Senaste nytt

Bota/minska Flygrädsla?

1. Be henne att läsa på om utrop, signaler, olika motorljud, turbulens osv.
2. Be henne berätta för kabinpersonalen att hon är flygrädd.
3. Avdramatisera. Låtsas att turbulens är skitroligt, till slut blir det inte så farligt.
4. Undvik lugnande mediciner.
5. Flyg som faan.

Tack
Hon vet redan allt och har läst på allt, gissar att det bara skulle ta någon timme för henne att lära sig flyga... :)
Mycket är nog grundat i ett kontrollbehov.
Att flyga mer är en bra ide, för några år sen då det var 10-20 flygresor per år, typ 2 IC resor och silverkort så gick det bättre.

Jag har gått från att ha älskat att flyga till otrolig flygrädsla och tillbaka till att gilla att flyga igen. I mitt fall berodde flygrädslan på dödsångest och kontrollbehov efter att ha varit nära döden när jag blev påkörd av en bil. Jag styrkte mig med sprit för att våga kliva ombord och det är i längden inte en fungerande metod.

Jag fick åka i cockpit några gånger vilket hjälpte mig en hel del på rätt väg, samt att jag vågade erkänna för mig själv att jag var flygrädd och att jag skulle försöka vända det hela till min fördel. Efter några år så hade det till slut blivit så bra att jag längtade efter att flyga igen.

Jag har märkt på min fru att hon inte gillar att flyga lika mycket sedan vi fick barn. Tror det är en vanlig orsak till flygrädsla bland kvinnor.

Gammal tråd ja, men för att inte gå off topic så... Kanske kan hjälpa någon ;)

Det här med varför man blir mer flygrädd med åren...

För min del har det handlat om flera saker.
Dels att bli pappa. Att jag fick barn och därmed har någon som väntar på mig där hemma och som behöver mig. Tänk OM något händer med planet.
Det var inte på samma sätt förut.

Jag kan också bli skraj vid start och landning, samt i kraftig turbulens.
När jag var yngre var det mer "Oj vad det skakar"
När jag blev äldre och mer "medveten" kände jag ibland "det här KAN INTE vara bra. Planet kommer gå sönder när som helst "

Något som dock har hjälpt mig är att titta på klipp på youtube. Effter att ha sett en massa sjuka landningar i extrem crosswind, brutala go-arounds, eller kraftig turbulens, vet jag vad planen håller för och det gör mig lite lugnare.

Hej alla!:)
Jag är 24 år och har alltid lidit extremt mycket av flygrädsla, upplever även att det blir värre med åren.
Nu läser jag ja turism och skriver en kandidatuppsats om just flygrädsla för att det är något jag själv kan relatera till väl! Om det finns någon här som upplever samma rädlsa som mig skulle jag bli evigt tacksamom ni skulle vilja höra av er:) tack!

Bumpar den här gamla tråden

@bjornpilot på Instagram har skrivit en bok om flygrädsla tillsammans med en psykolog, finns en artikel på Dagens Nyheter.
Flygrädd? En bok av Cecilia Gustafsson och bjornpilot Björn Lundström Samt
Så kan du bota din flygrädsla - DN.SE

CB3356F2-39EA-46BC-B058-B225DB43DFBA.jpeg

Toppen