Senaste nytt

Bokningsreferens Air Canada

chazzie

Medlem
Jag har bokat vårens äventyr till Toronto med Air Canada, jag har fått en bokningsreferens, men den verkar inte fungera i Amadeus, beror det på att de använder något eget system?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har bokat vårens äventyr till Toronto med Air Canada, jag har fått en bokningsreferens, men den verkar inte fungera i Amadeus, beror det på att de använder något eget system?
Air Canada använder Amadeus sedan tidigare år men det betyder inte att du kan se bokningen på CheckMyTrip.

Air Canada turns to Amadeus technology to power its new online global shopping and booking experience

Det är så att flygbolagen kan välja om de tillåter att visa bokningen på någon annan site än egen (t ex på CheckMyTrip) eller inte.
Bokningarna på Air France och KLMs webbsidor är också likadana.
 

chazzie

Medlem
Tack för snabbt svar!

Jag ansluter från Arlanda med SAS, bör jag inte kunna se bokningen i SAS-appen eller på SAS hemsida? Kan de bestämma att inte publicera via partners som utför flygningar också?
 

Canadien

Medlem
Tack för snabbt svar!

Jag ansluter från Arlanda med SAS, bör jag inte kunna se bokningen i SAS-appen eller på SAS hemsida? Kan de bestämma att inte publicera via partners som utför flygningar också?
De brukar ha flera PNR till samma bokning. Det finns säkert ett SAS-PNR oxo. Ring Air Canada så kan de läsa upp det för dig.
 

chazzie

Medlem
De brukar ha flera PNR till samma bokning. Det finns säkert ett SAS-PNR oxo. Ring Air Canada så kan de läsa upp det för dig.

Så var det, men fick tag på den referensen via en kontakt på SAS =}

Däremot står det att bokningen även på SAS-flygen är Premium Economy, men eftersom SAS shorthaul räknar Plus som Business så verkar det som man får åka i Go :( Bokningsklassen är E så det kanske ger någon extra EB-poäng om man har tur i alla fall.
 

Canadien

Medlem
Så var det, men fick tag på den referensen via en kontakt på SAS =}

Däremot står det att bokningen även på SAS-flygen är Premium Economy, men eftersom SAS shorthaul räknar Plus som Business så verkar det som man får åka i Go :( Bokningsklassen är E så det kanske ger någon extra EB-poäng om man har tur i alla fall.
Jag har får ibland S och ibland någon Go-klass, minns inte vilken på SAS-flygen när jag bokat premium med Air Canada, det är lite lotteri.
 

chazzie

Medlem
Jag har får ibland S och ibland någon Go-klass, minns inte vilken på SAS-flygen när jag bokat premium med Air Canada, det är lite lotteri.

Så klart :) Jag är fullt medveten om mitt brott mot budorden, men i min erfarenhet har det aldrig varit problem att få poäng och legs för SAS-flygningar till EuroBonus även om det är codeshare. 9300 ToR från Arlanda till Toronto med Air Canada Premium Economy tyckte jag var ett bra pris och det skall bli kul att prova deras PE på long haul, den verkar juste. Köpte även till Maple Leaf-lounge på hemvägen, som jag förstod kunde man inte köpa någon lounge access på utresan från Europa, men Diners finns alltid om det blir panik.
 
Köpte även till Maple Leaf-lounge på hemvägen, som jag förstod kunde man inte köpa någon lounge access på utresan från Europa, men Diners finns alltid om det blir panik.
Var i Maple Leaf loungen igår. Det var en trevlig överraskning!
Ljus och fin med bra mat. Å nybakade kakor!
Förutom vatten med och utan kolsyra erbjöd de även vatten med citron/gurkbitar i, eller smaksatt med färska jordgubbar.

Vin och spritutbudet var nog rätt standard (drack Shiraz som smakade ok), men jag testade aldrig deras bar, så vet inte vad de kunde erbjuda där.

Däremot var jag rätt sur efter att jag kommit igenom Torontos säkerhetskontroll. Trots Priority Lane kom jag inte i trusted passenger lane utan fick genskjuta vanliga kön - och den var lång! Inget hände förrän en dam kom och började se till att folk gick igenom en extra ingång till höger om de andra.
Där hamnade även jag, i den högraste kön....big mistake. I den kön tog de även rullstolar och de med assistans, så det tog nog en halvtimme att forcera, minst. Hade jag hamnat i den vänstra kön hade det gått snabbare. Alltsom allt tror jag att jag köade i 45 minuter.
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Kul att loungen verkar bra, hemmabas så brukar förutsättningarna finnas för en bra lounge, men man vet aldrig :)

Vilken tid flög du? Min avgång är 20:55 men förmodligen blir det återlämning av hyrbilen kring 18:00 så det kan nog bli någon timme i loungen.
 
Avgången var 19:25 på en söndag och jag var där strax efter 16:30. När det stod helt still i säkerhetskön trodde jag nästan att jag skulle missa att slappa i loungen eftersom de startar boarding så tidigt.
50 minuter innan avgång stod det på mitt boardingkort och det stämde rätt väl. De startade boardingen tidigt i Köpenhamn också.
 
Toppen