Senaste nytt

Bra milage run med Lufthansa från Göteborg?

Ping

Medlem
Vad finns det för bra status milage run med LH med start från GOT?
Är LH FT

Märkte att man fick in rätt hyffsat med poäng på senaste multi city resa.
 

nissefalk

Medlem
Har inte så stor insikt men letade tidigare idag resor till Riga med Lufthansa från Landvetter och såg att på vägen hem fanns det flyg med 3 stop, priset var inte högre för det benet än med 2 stops alternativet
 

marbe166

Medlem
Kolla på resor mot Balkan (Skopje, Pristina, Podgorica etc.) med Austrian, på sådana resor lär du behöva mellanlanda i både Frankfurt och Wien.
 

Senator

Moderator
Jag skulle säga att Portugal (Faro, Lissabon, Porto) ger mycket "bang for the bucket". P-klass börjar i underkant av 3.500kr. Z-klass är ca 1.500kr per och D-klass 3.000kr mer. Detta gäller Lufthansa, Brussels och Swiss. Austrian lite annorlunda priser.

Så här står det i Swiss routing på Z-klass
1. GOT-LX-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-BRU/CGN/DUS/FRA/
GVA/MUC/VIE/ZRH-LX-LIS
2. GOT-LX/SK/WF-AAR/BGO/BLL/CPH/GOT/KLR/OSL/RNB/STO/TOS-LX-
BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/
VIE/ZRH-LX-LIS

Lufthansa:
1. GOT-4Y/EN/LH-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-BRU/
CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-LIS
2. GOT-4Y/EN/LH-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-HAM-
4Y/EN/LH-LIS
3. GOT-4Y/EN/LH/SK/WF-AAR/BGO/BLL/CPH/GOT/KLR/OSL/RNB/STO/
TOS-4Y/EN/LH-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-BRU/
CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-LIS
4. GOT-4Y/EN/LH/SK/WF-AAR/BGO/BLL/CPH/GOT/KLR/OSL/RNB/STO/
TOS-4Y/EN/LH-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-HAM-
4Y/EN/LH-LIS

Brussels:
1. GOT-SN-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-BRU/CGN/DUS/FRA/
GVA/MUC/VIE/ZRH-SN-LIS

Den optimala rutten blir GOT-MUC/FRA/ZRH-MUC/FRA/ZRH-LIS/OPO/FAO där man alltid åker över landsgränser: CH - DE eller DE -CH. Då kan du få till:
((6 x 1.250) x 1,25) x 2 = 18.750 för ca 6.000kr i Z-klass. Kruxet är att hitta rätt prefix på rutterna. Det är inte alla som finns.

Alternativet är renodlat Lufthansa som ger lite mindre på FRA/MUC-FRA/MUC.

Det finns också destinationer runt Medelhavet som BCN, NCE, ATH bland annat där du kommer ner i samma, och vissa fall, lägre priser.
 

FilipJ

Medlem
Säkert känt för de flesta, men se bara till att inte blanda in Brussels Airlines då alldeles för många bokningsklasser (alla?) hos dem ger 0 poäng.
 

Ping

Medlem
Jag skulle säga att Portugal (Faro, Lissabon, Porto) ger mycket "bang for the bucket". P-klass börjar i underkant av 3.500kr. Z-klass är ca 1.500kr per och D-klass 3.000kr mer. Detta gäller Lufthansa, Brussels och Swiss. Austrian lite annorlunda priser.

Så här står det i Swiss routing på Z-klass
Lufthansa:
1. GOT-4Y/EN/LH-BRU/CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-BRU/
CGN/DUS/FRA/GVA/MUC/VIE/ZRH-4Y/EN/LH-LIS

Den optimala rutten blir GOT-MUC/FRA/ZRH-MUC/FRA/ZRH-LIS/OPO/FAO där man alltid åker över landsgränser: CH - DE eller DE -CH. Då kan du få till:
((6 x 1.250) x 1,25) x 2 = 18.750 för ca 6.000kr i Z-klass. Kruxet är att hitta rätt prefix på rutterna. Det är inte alla som finns.

Det finns också destinationer runt Medelhavet som BCN, NCE, ATH bland annat där du kommer ner i samma, och vissa fall, lägre priser.

Wohaa, sjukt mycket poäng.
Såg nyligen att Miles and more faktiskt förlänger status 1 år för oss där status går ut nästa år i Mars. Men vet ju inte om man kan resa nästa år, så lika bra köra iår.
Bokade precis Lisbon 6,7k sek (Got-Fra-Bru-Lis, Lis-Bru-Fra-Got, samtliga leg Z). Vid 3 veckor verkar P klass gå över till Z class.
Enligt milage calculator 9065 status miles ink 1,25 FT status * 2x 2021 double status miles = totalt 18130 Status miles.

Får tacka så mycket @Senator. I vanliga fall nöter jag intra europa resor för nästan samma pris som denna Portugal resa men med typ 1/4-1/3 av status poängen.
Är det Expertflyer pro man använder för att se dessa routings osv? Antar att det kommer från erfarenhet också vilka destinationer som ger många leg?
 

Senator

Moderator
Wohaa, sjukt mycket poäng.
Såg nyligen att Miles and more faktiskt förlänger status 1 år för oss där status går ut nästa år i Mars. Men vet ju inte om man kan resa nästa år, så lika bra köra iår.
Bokade precis Lisbon 6,7k sek (Got-Fra-Bru-Lis, Lis-Bru-Fra-Got, samtliga leg Z). Vid 3 veckor verkar P klass gå över till Z class.
Enligt milage calculator 9065 status miles ink 1,25 FT status * 2x 2021 double status miles = totalt 18130 Status miles.

Får tacka så mycket @Senator. I vanliga fall nöter jag intra europa resor för nästan samma pris som denna Portugal resa men med typ 1/4-1/3 av status poängen.
Är det Expertflyer pro man använder för att se dessa routings osv? Antar att det kommer från erfarenhet också vilka destinationer som ger många leg?

Kul att du hitta något. Det är en mix av erfarenhet och kampanjer som gör att i mitt fall så har jag hyfsat koll på rutter. Ja, ExpertFlyer är viktigt redskap om man vill ha full insikt vad som är möjligt.

Bokade du den på Lufthansa.com?
 

Ping

Medlem
Jag tar och väcker min tråd igen med nästan samma fråga.

Om mitt resandet fortsätter enligt plan iår 2023 så kommer jag sluta på runt 88 000. Med ca 12 000 Miles and More poäng kvar till Senator, det hade varit trevligt. Är LH FT så räkna med 1,25x gånger poängen på LH group. Tänkte det hade varit trevligt och planera in lite milage run vid lämplig tider.
Vad finns det för prisvärda LH group milage run iår? Portugal igen?

Jag har en resa planerad till Tokyo iår med Premium ut och Business tillbaks (1byte i FRA), jag tror den ger runt 35k poäng. Är det kanske bara att ta Business på båda leg med konstig routing för att nå Senator?
 
Toppen