Senaste nytt

Bröllopsresa med LH, NZ, TG (trodde vi)

BusinessClaes

Ny medlem
Hej bc!

Från att ha varit en inaktiv lurker här under lång tid känner jag i denna stund ett behov av att beskriva min senaste resa. Resereportage har jag alltid tyckt är spännande att läsa, men just i detta fallet hoppas jag även få lite tips och råd hur jag kan gå vidare från den fantastiska expertis som finns här.

När jag börjar skriva detta sitter jag och nyblivna fru businessclaes på SQ322, plats 93D och F, på väg mot LHR och tillslut ARN. Normalt sett en fantastisk produkt, men ändå sitter jag vaken, irriterad, arg och uppgiven. Kan tillägga att frun sover gott och njuter i denna för henne relativt nya värld. Men hur hamnade vi här och varför kan jag inte njuta av denna flight? Vi börjar från början..

Vårt bröllop kännetecknades av "Just In Time"-principen och detta gällde även awardbokningen till bröllopsresan. Slutdestinationen var bestämd. Cook-öarna. Bra väder så här års och så långt bort (nästan) man kan komma från livet i Sverige. I juni lyckades jag äntligen hitta en routing som tog oss till Nya Zeeland. ARN-FRA-SIN-AKL med LH C och sista biten NZ C. AKL-RAR köpte vi revenue. Hem gick det att boka AKL-SIN-BKK-FRA-ARN med NZ C, TG C & F och LH C. Perfekt med hemresan bokad i F från början och med förhoppningen att uppgradera utresan med LH till F lite närmare inpå.

Bröllopet kom och gick, men hela tiden hade jag expertflyer och awardfares i flikar i telefonen. F8 availability... men inga awardplatser dök upp. Förrän dagen före resan. Topp! Ringde Tallin direkt kl 09 och resan var färdigbokad!


LH807

Börjar resan med bussgate på Arlanda. Prioboarding men lyckas alltid ändå placera mig på bussen så vi kommer ombord bland de sista.


LH778

Vet inte vad jag ska skriva om LH F och FCTn som alla redan inte läst? Fantastisk upplevelse, schnitzel, bad, bubbel, whiskyprovning men dock inga bröllopsbadankor. Bil ut till vår A380 delades med ett trevligt norskt par och flighten var standard LH F. Frun upptäckte att kaviar är gott, men jag lyckades sno åt mig lite av hennes ändå. Gillar skarpt den nya pyjamasen! Trevlig mörkblå ton. Dessutom har tofflorna fått sig en uppgradering. Tyvärr inget Rimova-kit längre. Obegränsad wifi-voucher på flyget som räcker i 24 timmar. Tack Lufthansa, Det uppskattas verkligen och borde alltid ingå i F.


NZ283

Efter en kort layover I SIN med ytterligare en säkerhetskontroll var det dags för nästa flight.

Väldigt trevlig och välkomnande cabin crew. Detta skulle under resan visa sig gälla de flesta "kiwis". Kabinen blir jag dock inte riktigt klok på. Att under 9 timmar sitta och stirra på en gång fylld med allehanda fötter (med och utan strumpor) känns… annorlunda. Inleder med en variant på Eggs Benedict. Förvånansvärt bra för att serveras i luften. Minns inte mycket mer från flighten. Sov några timmar, inget wifi och vaknade till ett regnigt Auckland.


NZ46

Vi hade ursprungligen bokat economy till Rarotonga. 4 timmar är ju överkomligt, men fru businessclaes lyckades övertala mig att uppgradera till C ett par dagar innan för cirka €200 per person.


Cook-öarna.. fantastiskt.. magiskt.. Kan verkligen rekommendera Aitutaki. Blev också första gången med Air Rarotonga och deras SAAB 340!


NZ45

Flighten tillbaka till Auckland lyckades vi uppgradera för endast €64 per person av någon märklig anledning, men bara att tacka och ta emot! Blir bra poäng per krona.


Spenderar två nätter i Auckland. Dricker vin på Waiheke Island och äter på The Sugar Club.


NZ284

Dagen börjar tidigt med en Uber ut till flygplatsen. Ser ut att gå snabbt enligt Google, men väl på väg uppstår snabbt massiva köer. Med nöd och näppe kommer vi fram till flygplatsen i tid, checkar in i Air New Zealands Premier Check-In. Riktigt bra koncept. Avskilt rum där man får slå sig ner medan en agent checkar in oss och våra väskor. Direkthiss upp till fasttrack och sedan till en överfull lounge. Vi bestämmer oss för att sträcka lite på benen innan flyget då vi har många timmar framför oss.

