Senaste nytt

Bostonbokning som blev New York???!!!

varva77

Medlem
Har en bokning fran Boston via Kopenhamn till Stockholm i dec. Med tanke pa att denna linje nu ar nedlagd fom hosten sa kollade jag min bokning och det visade sig att de bokat om fran EWR istallet!?
Trodde forst att det var tillfalligt men nar jag ringde kundservice sager de att enda alternativen ar destinationsandring eller avbokning med full betalning. For det forsta uselt fran SAS oavsett om jag har ratten pa min sida eller inte. Detta ar en awardbokning sa jag antar att det spelar in i deras ovillighet att gora ratt men anda...
Hittade inget angaende "nerlaggning av linje" men det ar val inget annat an installd resa? Nedan ar fran konsumverket.
Nagon som vet vad som verkligen galler eller varit med om liknande?

Rätt till återbetalning eller ombokning
Om ditt flyg ställs in har du rätt till något av följande tre alternativ:
  • återbetalning för den del av biljetten som du inte har kunnat utnyttja
  • ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt
  • ombokning av resan till ett annat tillfälle som passar dig
Du ska alltid bli erbjuden valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fått information om det inställda flyget.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
Har en bokning fran Boston via Kopenhamn till Stockholm i dec. Med tanke pa att denna linje nu ar nedlagd fom hosten sa kollade jag min bokning och det visade sig att de bokat om fran EWR istallet!?
Trodde forst att det var tillfalligt men nar jag ringde kundservice sager de att enda alternativen ar destinationsandring eller avbokning med full betalning. For det forsta uselt fran SAS oavsett om jag har ratten pa min sida eller inte. Detta ar en awardbokning sa jag antar att det spelar in i deras ovillighet att gora ratt men anda...
Hittade inget angaende "nerlaggning av linje" men det ar val inget annat an installd resa? Nedan ar fran konsumverket.
Nagon som vet vad som verkligen galler eller varit med om liknande?

Rätt till återbetalning eller ombokning
Om ditt flyg ställs in har du rätt till något av följande tre alternativ:
  • återbetalning för den del av biljetten som du inte har kunnat utnyttja
  • ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt
  • ombokning av resan till ett annat tillfälle som passar dig
Du ska alltid bli erbjuden valet mellan ombokning eller avbokning. Det gäller oavsett orsak till att flyget ställs in och oavsett när du fått information om det inställda flyget.

Låter helt tokigt, är ju en klockren EU 261/04. Ring igen...
 

varva77

Medlem
Ringde igen och efter lite om och men sa bokade de om tillbaka till Boston. Helt sjukt dock att detta inte ar en sjalvklarhet for dem... Han jag pratade med var dock verkligen forstaende och gav sig inte. Han fick ringa runt for att fa "klartecken", stort att han stod pa sig!
 

Canadien

Medlem
Ja det kostar ju 10k mer poäng att resa star alliance till Boston än med SAS, så jag antar att SAS behövde skjuta till dem själv på något vis i bokningssystemet.
 

jumbooze

Medlem
Här är ju resan i Dec om jag läser rätt, har man fått besked mer än 14 dagar innan så är väl eu rätten utesluten?
Skulle se det som bra kundservice att bli ombokad men vad har man för faktisk rättighet?
 
Last edited:

fcx

Medlem
Här är ju resan i Dec om jag läser rätt, har man fått besked mer än 14 dagar innan så är väl eu rätten utesluten?
Skulle se det som bra kundservice att bli ombokad men vad har man för faktisk rättighet?

Nej, EU-reglerna är att om ombokningen sker mindre än 14 dagar i förväg så får man ekonomisk ersättning utöver ombokningen. Är det mer än 14 dagar så får man bara själva ombokningen.
 

Canadien

Medlem
Står det att ombokningen måste resultera i en ny bokning som är inom +-N dagar från originalbokningen eller kan SAS välja att boka om decemberresan till t ex september när de fortfarande flyger till Boston?
 

ekf

Medlem
Står det att ombokningen måste resultera i en ny bokning som är inom +-N dagar från originalbokningen eller kan SAS välja att boka om decemberresan till t ex september när de fortfarande flyger till Boston?

Det ser inte ut så... Det är däremot passageraren som har trumfen vid val av lämplig avgång...

Artikel 5:
”Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
a) erbjudas assistans i enlighet med artikel 8 av det lufttrafikföretag som utför flygningen, och” (a-punkten slutar där)

Artikel 8 säger:
”Rätt till återbetalning eller ombokning
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan
...
b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller
c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.”
 
Toppen