Brandten
Medlem
Familj, vänner och kollegor (och nu incheckningspersonalen) har frågat:
- Vad GÖR du egentligen på dina resor?
Svaret?
- Betar av en slags travel bucket list som jag har.
Vilken annan vettig person skulle annars ge sig iväg på det jag nu ska göra, på det viset jag gör det, när det fanns tillgänglighet på SAS SK939 direktflyg till Los Angeles?!
Har varit på en del halvkonstiga resor till LAS via YYZ-YUL-MUC, Bangladesh via DEL-BKK-SIN-DAC osv. Försöker alltid testa något nytt när jag först ska ut och resa vilket gör det hela lite spännande, men också svårt att pussla ihop. Har under några år haft en egen liten mental Bucket List med saker jag vill testa i form av:
- Nytt flygbolag
- Ny flygplanstyp
- Nya stolar
- Nya lounger
- Nya flygplatser
En annan del av min BTBL föddes för länge sedan då jag började kolla på flygplan, s.k plane spotting på Arlanda för många många år sedan och i takt med att man grottade ner sig i video efter video på Youtube så hamnade man alltid till slut på In n Out LAX Plane Spotting videor och var därmed fast besluten om att jag måste dit! Under alla mina resande år så har det aldrig passat riktigt. För kort stopp ibland, ingen award tillgänglighet en annan gång, en ledig helg dök det upp en SQ F plats och jag tog den istället.
Men nu fick jag en lucka i kalendern och det fanns dessutom lite olika alternativ att ta sig till LAX från ARN så jag satte igång planerandet med en tråd i forumet som vanligt och eftersom jag just nu endast flyger Star Alliance så har jag den här listan att förhålla mig till vad jag har för valmöjligheter.
Eftersom jag var i Hong Kong förra helgen på en "under radarn resa" (dvs en helt vanlig transportsträcka som många av er gjort flera gånger och inte värt att rapportera om) så var jag inte jättesugen på att kliva på SAS och direktflyget ARN-LAX den här helgen. Hittade alterantiv med Swiss men flög nyligen Swiss business så den gick också bort i ekvationen. Lufthansa hade en del platser via FRA men är inte så förtjust i deras 2-2-2 config även om det hade varit häftigt att få ta trappan upp till "puckeln" på deras B747-400. Turkish kom och gick med tillgänglighet och även om jag gärna hade testat TK´s B777 till USA så var det omöjligt att hitta tillgänglighet på ARN-IST, vilket har varit väldigt svårt senaste månaderna av någon anledning.
Letade via mitt Guldmedlemskap på Awardfares parallellt med United Award Search men fick inte ihop det när jag väl ringde Tallinn, som då inte såg samma tillgänglighet. Men så dök den upp.... sista söket på mobilen för kvällen innan ögonen fullständigt kollapsade av trötthet: LH452, Lufthansa First på sträckan MUC-LAX. Kollade Awardfares, jodå. Kollade United, jodå. Ringde Tallinn - stängt! NEEJ!!
Hängde på låset dagen efter, kollade med Kristina som fortfarande kunde se platsen.
Eftersom LH452 avgår på förmiddagen finns det inget flyg från ARN som passar så jag bad henne titta kvällen innan (dvs ikväll) och hon hittade även en plats på ARN-MUC som "paxades". jag visste att SAS hade fördelaktig ankomsttid på LAX jämfört med LH men jag förlorar 2h vilket jag tyckte det var värt. Jag hade under tiden hon letade även hittat LAX-ORD kl2359 där hon också såg en plats. Vidare hade jag äntligen hittat plats på Austrian och deras fräsha businessclass i B777´an på eftermiddagen från ORD. Hon hittade även där en plats. Från VIE ville jag flyga via OSL för att möta upp FruBrandten och MiniBrandten som flyter OSL-ARN kl1600 på måndag 10/12 och då fanns endast Austrian ekonomi men tog den ändå. Sedan ordnades plats bredvid familjen i SAS Plus och vips så var hela resan bokad för 76250 eurobonuspoäng (mot 65000 i endast business t/r) samt ca 1600kr i skatt där 300kr av dessa är extra stoppet i OSL.
Kontrollerade ESTA som var aktivt, passet giltligt så allt borde ju vara grönt? Fick skjuts till Arlanda då jag inte ville ha min bil också på Arlanda P51 parkeringen (FruBrandten´s bil står redan där och väntar på måndag) och kunde på vägen ut konstatera att det var väldigt dimmigt och en hel del förseningar från ARN. Inget som skulle påverka mig kände jag då mitt "riktiga" flyg inte avgår för imorgon. Gick direkt in i terminalen och fram business incheckningen. Tjejen undrade varför jag började från ARN men slutade i VIE. Eh, va?! Jag slutar väl på ARN hoppas jag? Hon skrattade och såg att hon hade för liten skärm för att se alla bokade flygningar. Puh!
Hennes arbetspass var dock slut och hon hade inte riktigt tid att administrera ESTA-biten på resan så hon lämnade snyggt över till sin kollega som knappade in allt. Computer says no! ESTA error. Testar igen. Computer says no! ESTA error. Tänkte vad som strulade nu men han lugnade mig med att Lufthansas system brukar krångla (vet inte vad som menas med det) och efter 5 försök blev det grönt. Ut kom boardingkort för ARN-MUC-LAX-ORD av modell fula (ping @SNIFF från detta äventyr.

Genom säkerhetskontrollen på 10 minuter och sitter nu i loungen och väntar på en försenad LH2418 som landar om 30 sekunder. Ett glas bubbel går nog ner innan jag går bort till Gate 7.
Mot MUC och ska testa NapCabs tänkte jag. Eftersom jag visste att vi skulle bli försenade och att vi ankommer Terminal 2 i MUC (där också NapCabs är) och att jag redan nu är ganska trött efter konferens på Yasuragi igår så skippade jag incheckat bagage idag så jag snabbt kan inta horisontellt läge innan jag kliver upp för frukost i FCL imorgon kl05.
Om vi inte hörs innan, så hörs vi i MUC!
- Vad GÖR du egentligen på dina resor?
Svaret?
- Betar av en slags travel bucket list som jag har.
Vilken annan vettig person skulle annars ge sig iväg på det jag nu ska göra, på det viset jag gör det, när det fanns tillgänglighet på SAS SK939 direktflyg till Los Angeles?!
Har varit på en del halvkonstiga resor till LAS via YYZ-YUL-MUC, Bangladesh via DEL-BKK-SIN-DAC osv. Försöker alltid testa något nytt när jag först ska ut och resa vilket gör det hela lite spännande, men också svårt att pussla ihop. Har under några år haft en egen liten mental Bucket List med saker jag vill testa i form av:
- Nytt flygbolag
- Ny flygplanstyp
- Nya stolar
- Nya lounger
- Nya flygplatser
En annan del av min BTBL föddes för länge sedan då jag började kolla på flygplan, s.k plane spotting på Arlanda för många många år sedan och i takt med att man grottade ner sig i video efter video på Youtube så hamnade man alltid till slut på In n Out LAX Plane Spotting videor och var därmed fast besluten om att jag måste dit! Under alla mina resande år så har det aldrig passat riktigt. För kort stopp ibland, ingen award tillgänglighet en annan gång, en ledig helg dök det upp en SQ F plats och jag tog den istället.
Men nu fick jag en lucka i kalendern och det fanns dessutom lite olika alternativ att ta sig till LAX från ARN så jag satte igång planerandet med en tråd i forumet som vanligt och eftersom jag just nu endast flyger Star Alliance så har jag den här listan att förhålla mig till vad jag har för valmöjligheter.
Eftersom jag var i Hong Kong förra helgen på en "under radarn resa" (dvs en helt vanlig transportsträcka som många av er gjort flera gånger och inte värt att rapportera om) så var jag inte jättesugen på att kliva på SAS och direktflyget ARN-LAX den här helgen. Hittade alterantiv med Swiss men flög nyligen Swiss business så den gick också bort i ekvationen. Lufthansa hade en del platser via FRA men är inte så förtjust i deras 2-2-2 config även om det hade varit häftigt att få ta trappan upp till "puckeln" på deras B747-400. Turkish kom och gick med tillgänglighet och även om jag gärna hade testat TK´s B777 till USA så var det omöjligt att hitta tillgänglighet på ARN-IST, vilket har varit väldigt svårt senaste månaderna av någon anledning.
Letade via mitt Guldmedlemskap på Awardfares parallellt med United Award Search men fick inte ihop det när jag väl ringde Tallinn, som då inte såg samma tillgänglighet. Men så dök den upp.... sista söket på mobilen för kvällen innan ögonen fullständigt kollapsade av trötthet: LH452, Lufthansa First på sträckan MUC-LAX. Kollade Awardfares, jodå. Kollade United, jodå. Ringde Tallinn - stängt! NEEJ!!
Hängde på låset dagen efter, kollade med Kristina som fortfarande kunde se platsen.
Eftersom LH452 avgår på förmiddagen finns det inget flyg från ARN som passar så jag bad henne titta kvällen innan (dvs ikväll) och hon hittade även en plats på ARN-MUC som "paxades". jag visste att SAS hade fördelaktig ankomsttid på LAX jämfört med LH men jag förlorar 2h vilket jag tyckte det var värt. Jag hade under tiden hon letade även hittat LAX-ORD kl2359 där hon också såg en plats. Vidare hade jag äntligen hittat plats på Austrian och deras fräsha businessclass i B777´an på eftermiddagen från ORD. Hon hittade även där en plats. Från VIE ville jag flyga via OSL för att möta upp FruBrandten och MiniBrandten som flyter OSL-ARN kl1600 på måndag 10/12 och då fanns endast Austrian ekonomi men tog den ändå. Sedan ordnades plats bredvid familjen i SAS Plus och vips så var hela resan bokad för 76250 eurobonuspoäng (mot 65000 i endast business t/r) samt ca 1600kr i skatt där 300kr av dessa är extra stoppet i OSL.
Kontrollerade ESTA som var aktivt, passet giltligt så allt borde ju vara grönt? Fick skjuts till Arlanda då jag inte ville ha min bil också på Arlanda P51 parkeringen (FruBrandten´s bil står redan där och väntar på måndag) och kunde på vägen ut konstatera att det var väldigt dimmigt och en hel del förseningar från ARN. Inget som skulle påverka mig kände jag då mitt "riktiga" flyg inte avgår för imorgon. Gick direkt in i terminalen och fram business incheckningen. Tjejen undrade varför jag började från ARN men slutade i VIE. Eh, va?! Jag slutar väl på ARN hoppas jag? Hon skrattade och såg att hon hade för liten skärm för att se alla bokade flygningar. Puh!
Hennes arbetspass var dock slut och hon hade inte riktigt tid att administrera ESTA-biten på resan så hon lämnade snyggt över till sin kollega som knappade in allt. Computer says no! ESTA error. Testar igen. Computer says no! ESTA error. Tänkte vad som strulade nu men han lugnade mig med att Lufthansas system brukar krångla (vet inte vad som menas med det) och efter 5 försök blev det grönt. Ut kom boardingkort för ARN-MUC-LAX-ORD av modell fula (ping @SNIFF från detta äventyr.

Genom säkerhetskontrollen på 10 minuter och sitter nu i loungen och väntar på en försenad LH2418 som landar om 30 sekunder. Ett glas bubbel går nog ner innan jag går bort till Gate 7.
Mot MUC och ska testa NapCabs tänkte jag. Eftersom jag visste att vi skulle bli försenade och att vi ankommer Terminal 2 i MUC (där också NapCabs är) och att jag redan nu är ganska trött efter konferens på Yasuragi igår så skippade jag incheckat bagage idag så jag snabbt kan inta horisontellt läge innan jag kliver upp för frukost i FCL imorgon kl05.
Om vi inte hörs innan, så hörs vi i MUC!
Last edited: