Senaste nytt

Bokat i ofullständigt namn - problem?

Jag har lyckats bokat två flygbiljetter nu med återkommande misstag...
jag tänkte att jag förklarar varje situation så kan ni som är vana resenärer kanske ge mig lite tips på hur jag kan lösa detta

1. När jag bokade en flygbiljett åt (exempel) Laura Anna Eriksson Berg så skrev jag endast Anna Eriksson i namnet. Personen i fråga ska resa inom EU. Kommer detta leda till problem?

2. När jag bokade en flygbiljett åt (exempel) Sara Anna Andersson så skrev jag Sara Anna Ström för att Sara kommer byta efternamn men har ej hunnit byta pass i samband med resedatumet. Räcker det med att visa ett uppdaterat personbevis med det nya namnet Sara Anna Ström. Gemensamma nämnaren är ju personnumret men jag vet inte hur andra länder ser på svenska personbevis och personnummer.

I fall nummer 1, är det i 99% av fallen inga som helst problem. Framför allt inte intra-EU.
Skulle någon, någonsin bråka, så säger man bara att datorn inte tillät att skriva in fler namn.
Inga problem alls! Det här gör jag varje gång jag är ute och reser.

2. Beroende på vart du ska.
Beroende på att reglerna för "transportöransvar" så kan en del flygbolag neka dig ombordstigning om du inte uppfyller deras egna krav på identifikation. Eftersom flygbolaget blir skyldiga att återföra dig/resenären till ursprungslandet om inte destinationslandet släpper in dig, så får flygbolaget lov att ställa egna krav på din identifikation. DVS även om det exempelvis är ok att resa inom EU utan pass för själva gränsövergången, finns det flera flygbolag som kräver pass för att släppa ombord dig, just för att håla den egna ryggen fri.
Här kan du räkna med krångel! När identifikationen inte överenstämmer med biljetten så kommer många att neka.
Kan du sedan visa papper på att du precis har gift dig och därför ändrat namn, kan viss förståelse visas. Dock är det inget du kan lita på. Är det en viktig resa, typ bröllopsresa, så hade jag definitivt betalat för att namnändra den här biljetten! Det är helt enkelt för tråkigt att komma fram och få höra "computer says no".

I fallet två hade det varit smartare att boka med det gamla efternamnet och helt enkelt strunta i att byta efternamn innan man reser.

Det ska inte vara några problem om man kan uppvisa papper på att namnbytet är genomfört, men utan det så kan det bli problem.

Toppen