swede77
Medlem
Reserapport BKK-MCT-BAH
En enkel reserapport med det lilla Boutique flygbolaget Oman Air i Business. Bolaget är baserade i Muscat och är små och profilerar sig som ett Boutique flygbolag med goda ratings hos skytrax.
Resan gjordes mellan Bangkok och Bahrain med mellanlandning i Muscat. Ni får ursäkta att matdelen saknas på BKK-MCT sträckan men som vanligt så utnyttjar jag tiden hellre tiden till att sova än att äta.
Checkin och Lounge I Bangkok
Oman air håller till ganska långt bort i avgångshallen i Suvarnabhumi, i avdelning T. Dom har en separat incheckningsdisk för Business och sina FF medlemmar. Incheckningen gick effektivt och smidigt och jag hade möjlighet att välja plats osv. Det fanns även en pappfigur av deras Business stol i avgångshallen vilken har fått mycket goda betyg.
Då jag flög Business fick jag en inbjudan till Fast Track/Premium genom säkerhetskontroll och passkontroll på Suvarnabhumi vilket är tacksamt då det brukar vara mycket avgångar på kvällen.
Oman Air har en helt egen separat lounge vilket är lite kul som kändes intim och trevlig. Ett plus var att värdinnan som hälsade välkommen till loungen tilltalade med efternamn och erbjöd en varm/kall handduk vid ankomst, efter det presenterade hon utbudet av kalla rätter och dryckessortimentet i loungen. Ett annat plus var att loungen var belägen nära gate vilket var bekvämt såklart.
Ombordstigning
Jag blev lite orolig i loungen då det kändes farligt nära avgångstid när värdinnan annonserade till alla i loungen att det var dags att stiga ombord. Jag frågade om avgången beräknades vara sen men så var inte fallet. Däremot berättade hon att dom väntar till alla Economy passagerare är ombord och det är så nära avgång som möjligt så Business passagerarna skall slippa vänta så länge innan takeoff.
Således var gate helt tom när vi anlände ledsagade av värdinnan.
Denna sträcka flögs av en A330-300. Konfigurationen är 1-2-1 I Business med otroligt gott om plats. Jag gillade de dämpade ljusbruna i inredningen.
Väl installerad i mitt säte fick jag förfrågan om jag ville ha någon tidning, utbudet var stort, med både dagstidningar på många språk samt tidningar som Newsweek, Time, The Economist mm.
Efter det erbjöds dryck, jag valde champagne och så klart frågade dom om man ville ha en varm/kall handduk. Även ombord tilltaldes jag med efternamn.
Därefter delades ett kit ut med diverse krämer, öronproppar. Strumpor, mask och dylikt. Jag fick även en pyjamas.
Flygtiden var dryga 6 timmar och vi anlände i tid.
Stolen
Stolen är den absolut bekvämaste Businessclass stolen jag någonsin suttit i. Med en längd på 77.5 inches (197cm), bredd på 22in (56cm) och den blir helt platt. Jättskön både att sova och sitta på. Jag är 185cm och väger mer än 100kg så det är ett gott betyg.
Underhållningssystemet är modernt, stor skärm och stort utbud. Hörlurarna har aktiv brusreducering och ljudet var bra.
Ankomst till MCT och lounge
Vid ankomst till Muscat som är en liten flygplats åkte vi med buss till Terminalen och jag blev hänvisad till Business loungen efter en kvick säkerhetskontroll.
Oman air''s lounge koncept är lite annorlunda då dom serverar en buffe men med så små portioner att det känns som a la carte, kocken tittar till var 5e minut och menyn ändras flera gånger om dagen beroende på tidpunkt. Månadsvis så ändras hela menyn så det är något nytt varje gång man kommer. Det är till dukat bord med servitör som fyller på, tar undan tallrikar osv vid behov.
Loungen är tyst vilket är ovanligt i denna del av världen då det oftast ör stora familjer som väsnas, detta har lösts genom ett separat familjerum.
Det finns även ett spa som drivs av det kända lyxhotellet "The Chedi" men det provade jag dessvärre inte.
MCT-BAH
Denna sträcka trafikeras av en Embraer ERJ-175 då flygtiden endast är ca 90 minuter. Separat boarding för Business, även denna gång gick vi ombord sist. Konfigurationen är i Business är 1-2 vilket är lite ovanligt.
En varm handduk vid ombordstigning och förfrågan om dryck. Samtidigt delades även en meny ut och hörlurar.
Stolen var bekväm och rymlig och då kabinfaktorn var låg med endast mig själv och en till i Business kändes det väldigt tyst och lugnt under resan.
Det serverades endast kalla rätter, så kallade mezze, vilket är en arabisk variant på tapas. Gott och precis lagom för en sådan här flygning. Pursern berättade att konceptet hänger på den fina maten i loungen och dom räknar med att gästerna äter där istället för ombord.
Efter en behaglig flygning ankom vi i tid till Bahrain och mitt baggage kom ut först! Alltid lika trevligt!
Summering
I min mening är Oman Air mycket bra och ett kul alternativ till dom stora bolagen Qatar, Emirates och Etihad. Mycket bra service med en personlig prägel. Produkten är modern och bekväm till ett rimligt pris. Det negativa är linjenätet med ganska få destinationer utanför Mellanöstern. Kommer definitivt flyga Oman Air igen om jag får chansen.
Tack för mig denna gång! Jag reserverar mig för eventuella fel då detta är min andra rapport!
