Senaste nytt

Bokningshjälp, tips, best practice: Göteborg - New York, tur/retur

stare

Medlem
Har kollat runt lite på olika sökmotorer. Flygbolag *A, Google Flight, Momondo, Flygresor.se mfl. Testkörde ett slumpvis datum i Augusti. Får dock upp olika priser på sajterna trots samma flightnr.

Tänkte vara ute i god tid denna gång.
Letar efter Best practice för att boka en ekonomiresa för två under Julledigheten 2020, med *A.
Datum +/- 2 dagar map Julafton. Resans längd 14dagar.

Fråga1: Vilka sajter är idag mest effektiva? Och varför diffar priserna mellan sajterna trots samma flightnummer?
Fråga2: När är det läge att boka på sig? När släpper flygbolagen biljetterna? Hur bevaka?

PS
Kanske redan finns bra tråd i detta ämne, har inte hittat dock, tar tacksamt emot länk isåfall

Fråga 1: Av samma anledning som mjölk kostar olika beroende på vilken butik du handlar i, även fast det är samma innehåll och förpackning. Det är priskrig att vara högst upp i sökningen och man får då lägre marginal.

Fråga 2: Så fort du hittar en resa du är nöjd med. Hittar du 3000-3500 är det bara hugga direkt. Jag skulle säga att allt under 4500 är helt ok pris. Har dock inte tidigare följt just dessa priser så ingen egen erfarenhet av vad som är dyrt/billigt.

De flesta bolag släpper sina biljetter 11-12 månader i förväg. Bara testa att söka så ser du hur långt fram du får träffar.

Ok tack Palmen. Hur funkar egentligen google Flight. Den bara scannar lägsta möjliga utan bagage, typ så?

Ok tack Palmen. Hur funkar egentligen google Flight. Den bara scannar lägsta möjliga utan bagage, typ så?

Mitt tips är att gå till Google Flights, sen kolla vilka parameter som går att konfigurera där. Observerar att du inte kan boka där men att det finns affiliate-länkar till flygbolaget så du kan boka.

Fler frågor, släpper flygbolaget samtliga platser ombord samtidigt?

Det datum en flight släpps till alla Global Distribution Systems (GDS) så lägger flygbolaget ut hela sin inventory för den flighten. Tillgänglighet i olika fomer av ”booking class buckets” kommer variera beroende av marknad. T.ex. kan den svenska marknaden få mindre antal platser i bokningsklass Q på SK907 jämfört med den norska marknaden.

Det datum en flight släpps till alla Global Distribution Systems (GDS) så lägger flygbolaget ut hela sin inventory för den flighten. Tillgänglighet i olika fomer av ”booking class buckets” kommer variera beroende av marknad. T.ex. kan den svenska marknaden få mindre antal platser i bokningsklass Q på SK907 jämfört med den norska marknaden.

Om man får fina träffar på Lufthansa, så bättre att gå in direkt på Lufthansas sida? Känner den av att jag bokar via en svensk domän?

Följdfråga, när jag letar efter inrikes flyg i USA, så kommer man fram till ca Juni. Släpper de på biljetterna tightare inpå avresa däröver, inrikes?

Toppen