Senaste nytt

Boka flygbiljett till ännu ej född person

Hej,
Släkten ska resa på solsemester nästa sommar (augusti), och jag och min fru vill åka med. Vi ska dock få barn i mars, vilket ställer till det lite då vi vill boka biljetterna nu - men vi har av förklarliga skäl inget personnummer eller födelsedatum för barnet.

Släkten ska åka en specifik dag med Qatar Airways, där ett leg (ARN-DOH) är codeshare, operated by Finnair.

När jag pratar med Qatar Airways så säger deras kundtjänst att:

1. Det går inte att ändra birth date i efterhand på en infant
2. Det går inte att lägga till en infant i efterhand på en existerande bokning ifall någon flight är code share, bara om det är "pure Qatar Airways flights"

Den första tycker jag är märklig, att ändra ett födelsedatum borde ju inte vara svårare än ett efternamn (vilket de kan göra).
Den andra känns också märklig, men vad vet jag.

Någon som har erfarenhet av att boka flygbiljetter för någon som inte är född än? hur gjorde ni? Tankar kring ovan?

Just nu är mina alternativ att 1) byta flighter, åka annan dag/tid än släkten eller 2) vänta till mars och boka biljetterna på födelsedagen.

Tack på förhand,

Jag har bara bokat charterpaket för ofödda barn, då var det inga problem att ändra födelsedatum när barnen väl var fött.

En följdfundering... Matchar de födelsedatum med pass vid incheckning?

Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk

Just nu är mina alternativ att 1) byta flighter, åka annan dag/tid än släkten eller 2) vänta till mars och boka biljetterna på födelsedagen.
och 3) boka kejsarsnitt :p

Skämt åsido, Låter orimligt. Men säger Qatar så, så är det kanske så!?
Jag skulle ha testat;
1/ HUACA till Qatar och fråga igen
2/ Kolla med en BRA resebyrå om de kan lösa! (rekommenderar Peter @ JordenResor, www.jordenresor.se)

En följdfundering... Matchar de födelsedatum med pass vid incheckning?
Ja, det ska incheckningsagenten göra enligt bestämmelserna. Men visst kan även den bästa agenten missa en sån sak...
Jag hade inte chansat, speciellt inte med en mellanlandning i mellanöstern.

Jag bokade som vanligt och lade sedan till barnet efter det fötts, var inga problem, A* award. Har inte åkt på resan än dock!

Jag bokade som vanligt och lade sedan till barnet efter det fötts, var inga problem, A* award. Har inte åkt på resan än dock!

Det har jag också gjort,
1-0 Star Alliance - one world :)

För framtida blivande-föräldrar som söker på ämnet, så blev min lösning att boka flygbiljetterna via en resebyrå likt @henke12 rekommenderade (jag använde dock Lime Travel). Lite dyrare än priset på Qatars hemsida såklart, men de kunde iallafall låsa biljetterna och fixa namn/födelsedatum vid senare tillfälle så nu är semestern spikad.

Jag testade HUACA, fick samma svar.
Jag testade även att boka hela resan via Finnair, men de kunde inte heller fixa biffen.

Någon som vet hur detta funkar med Skyteam? Kan man lägga till framtida barn på en existerande bokning?

Någon som vet hur detta funkar med Skyteam? Kan man lägga till framtida barn på en existerande bokning?

Ja, jag har lagt på en infant i efterhand på en award SkyTeam bokning - inga problem. Tillkom mindre mängd skatter för infanten.
Edit: läste frågan lite för snabbt: min son var redan född, men det gick inte att boka 2 vuxna + 1 infant online med 2-4-1 voucher. Osäker på om man kan lägga till en icke existerande person (men eftersom infanten kommer att sitta på din plats ser jag inte hur det ska vara några problem att väl lägga på denna när den är född).

Sitter lite med samma dilemma - hittar biljetter till höstresa 2025, barnet kommer i slutet av januari (är det tänkt). Tänker att jag lägger in dummyfödelsedatum eller gjorde du på annat sätt?

Toppen