Vi anländer till gaten när boardingen ska börja. Ingen boarding. Efter ett tag får vi veta att de har en technical issue och att ny info kommer om 15 minuter. Då kommer kaptenen ut till gaten och informerar om läget i egen hög person (tummen upp!). Planet har drabbats av en lightning strike på ditvägen som upptäcktes vid deras walk-around. Tekniker kommer och undersöker hela planet. Vi börjar bli smått nervösa. Med endast 1:25 timmar i SIN kan detta bli tajt. Kanske blir vi ombokade till nästa flyg till BKK och missar viktig lounge-tid. (Har lovat frun en massage i royal silk spa). Kollar expertflyer. Bara en plats i C på nästa flight. Kanske uppstår möjlighet att boka om till SQ eller LH hem? Både SQ och LH har tillräcklig availability I F. Detta kan bli spännande!

Teknikerna hittar inget fel och boardingen påbörjas. Ett, två och tre glas champagne senare är vi fortfarande inte på väg. De hade hittat ett litet hål som behövde lagas. Kaptenen beställer extra bränsle och ska flyga in så mycket tid som möjligt. Vi inser att detta inte räcker för oss. Stress-surfar expertflyer och börjar samla på mig alternativa flighter hem eftersom planer saknar wifi. Hör även av mig till vänner och ber om tips. Kan det vara så att vi vinner jackpotten idag? Har alltid velat prova SQ F. Inser att proaktiv ombokning vore bra, men omöjligt då vi redan boardat. Pursern kommer fram och informerar om att de brukar vara duktiga på att boka om och att han återkommer när vi är i luften. Inser att jag inte har någon input över vad som då kan hända men hoppas på det bästa.

Efter ett par timmar i luften kommer pursern med en handskriven lapp. Vi är ombokade på LH779 SIN-FRA. Det var mitt andra alternativ men är ändå rätt nöjd. Kanske kan vi köra lite FCT på de 10 timmars layover vi tyvärr har i Frankfurt? Bestämmer mig för att fråga om det går att boka SQ via LHR istället. Han lovar att kolla med marken. Det går ytterligare en timme. Han kommer tillbaka med ett leende. Det ser ut som att de bokat om oss! Kan det verkligen vara sant? Denna SQ har First Suites. Får se det utskrivna mailet från marken och ser att vi är bokade i C. Förklarar läget att vi är bokade på en förstaklassbiljett BKK-FRA. Han ber så mycket om ursäkt och han kände inte till detta. Ber honom i så fall att be marken boka tillbaka till LH då vi inte accepterar något annat än F. Han kan inte lova att det går att boka om igen men lovar att de ska försöka.

Efter en stund kommer han tillbaka och informerar om att det inte finns någon availability i F. Får då även se den tidigare ombokningen som även den visade sig vara C. Nu börjar detta kännas lite jobbigt och min tidigare lustfyllda stämning byts ut till frustration. Vi är inte nöjda med detta, men han lovar att marken fortsätter jobba. Något mer svar får vi aldrig.

Vi landar 2 timmar försenade i Singapore. Frågan har lämnats över till markpersonalen som kör oss till transfer service desk för att få nya boardingkort. Vi informerar dem att vi var bokade i F och att vi inte vill acceptera C om vi inte får kompensation för fare difference. Han ringer NZs manager i Singapore som är vid gaten och informerar henne om att vi inte är nöjda och att vi är lite irriterade. Hon kan inte komma och hjälpa oss förrän flighten lämnat så vi får vänta en timme. Slår på roaming och kollar expertflyer igen. Det finns fortfarande gott om plats på ett antal SQ och LH flyg i F.

Lite senare kommer hon till service desk. Förklarar att de försökt men att det inte finns någon availability i F på flera dagar. Märkligt tänker jag då jag precis bad killen som sitter bredvid kolla för några minuter sedan. Sedan börjar en kaskad av ursäkter och undanflykter. De vill inte boka F eftersom första missade flighten var i C. Hon skyller på fare differences och att de inte kan boka F. Tydligen också ett problem att vi är på en awardresa. Inget biter. Ilskan byggs upp inom mig då min vän varit extremt tydlig med vad som gäller och att vi har rätt att bli ombokade i F. Vi har även letat fram vad star alliance skriver om ticketing procedures och vad som gäller vid involuntary rebooking. Vi står och argumenterar i nära två timmar. Jag bränner 500 kr på att ringa SAS (snälla, korta ner alla val man behöver göra i början) och de hittar både availability och anser att vi har rätt att bli ombokade i F. Killen hos SAS kan dock inte göra något då bokningen är låst hos NZ. Känner att jag inte kommer någon vart. Ber managern hos NZ att skriva ett papper om att vi blivit involuntary downgraded och vill ha det signerat och i handen. Detta får vi efter mycket om och men. Hon ringer även och ser till att NZ släpper låsningen. Ringer tillbaka till SAS. Kommer till annan handläggare som tyvärr inte verkar vara helt med på banan. Det går inte att boka om en påbörjad resa är enda svaret jag kan få. Det enda jag kan göra är att maila customer support. Ok, men hur ska jag komma hem pga NZ försening då om det inte går att boka om till ett annat flyg?

Så nu sitter jag här. SQ C. Det borde vara en trevlig upplevelse, men det enda jag kan tänka på är att någon annan just nu sitter i luften och äter min föreställda lobster thermidor.