En enkel reserapport med det lilla Boutique flygbolaget Oman Air i Business. Bolaget är baserade i Muscat och är små och profilerar sig som ett Boutique flygbolag med goda ratings hos skytrax.
Resan gjordes mellan Bangkok och Bahrain med mellanlandning i Muscat. Ni får ursäkta att matdelen saknas på BKK-MCT sträckan men som vanligt så utnyttjar jag tiden hellre tiden till att sova än att äta.
Checkin och Lounge I Bangkok
Oman air håller till ganska långt bort i avgångshallen i Suvarnabhumi, i avdelning T. Dom har en separat incheckningsdisk för Business och sina FF medlemmar. Incheckningen gick effektivt och smidigt och jag hade möjlighet att välja plats osv. Det fanns även en pappfigur av deras Business stol i avgångshallen vilken har fått mycket goda betyg.
Då jag flög Business fick jag en inbjudan till Fast Track/Premium genom säkerhetskontroll och passkontroll på Suvarnabhumi vilket är tacksamt då det brukar vara mycket avgångar på kvällen.
Oman Air har en helt egen separat lounge vilket är lite kul som kändes intim och trevlig. Ett plus var att värdinnan som hälsade välkommen till loungen tilltalade med efternamn och erbjöd en varm/kall handduk vid ankomst, efter det presenterade hon utbudet av kalla rätter och dryckessortimentet i loungen. Ett annat plus var att loungen var belägen nära gate vilket var bekvämt såklart.
Ombordstigning
Jag blev lite orolig i loungen då det kändes farligt nära avgångstid när värdinnan annonserade till alla i loungen att det var dags att stiga ombord. Jag frågade om avgången beräknades vara sen men så var inte fallet. Däremot berättade hon att dom väntar till alla Economy passagerare är ombord och det är så nära avgång som möjligt så Business passagerarna skall slippa vänta så länge innan takeoff.
Således var gate helt tom när vi anlände ledsagade av värdinnan.
Denna sträcka flögs av en A330-300. Konfigurationen är 1-2-1 I Business med otroligt gott om plats. Jag gillade de dämpade ljusbruna i inredningen.
Väl installerad i mitt säte fick jag förfrågan om jag ville ha någon tidning, utbudet var stort, med både dagstidningar på många språk samt tidningar som Newsweek, Time, The Economist mm.
Efter det erbjöds dryck, jag valde champagne och så klart frågade dom om man ville ha en varm/kall handduk. Även ombord tilltaldes jag med efternamn.
Därefter delades ett kit ut med diverse krämer, öronproppar. Strumpor, mask och dylikt. Jag fick även en pyjamas.
Flygtiden var dryga 6 timmar och vi anlände i tid.
Stolen
Stolen är den absolut bekvämaste Businessclass stolen jag någonsin suttit i. Med en längd på 77.5 inches (197cm), bredd på 22in (56cm) och den blir helt platt. Jättskön både att sova och sitta på. Jag är 185cm och väger mer än 100kg så det är ett gott betyg.
Underhållningssystemet är modernt, stor skärm och stort utbud. Hörlurarna har aktiv brusreducering och ljudet var bra.
Ankomst till MCT och lounge
Vid ankomst till Muscat som är en liten flygplats åkte vi med buss till Terminalen och jag blev hänvisad till Business loungen efter en kvick säkerhetskontroll.
Oman air''s lounge koncept är lite annorlunda då dom serverar en buffe men med så små portioner att det känns som a la carte, kocken tittar till var 5e minut och menyn ändras flera gånger om dagen beroende på tidpunkt. Månadsvis så ändras hela menyn så det är något nytt varje gång man kommer. Det är till dukat bord med servitör som fyller på, tar undan tallrikar osv vid behov.
Loungen är tyst vilket är ovanligt i denna del av världen då det oftast ör stora familjer som väsnas, detta har lösts genom ett separat familjerum.
Det finns även ett spa som drivs av det kända lyxhotellet "The Chedi" men det provade jag dessvärre inte.
MCT-BAH
Denna sträcka trafikeras av en Embraer ERJ-175 då flygtiden endast är ca 90 minuter. Separat boarding för Business, även denna gång gick vi ombord sist. Konfigurationen är i Business är 1-2 vilket är lite ovanligt.
En varm handduk vid ombordstigning och förfrågan om dryck. Samtidigt delades även en meny ut och hörlurar.
Stolen var bekväm och rymlig och då kabinfaktorn var låg med endast mig själv och en till i Business kändes det väldigt tyst och lugnt under resan.
Det serverades endast kalla rätter, så kallade mezze, vilket är en arabisk variant på tapas. Gott och precis lagom för en sådan här flygning. Pursern berättade att konceptet hänger på den fina maten i loungen och dom räknar med att gästerna äter där istället för ombord.
Efter en behaglig flygning ankom vi i tid till Bahrain och mitt baggage kom ut först! Alltid lika trevligt!
Summering
I min mening är Oman Air mycket bra och ett kul alternativ till dom stora bolagen Qatar, Emirates och Etihad. Mycket bra service med en personlig prägel. Produkten är modern och bekväm till ett rimligt pris. Det negativa är linjenätet med ganska få destinationer utanför Mellanöstern. Kommer definitivt flyga Oman Air igen om jag får chansen.
Tack för mig denna gång! Jag reserverar mig för eventuella fel då detta är min andra rapport!
Last edited: