Senaste nytt

Bra söksajter för resor

J

Joakim Reinius

Guest
Jag har följt Dr Miles på de bra priserna som hittas och ser det är Matrix Airfare Search som används. Jag har försökt flera gånger själv, men hittar billigare hela tiden med Momondo.

Nu testade jag igen eftersom jag ska till Kota Kinabalu (BKI) i oktober från Köpenhamn (Kan även ta Stockholm). Jag testade Matrix flertalet gånger och hittar billigaste Business class för ca 22.800. Då jag ser på Momondo hittar jag för ca 21.000.

Jag kanske gör något fel, eller är det Momondo eller annan söksida som är "bäst"?

Jag har följt Dr Miles på de bra priserna som hittas och ser det är Matrix Airfare Search som används. Jag har försökt flera gånger själv, men hittar billigare hela tiden med Momondo.

Nu testade jag igen eftersom jag ska till Kota Kinabalu (BKI) i oktober från Köpenhamn (Kan även ta Stockholm). Jag testade Matrix flertalet gånger och hittar billigaste Business class för ca 22.800. Då jag ser på Momondo hittar jag för ca 21.000.

Jag kanske gör något fel, eller är det Momondo eller annan söksida som är "bäst"?

Jag vet inte vart Matrix hittar sina priser, men om det är direkt från flygbolaget så är dessa biljetter oftast några hundringar dyrare.
Momondos priser du ser är antagligen från någon onlineresebyrå.

Du kan inte boka via matrix, de visar bara priser utifrån de fares som är möjliga att åka på.

Momondo och andra resebyråer är faktiska priser du kan boka, ibland dyrare ibland billigare beroende på om de har rabatter mm. Oftast får man några hundringar i rabatt om man bokar via resebyrå istället för direkt med flygbolaget (vars priser stämmer bättre med vad matrix visar).
Bokar man via resebyrå ska man dock vara medveten om att det ofta tillkommer extra utgifter om man vill ha någon form av service utöver bare minimum som man får när man bokar. Kan bli väldigt dyrt och tidskrävande om något strular.

Som många andra så föredrar jag att boka direkt med ett flygbolag via web eller ibland via telefon.

Anledningen att jag använder, och att Doktorn troligtvis använder ITA Matrix är att där ser man också bokningsklass samt regler. Nätbyråer är idag en lågmarginal verksamhet där pris ofta är enda differentiering. Det är nästan omöjligt att hitta regler och klass på deras sidor. Har man tur kan man matcha exakt pris/fare basis/regler från ITA Matrix. Jag upplever att det saknas transparens bland nätresebyråerna

Toppen