Senaste nytt

Boka och välja flygbolag

Robert flysas

Moderator
Hej alla,

Vore mycket tacksam om någon vet hur jag kan boka rätt.

SAS Diamond member

Letar på SAS hemsida efter resor till Belgrad i slutet av juli. Jag vill flyga SAS till ARN och sen vidare med antingen Swiss eller Austrian. Men bara Lufthansa kommer up, oavsett hur jag gör. Jag kan självklart boka hos Swiss eller Austrian direkt, men hade tänk använda en voucher från SAS.

När jag letade poängresor gick det bra ? Då fanns Swiss och Austrian.

Tack på förhand och trevlig helg :)
Robert

Jag förstår inte,
Du letade poängresor var?

Om du inte kan boka arlanda-belgrad så kanske du kan boka vienna-belgrad eller zurich-belgrad via verktyget på sas där du kan boka awardresor med eurobonus. Sedan kan du ringa och lägga till benet arlanda-vienna eller zurich (om det finns flyg med bra anslutning, vilket jag förmodar eftersom du hittat resor?) :)

samma sak med resan till arlanda (från?)

Hej alla,

Vore mycket tacksam om någon vet hur jag kan boka rätt.

SAS Diamond member

Letar på SAS hemsida efter resor till Belgrad i slutet av juli. Jag vill flyga SAS till ARN och sen vidare med antingen Swiss eller Austrian. Men bara Lufthansa kommer up, oavsett hur jag gör. Jag kan självklart boka hos Swiss eller Austrian direkt, men hade tänk använda en voucher från SAS.

Tack på förhand och trevlig helg :)
Robert

Är det inte så att vouchers enbart kan användas på SAS egna, utförda flygningar?

Annars är svaret enkelt tror jag: till min vetskap så har SAS bara avtal och priser med Lufthansa. Jag har bara sätt SAS code-share på Swiss och Austrian på Skandinavien - GVA/ZRH/VIE. Däremot massor av code share med Lufthansa från FRA/MUC. Det finns helt enkelt inga rutter och priser med annat än Lufthansa.

Hej,

Flyger från OSD.

Det går att boka poäng resor till Belgrad med SAS första flighten till ARN, sen SWISS eller Austrian (hela resan går med poäng, från OSD till Belgrad)) Men vanliga resor att betala är endast med LH. Jag har inte lagt in vouchern när jag söker flighter.

Det blir väl lättast att boka SAS nya rutt till Kanada i vår istället för Belgrad, och boka den på Swiss eller Austrian:)

Hej,

Flyger från OSD.

Det går att boka poäng resor till Belgrad med SAS första flighten till ARN, sen SWISS eller Austrian (hela resan går med poäng, från OSD till Belgrad)) Men vanliga resor att betala är endast med LH. Jag har inte lagt in vouchern när jag söker flighter.

Det blir väl lättast att boka SAS nya rutt till Kanada i vår istället för Belgrad, och boka den på Swiss eller Austrian:)
Var söker du tillgänglighet för Swiss och Austrian? Testa att söka hela sträckan i SAS onlineverktyg för att boka Star Alliance-poängresor. Vad har voucher med detta att göra i sammanhanget? Vill du applicera en poängvoucher eller har du en voucher som du fått i kompensation från SAS efter avbokad flight?

Var söker du tillgänglighet för Swiss och Austrian? Testa att söka hela sträckan i SAS onlineverktyg för att boka Star Alliance-poängresor. Vad har voucher med detta att göra i sammanhanget? Vill du applicera en poängvoucher eller har du en voucher som du fått i kompensation från SAS efter avbokad flight?

Hej,

Det var en medlem i forumet som skrev att det kan vara så att det påverkar vilka bolag som SAS har prisavtal med.

Japp, jag testar alltid hela sträckan, och om det är en betalad resa kommer endast LH upp oavsett dagar/datum.

När jag gör lika med poäng så kommer Swiss och Austrian upp.

Har dock poäng hos Flying Blue jag får köra annars:)

Ok, osäker på att vi faktiskt pratat om samma saker nu för jag har svårt att tolka dina svar entydigt - men om du får upp resultaten och vill boka med poäng så är det väl bara att tuta och köra?

Ok, osäker på att vi faktiskt pratat om samma saker nu för jag har svårt att tolka dina svar entydigt - men om du får upp resultaten och vill boka med poäng så är det väl bara att tuta och köra?

Det var så att jag tänkte använda mig av en voucher från SAS, och spara poängen. Men jag kör på Swiss och bokar och tar sen vouchern till en vårresa till Canada istället. Min fundering från början var att endast Lufthansa gick att boka, medans de andra fanns vid poängresor. Blev fundersam och tänkte kolla om fler sett lika.

@Robert flysas - din fråga har nog orsakat förvirring eftersom det finns minst två olika former av vouchrar (SAS-vouchrar, värdecheckar, på x kronor respektive 2-4-1-vouchrar som möjliggör 50% rabatt på poängresor för max 2 personer) och minst tre olika "utbud" av resor via SAS, något förenklat de nedan. Ursäkta att jag tar det ganska basalt, förmodligen känner du till det mesta av detta redan.

1. SAS egna flyg, där vissa bonusplatser kan bokas för Eurobonuspoäng till "vanligt SAS-poängpris" och övriga revenueplatser köpas för pengar, inklusive SAS värdecheckar. (1b: Istället för pengar kan man också använda Eurobonuspoäng för att köpa ordinarie biljetter (revenuebiljetter) till ett högre poängpris, då man också får lite nya EB-poäng tillbaka.)
2. Codeshare-flyg, ett litet urval av andra bolags flyg (mestadels Star Alliance), som inte kan bokas för Eurobonuspoäng, men som kan köpas för pengar, bl.a. på samma biljett som egna SAS-flyg. Detta är ett förhållandevis litet urval av flyg och rutter som SAS kompletterar sina egna flyg med. Ett typiskt exempel är ARN-FRA och CPH-FRA där både Lufthansas avgångar och SAS egna fåtaliga avgångar kan köpas av SAS med SK-kod. Då kan man t.ex. få LLA-ARN-FRA på samma biljett, köpt av SAS.
3. Star Alliance-bonusplatser, ett mycket bredare urval än #2 (i princip allt som flygs av något Star Alliance-bolag) men få platser per flyg (så mycket tar slut), som kan bokas till ett högre poängpris än #1 (men ibland lägre än #1b). De flesta BC:are vill använda sina 2-4-1-vouchrar till business/first-platser i long haul på sådana flyg. Dessa platser söker du på ett annat ställe på SAS webbplats - jag antar att det är där du kollar? D.v.s. du klickar inte bara mellan poäng och SEK i den vanliga bokningsvyn?

Jag tolkar det alltså som att du frågar varför du inte hittar urval #3 i urval #2. Svaret är att det är olika urval via olika kanaler! (Om jag förstått frågan rätt, så jag inte svarar på något helt annat än det du frågade.)

Last edited:
Toppen