Senaste nytt

Brandtens Travel Bucket List (BTBL)

Brandten

Medlem
Familj, vänner och kollegor (och nu incheckningspersonalen) har frågat:
- Vad GÖR du egentligen på dina resor?
Svaret?
- Betar av en slags travel bucket list som jag har.

Vilken annan vettig person skulle annars ge sig iväg på det jag nu ska göra, på det viset jag gör det, när det fanns tillgänglighet på SAS SK939 direktflyg till Los Angeles?!

Har varit på en del halvkonstiga resor till LAS via YYZ-YUL-MUC, Bangladesh via DEL-BKK-SIN-DAC osv. Försöker alltid testa något nytt när jag först ska ut och resa vilket gör det hela lite spännande, men också svårt att pussla ihop. Har under några år haft en egen liten mental Bucket List med saker jag vill testa i form av:
- Nytt flygbolag
- Ny flygplanstyp
- Nya stolar
- Nya lounger
- Nya flygplatser

En annan del av min BTBL föddes för länge sedan då jag började kolla på flygplan, s.k plane spotting på Arlanda för många många år sedan och i takt med att man grottade ner sig i video efter video på Youtube så hamnade man alltid till slut på In n Out LAX Plane Spotting videor och var därmed fast besluten om att jag måste dit! Under alla mina resande år så har det aldrig passat riktigt. För kort stopp ibland, ingen award tillgänglighet en annan gång, en ledig helg dök det upp en SQ F plats och jag tog den istället.

Men nu fick jag en lucka i kalendern och det fanns dessutom lite olika alternativ att ta sig till LAX från ARN så jag satte igång planerandet med en tråd i forumet som vanligt och eftersom jag just nu endast flyger Star Alliance så har jag den här listan att förhålla mig till vad jag har för valmöjligheter.

Eftersom jag var i Hong Kong förra helgen på en "under radarn resa" (dvs en helt vanlig transportsträcka som många av er gjort flera gånger och inte värt att rapportera om) så var jag inte jättesugen på att kliva på SAS och direktflyget ARN-LAX den här helgen. Hittade alterantiv med Swiss men flög nyligen Swiss business så den gick också bort i ekvationen. Lufthansa hade en del platser via FRA men är inte så förtjust i deras 2-2-2 config även om det hade varit häftigt att få ta trappan upp till "puckeln" på deras B747-400. Turkish kom och gick med tillgänglighet och även om jag gärna hade testat TK´s B777 till USA så var det omöjligt att hitta tillgänglighet på ARN-IST, vilket har varit väldigt svårt senaste månaderna av någon anledning.

Letade via mitt Guldmedlemskap på Awardfares parallellt med United Award Search men fick inte ihop det när jag väl ringde Tallinn, som då inte såg samma tillgänglighet. Men så dök den upp.... sista söket på mobilen för kvällen innan ögonen fullständigt kollapsade av trötthet: LH452, Lufthansa First på sträckan MUC-LAX. Kollade Awardfares, jodå. Kollade United, jodå. Ringde Tallinn - stängt! NEEJ!!

Hängde på låset dagen efter, kollade med Kristina som fortfarande kunde se platsen.
Eftersom LH452 avgår på förmiddagen finns det inget flyg från ARN som passar så jag bad henne titta kvällen innan (dvs ikväll) och hon hittade även en plats på ARN-MUC som "paxades". jag visste att SAS hade fördelaktig ankomsttid på LAX jämfört med LH men jag förlorar 2h vilket jag tyckte det var värt. Jag hade under tiden hon letade även hittat LAX-ORD kl2359 där hon också såg en plats. Vidare hade jag äntligen hittat plats på Austrian och deras fräsha businessclass i B777´an på eftermiddagen från ORD. Hon hittade även där en plats. Från VIE ville jag flyga via OSL för att möta upp FruBrandten och MiniBrandten som flyter OSL-ARN kl1600 på måndag 10/12 och då fanns endast Austrian ekonomi men tog den ändå. Sedan ordnades plats bredvid familjen i SAS Plus och vips så var hela resan bokad för 76250 eurobonuspoäng (mot 65000 i endast business t/r) samt ca 1600kr i skatt där 300kr av dessa är extra stoppet i OSL.

Kontrollerade ESTA som var aktivt, passet giltligt så allt borde ju vara grönt? Fick skjuts till Arlanda då jag inte ville ha min bil också på Arlanda P51 parkeringen (FruBrandten´s bil står redan där och väntar på måndag) och kunde på vägen ut konstatera att det var väldigt dimmigt och en hel del förseningar från ARN. Inget som skulle påverka mig kände jag då mitt "riktiga" flyg inte avgår för imorgon. Gick direkt in i terminalen och fram business incheckningen. Tjejen undrade varför jag började från ARN men slutade i VIE. Eh, va?! Jag slutar väl på ARN hoppas jag? Hon skrattade och såg att hon hade för liten skärm för att se alla bokade flygningar. Puh!

