

Medlem
Tar ju också en viss sträcka att sjunka så av den anledning så kan ju Arlanda passat bra. BA har ju även Arlanda som ordinarie destination så det går väl snabbt och smidigt att tanka där med
 

AABack2ARN

Medlem
Kul för Arlanda (tror jag?) Men britterna har ju också Helsingfors som ordinarie destination. Och därifrån går det två flyg om dagen till Tokyo om det skulle uppstått något annat problem. Och enligt kartan verkar det ganska likvärdiga avstånd. Så lite undrar jag också varför Arlanda valdes framför Helsingfors.
 

NotRyan

Medlem
Kul för Arlanda (tror jag?) Men britterna har ju också Helsingfors som ordinarie destination. Och därifrån går det två flyg om dagen till Tokyo om det skulle uppstått något annat problem. Och enligt kartan verkar det ganska likvärdiga avstånd. Så lite undrar jag också varför Arlanda valdes framför Helsingfors.
Ja någon anledning finns det ju till varför man inte väljer allianspartnerns hemmabas...
 
Toppen