Senaste nytt

Boka resa för pengar (Rio)

Hej!

Jag är ganska ny på det här med points och kommer troligtvis bara hinna få 1 st 2-4-1 voucher till resan i januari förhoppningsvis blir av (men vi vill ju boka så snart som möjligt). Frågan är hur jag maximerar poängintjäning när jag bokar för cash? Vi har följande kort:
SAS MC
SAS AMEX
AMEX PLAT

Vilken bokningssida är bäst att boka igenom för att maximera poäng? Jag vet att reseförsäkringen är bäst med Amex plat men vi behöver poäng för att nå upp i nästa 2-4-1 voucher på SAS AMEX.

  • Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  • Var är din destination? Rio de Janeiro
  • Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T/R
  • När vill/behöver du resa ut? Tidigast mitten av december.
  • När vill/behöver du komma hem? Hem senast slutet av jan.
  • Hur länge vill du vara borta? Några veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 2 barn (2 och 4 år)
  • I vilken kabinklass? Ekonomi troligtvis.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar eg ingen roll men TAP verkar har bäst flygtider och över natten-flyg.
  • Vad är din budget? Vad jag sett ligger flyg på minst 45-50 tkr
  • Vad är det viktigaste för dig? Max 1 stopover, kortast möjliga restid över natten eftersom vi flyger med två barn.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

palmen

Moderator
Vilken sida du bokar på spelar ingen roll för poängen. Det är bokningsklass som är avgörande och inget annat.

Vilket kort du använder är ju valfritt, personligen tar jag alla utgifter kopplade till resor på Amex Platinum pga reseförsäkringen, i ett fall kanske Elite är ett alternativ också beroende på spend och hur ni värderar det mot sämre försäkring.
 
Tack för klargörande om att det inte spelar någon roll vilken bokningssida. Då förstår jag att det inte blir bättre om man bokar via amex egen bokningssida jämfört med vilken annan resesökmotor eller flygbolags hemsida som helst, visst var det så du menade?
 

airac

Medlem
Enklast att köra en sådan sökning är antingen Google Flights eller ITA matrix (https://matrix.itasoftware.com/). Jag har lärt mig många knep i sistnämnda, så använder ofta den. Exempel sökning för din resa:
Screenshot 2022-09-17 at 21.42.04.png

Mycket talar för sig själv, notera
- tvinga fram bara star alliance flyg (för att samla poäng till EuroBonus som verkar vara relevant)
- ej markerad, välj kalendervy för att få prisöversikt
- välj någon rimlig ram på reslängd
- hur många stopp vill du ta utöver det som är minsta antal (i mitt urval tillåts inga).

Du kan inte boka det du får fram direkt men måste gå genom flygbolaget, resebyrå eller annat, och ibland så stämmer inte priserna helt 100%.
 

airac

Medlem
Tack för klargörande om att det inte spelar någon roll vilken bokningssida. Då förstår jag att det inte blir bättre om man bokar via amex egen bokningssida jämfört med vilken annan resesökmotor eller flygbolags hemsida som helst, visst var det så du menade?
Det stämmer, det viktigaste är att använda en bokningskanal där du kan få hjälp när saker inte blir som planerad. Nätresebyråer är ofta dåliga på det, seriösa resebyråer bättre. Många på forumet bokar helst direkt via flygbolaget, för då kan de göra allt när det är strul och blir du inte skickat till mellanhanden. Just TAP är nog kanske ett undantag där, läs på lite om deras kundtjänst här på forumet så förstår du. Jag skulle själv fundera på att ha ett seriöst resebyrå istället om jag väljer åka TAP.
 
Här kan du få några tips: Maximera intjäning till Eurobonus Stockholm-Kos | BusinessClass.com forum | 880 000 inlägg om resor. Men generellt är det dåligt värde i att maximera poängintjäning i ekonomiklass, i synnerhet när det handlar om extrapoäng och inte statuspoäng (=poäng för att tjäna ihop till t ex ett guldkort). Det går ju att köpa extrapoäng direkt hos SAS (https://www.saseurobonusshop.com/se/account/buy-and-transfer-points) för 20 öre/poäng och det är ju inte särskilt rimligt att betala mer än så för att maximera sin poängintjäning.
 
Last edited:

airac

Medlem
Jag vet att reseförsäkringen är bäst med Amex plat men vi behöver poäng för att nå upp i nästa 2-4-1 voucher på SAS AMEX.

Men generellt är det dåligt värde i att maximera poängintjäning i ekonomiklass, i synnerhet när det handlar om extrapoäng och inte statuspoäng (=poäng för att tjäna ihop till t ex ett guldkort). Det går ju att köpa extrapoäng direkt hos SAS (https://www.saseurobonusshop.com/se/account/buy-and-transfer-points) för 20 öre/poäng och det är ju inte särskilt rimligt att betala mer än så för att maximera sin poängintjäning.

Budgetresenär har rätt här, men det är viktig att förstå att det är utgiftsvolym (spend), inte poängen som ger voucher på SAS AMEX Premium/Elite. Om du handlar flygbiljetter för 50tkr är det en tredjedel av utgifterna som krävs för att få en 2-4-1 voucher. Du får dessutom extra poäng för utgiften då, men tappar som tidigare nämnt reseförsäkringen som finns med Platinum kortet.

Reseförsäkringen är dock troligtvis enklare att ersätta än tappad spend mot voucher om ni inte har andra betalningsvolymer att dra över kortet. Jag valde själv att bli av med Platinum kortet och ha utökat reseförsäkring i hemförsäkringen. Den är inte lika bra på alla punkter men tillräckligt nära och kräver inte att större delen av resan betalas med ett kort, men det är ämne för en annan tråd.
 
Toppen