Senaste nytt

Bokningsklasser SAS

Nordpilen

Medlem
Jag provade på ExpertFlyer där man bl a kan se antalet tillgängliga biljetter i respektive bokningsklass samt tillämpliga biljettpriser i respektive bokningsklass.

För SAS kan det exempelvis se ut så här på en avgång, där C-J är business, Y-A premium, E-O är Economy (lägre pris längre till höger inom respektive kabinklass).

Jag blev nyfiken vad R samt G och N avser för klasser då de inte har något biljettpris (fare information)?

C9 D9 Z9 J9 R5 Y9 S9 B9 P9 A5 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L9 T2 O0 G9 N5

Hej!

Ok, tack!

Jag ser att om man söker samma flight tillsammans med en annan flight så det blir transfer blir tillgången på biljetter i respektive klass en helt annan. Jag trodde varje flight hade en fast uppsättning platser per klass oavsett om den ingår i transfer med en annan flygning eller inte? Hur hanteras detta, det finns ju oändligt med anslutande SK-flighter till en SK-flight på Arlanda exempelvis.

Hej!

Ok, tack!

Jag ser att om man söker samma flight tillsammans med en annan flight så det blir transfer blir tillgången på biljetter i respektive klass en helt annan. Jag trodde varje flight hade en fast uppsättning platser per klass oavsett om den ingår i transfer med en annan flygning eller inte? Hur hanteras detta, det finns ju oändligt med anslutande SK-flighter till en SK-flight på Arlanda exempelvis.
Kallas för married segments om du vill söka mer på det :)

Lånar denna tråd.

vad är rangordning på klasser på SAS?
Ser detta på sas:
SAS – tjäna och använd poäng | SAS

Behöver boka om en fotbollsresa till england och är oklar matchdag nästa år så vill hitta samma (eller billigare) bokn klass.
Har S ut och P hem, TEORETISKT är klasser inom samma poängintjänint i rangordning inbördes, tex om jag har P bör jag kunna kika på S också?
Lätt förstå C, D, Z är dyrare med tanke på fler poäng. Nån som vet?

Lånar denna tråd.

vad är rangordning på klasser på SAS?
Ser detta på sas:
SAS – tjäna och använd poäng | SAS

Behöver boka om en fotbollsresa till england och är oklar matchdag nästa år så vill hitta samma (eller billigare) bokn klass.
Har S ut och P hem, TEORETISKT är klasser inom samma poängintjänint i rangordning inbördes, tex om jag har P bör jag kunna kika på S också?
Lätt förstå C, D, Z är dyrare med tanke på fler poäng. Nån som vet?
Det är mig veterligen i den ordning de är listade, längst till höger är billigast. Så om det ska vara samma pris behöver du nog hitta samma bokstav. "Billigare" bokstäver kan vid ombokningstillfälle vara dyrare än det du betalade och då blir det prisskillnad.

Det är mig veterligen i den ordning de är listade, längst till höger är billigast. Så om det ska vara samma pris behöver du nog hitta samma bokstav. "Billigare" bokstäver kan vid ombokningstillfälle vara dyrare än det du betalade och då blir det prisskillnad.
Om jag då tex skulle köpa en högre, flexibel klass, tex B, som väl är återbetalningsbar och betalar mellanskillnad, då kan jag väl senare cancellera hela resan och få tillbaka alla pengar?

Nej, du kommer bara få tillbaka mellanskillnaden. Det ursprungliga beloppet kvarstår som ej återbetalbart.

Rebook or change your ticket | SAS

Until further notice, we offer free rebooking up to 72 hours before departure on all SAS tickets except on domestic travel.
  • No rebooking fee on all SAS tickets up to 72 hours before departure. Domestic travel within Sweden, Norway or Denmark is excluded
  • Change within 72 hours from scheduled departure is according to original ticket's rules.
  • Cancellations and full refunds are according to your original ticket's rules.
  • Rebooking is only allowed to and from the same destination as your original ticket.
  • If you are changing your flight date or time, and the new ticket is more expensive than your original one you have to pay the fare difference.
  • You can only rebook to a new flight 361 days ahead or according to availability.
The offer is not valid on SAS charter flights. If you have made your booking through a travel agent, please contact them for available options.

Min fetstil. Lite konstig ordning på texten, dock.

Nej, du kommer bara få tillbaka mellanskillnaden. Det ursprungliga beloppet kvarstår som ej återbetalbart.

Rebook or change your ticket | SAS

Min fetstil. Lite konstig ordning på texten, dock.
Intressant, ställs ju ut nya biljetter, jag har testat på ena biljetten nu som var för lillebror och en enkelbiljett. Håller nog lite på den andra biljetten då om det är som du säger, hur det kan spåras i efterhand vet jag dock inte, dvs om jag har plus pro Y och från början hade plus smart P. Jag har ju betalt mig upp till Y, varför skulle då P regler gälla?

vad är skillnaden med att betala 2200:- först för P klass sen ombokning 800:- till Y klass, att betala 3000:- direkt?
Ska man då endast få ha fördelarna för 2200 trots du betalt mer?

Lets see.

vad är skillnaden med att betala 2200:- först för P klass sen ombokning 800:- till Y klass, att betala 3000:- direkt?
Bra eller dåligt, men skillnaden är väl just att du inte bokat en flexibel biljett direkt och att SAS inte tillåter dig att göra hela beloppet flexibelt i efterhand? Annars skulle ju alla billiga biljetter vara fullt avbokningsbara för alla som "kan tricket" och kan ligga ute med lite extra deg?

Toppen