Vad kunde jag gjort annorlunda? I vad hade jag rätt eller fel? Hur kan jag ta det vidare härifrån?

Bilder, stavfel, autocorrect och ytterligare info kompletteras när jag har bättre uppkoppling.

Trevlig helg med er och please be nice :)
 

Carl

Medlem
Trist avslutning. Att det just är er bröllopsresa gör att ni blir ännu mer besvikna kan jag tänka mig.
 

Hachans

Medlem
Kruxet med awards är att det lätt kan bli så, och det går inte att kräva att man ska bli ombokad om i samma klass heller, framförallt inte när det inte finns awards tillgängliga. I de flesta fall blir man ombokad rätt och bra ändå. Men det går inte att kräva. Det händer ju även på revenuebiljetter att man blir nedgraderad vid missad anslutning om det är fullt i business tex. Flygbolaget prioriterar att snabbt få fram dig. Vilket är rätt tycker jag.

Rätt procedur för dig hade varit att försöka bli ombokad till F, men när de säger nej, ta nedgraderingen och sen skicka in ett claim på downgraden. Så hade ni sluppit mycket tandgnisslan och fokuserat på semestern och varandra istället.

Handläggaren på SAS hade också rätt, de kan inte ändra i en pågående resa.
 

Tonton

Medlem
kruxet med awards är att det lätt kan bli så, och det går inte att kräva att man ska bli ombokad om i samma klass heller, framförallt inte när det inte finns awards tillgängliga.

Nja, det du skriver stämmer väl innan avresa? Men när väl resan är påbörjar ska det inte påverka alls att du reser på Award. Du ska då bli ombokad till den serviceklass du flyger.

Rätt procedur för dig hade varit att försöka bli ombokad till F, men när de säger nej, ta nedgraderingen och sen skicka in ett claim på downgraden.

Kruxet med detta är att inte EU261/2004 gäller - så våra "vanliga" downgraderegler gäller inte på denna flighten, då det varken skedde inom EU eller pga ett EU-bolag. Med det sagt så skulle jag ändå skicka in claim för downgrade.
 
Last edited:

Sweden

Medlem
Grattis till bröllop och jag utgår från att ni haft en fin bröllopsresa. Minnen för livet!

Vad gäller hemresan, låt inte detta bli en våt filt över er resa. Jag tolkar det som att ni bara hade knappt 1,5 timme i SIN för nästa flight upp till BKK, även där kort connection till FRA.

Min erfarenhet är att det kan alltid hända saker när man är ute och reser. Finns oändliga orsaker till förseningar. Efter egna erfarenheter av förseningar och downgrade... kör alltid där det går med längre tid mellan flyg, alternativ övernattning om kommande flyg är "viktigt" för mig.

Än en gång, grattis till Ert bröllop!
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Nja, det du skriver stämmer väl innan avresa? Men när väl resan är påbörjar ska det inte påverka alls att du reser på Award. Du ska då bli ombokad till den serviceklass du flyger.



Kruxet med detta är att inte EU261/2004 gäller - så våra "vanliga" downgraderegler gäller inte på denna flighten, då det varken skedde inom EU eller pga ett EU-bolag. Med det sagt så skulle jag ändå skicka in claim för downgrade.

Nej, det finns ingenting som säger att du måste bli ombokad i samma klass på denna typ av flygningar. Googla och antalet människor som blivit nedgraderade är många. Det är en av anledningarna till att EU reglerat upp det eftersom conditions of carriage inte ens nämner nedgraderingar många gånger. Och det är troligt att EU-kompensationen knappt gett något vettigt här ändå.

https://onemileatatime.com/singapore-airlines-schedule-change-a380-downgrade/
Businessman ‘wins’ 4-year battle with Singapore Airlines after being downgraded to economy class | SoraNews24 -Japan News-


Ett vettigt flygbolag ger ju kompensation på detta och det kanske SQ gör. Men 100% garantier att få flyga i den klass man bokat finns aldrig. Än mindre om man flyger på award.
 
Har du kollat om ni blev ombokade till en bokningsklass som ger miles/poäng? I så fall bör ni retro-claima miles/poäng ifall ni inte hade era frequent flyer nummer inlagda i bokningen.

Vet någon om EU261/2004 hade gällt om nedgraderingen hade skett på Lufthansas flyg istället (på hemresan)?
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Vet någon om EU261/2004 hade gällt om nedgraderingen hade skett på Lufthansas flyg istället (på hemresan)?

Det är ju Air NZ som orsakat förseningen vilket medförde att de behövde ombokas, och de styrs inte av EU261/2004. Om Lufthansa skulle ha oturen att bli de som Air NZ bokar om personen på så kan ju inte LH lastas för detta.
 

chazzie

Medlem
Tråkigt att det blev som det blev, den enda "silver lining" på molnet är väl att just SQ C är den bästa inom Star Alliance, så är det någon man blir downgrade:ad till så är det väl den bästa, men visst, SQ F är väl "as good as it gets" enligt säkra källor på forumet :)
 
Toppen