Hennes arbetspass var dock slut och hon hade inte riktigt tid att administrera ESTA-biten på resan så hon lämnade snyggt över till sin kollega som knappade in allt. Computer says no! ESTA error. Testar igen. Computer says no! ESTA error. Tänkte vad som strulade nu men han lugnade mig med att Lufthansas system brukar krångla (vet inte vad som menas med det) och efter 5 försök blev det grönt. Ut kom boardingkort för ARN-MUC-LAX-ORD av modell fula (ping @SNIFF från detta äventyr.
20181207_182202.jpg

Genom säkerhetskontrollen på 10 minuter och sitter nu i loungen och väntar på en försenad LH2418 som landar om 30 sekunder. Ett glas bubbel går nog ner innan jag går bort till Gate 7.

Mot MUC och ska testa NapCabs tänkte jag. Eftersom jag visste att vi skulle bli försenade och att vi ankommer Terminal 2 i MUC (där också NapCabs är) och att jag redan nu är ganska trött efter konferens på Yasuragi igår så skippade jag incheckat bagage idag så jag snabbt kan inta horisontellt läge innan jag kliver upp för frukost i FCL imorgon kl05.

Om vi inte hörs innan, så hörs vi i MUC!
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Tydligen många som ska vidare och nu är vi snart 1h sena. Kabinpersonalen är riktigt irriterade på pax längst bak som kommer fram till business och vill dumpa sina bagage.

YOU ARE ONLY ALLOWED TO BRING 1 HANDLUGGAGE! skriker dom när passagerarna hävdar att det inte får plats då dom redan fyllt upp med ryggsäckar och annat.

Anyway... Nu flight mode.
 

danielhog

Medlem
Tydligen många som ska vidare och nu är vi snart 1h sena. Kabinpersonalen är riktigt irriterade på pax längst bak som kommer fram till business och vill dumpa sina bagage.

YOU ARE ONLY ALLOWED TO BRING 1 HANDLUGGAGE! skriker dom när passagerarna hävdar att det inte får plats då dom redan fyllt upp med ryggsäckar och annat.

Anyway... Nu flight mode.
Den som bryter borde bli nekad vid gaten. ”Checka in för 598 miljoner kronor eller dumpa väskan. Du kan reglerna.”
 

Brandten

Medlem
From: ARN
To: MUC
Flight: LH2419
Aircraft: A320
Aircraft registration: D-AIZJ
Flight time: 1h 56min

Sådärja, gick ju kalas det här! Landat 1h sena och här visar Lufthansa sig på sitt bästa.

Vi hade egentligen planerat remote stand men de fixade "best gate at the airport" vilket betydde att de som skulle vidare till CDG (LH2238) kunde gå till flygplanet som var parkerat bredvid på ena sidan (gaten bredvid) och de som skulle till DUS (LH2024) kunde gå till flygplanet på andra sidan (gaten bredvid) och de som skulle till MXP (LH1864) skulle vidare med samma flyg så alla kom iväg hyffsat i tid.

Väldigt turbulent efter start så serveringen dröjde lite längre än vanligt. Maten som kom in var riktigt god men tyvärr hade de inget menykort eller liknande och kunde inte beskriva vad det var vi fick när jag frågade efteråt heller.
20181207_194752.jpg

Till detta kunde man välja fritt av dricka och jag valde ett glas Ferrari Brut som inte alls föll mig i smaken. Minsta sippen och det skummade bokstavligen över i hela munnen. Blev ett glas vatten och en kopp te till efterrätten istället.
20181207_195403.jpg

En kopp te tillsammans med CEO Carsten
20181207_200815.jpg

När alla pax var på väg av passade jag på att prata lite med kapten och styrman (styrkvinna) som berättade att han varit senior first officer på just A340-600 som jag ska flyga imorgon. Han tyckte jag hade en intressant hobby och önskade mig en trevlig resa vidare.

Klev av och gick bort till Lufthansa Service Desk för att byta plats till 1K eller 2K inför morgondagen men fanns bara mittensäten kvar så jag behåller min nuvarande plats på 1A. Jag passade även på att fråga om jag kunde få gå in i loungen en sväng och ta en kaffe vilket egentligen inte skulle gå för sig men eftersom vi var lite sena in till MUC och jag ska flyga F imorgon så följde han med mig och eskorterade in mig i Senatorloungen där jag nu sitter och fikar lite.
20181207_214510.jpg

20181207_214516.jpg

20181207_214523.jpg

Undrar vart dessa NapCabs ligger? Frågade personalen i loungen men de förstår för det första inte engelska och när jag visade bild svarar de "nutt schure". Får kolla på kartan så ska jag snart checka in, om det finns plats dvs. Annars blir det Novotel som Guldmedlem kanske dom kan skaka fram ett rum med kort varsel. :)
 
Last edited:
Toppen