Senaste nytt

Boka flygbiljett och betala med Amex Elite eller Skandiabanken VISA kreditkort?

Skandia är framförallt mycket bättre än Amex om du har tänkt hyra bil, men har du resklar via Folksam, så finns det även med där - och är därför inte lika intressant. Folksams resklar är en av de bättre produkterna så oavsett om du väljer Skandia eller Amex som komplement har du en bra grundförsäkring. Kom ihåg att boka boende även med Skandiakortet, då de tar hänsyn till det, medan Amex nöjer sig med att resan är köpt via dem.

Jag har båda korten och stolpade ner det reserelaterade för ett tag sedan för att försöka få lite överblick. Ingen komplett jämförelse, men det kanske kan vara bra som ett hjälpmedel.

2016-10-25_1122.png

(Jag vet, ladda inte upp bilder, bättre med text så det inte blir sökbart... men utan tabellfunktion - inte bra)

Det finns mycket att upptäcka när man läser lite mer ingående. Som att självriskskydd för bil och hem bara gäller om bostaden är obebodd och bilen inte används när man är ute och reser. Eller att Skandias försäkring inte gäller längre än till ankomsten om du inte har en returbiljett bokad innan då åker iväg. Beroende på vilket skydd man har i hemförsäkringen när det gäller stöld, sjukdom och olyckor kan Amex försäkring vara ett bättre alternativ. Ska man hyra bil ligger Skandia bättre till.
Inte minst måste man se till att definitionen av "Resa" omfattar det man tänker göra, så man inte använder fel kort.

Det är egentligen flygbolagets ansvar i enlighet med Montrealkonventionen. Maxbelopp är där c:a 13.000 SEK per person (inte per väska) och det finns ingen begränsning i antal timmars försening innan du får ersättning. Så detta är själva juridiska ramen. Sedan har kortbolagen avtal med försäkringsbolag som övertar ersättningsanspråk hos flygbolaget. Så om du inte skulle få ersättning av kortutgivarens försäkringsbolag så kan du kräva ersättning av flygbolaget. Kanske inte det smidigaste, men iaf en möjlighet.

Flygbolagets ansvar - SAS
Alt
www.srf-org.se -Montrealkonventionen
"Bagage förseningar
När det gäller bagageförseningar är flygbolaget skadeståndsansvarigt, om det inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att undvika skadan eller om det var omöjligt att vidta sådana åtgärder. Skadeståndsansvaret vid förseningar av bagage är begränsat till 1131 SDR och motsvarar ungefär 1425 EUR eller 10 721 DKK eller 13 820 NOK eller 13 368 SEK."
Tack för input!

Och hur lyckas man få flygbolaget att betala detta?

Jag har båda korten och stolpade ner det reserelaterade för ett tag sedan för att försöka få lite överblick. Ingen komplett jämförelse, men det kanske kan vara bra som ett hjälpmedel.

Visa bifogad bild 57492
(Jag vet, ladda inte upp bilder, bättre med text så det inte blir sökbart... men utan tabellfunktion - inte bra)

Det finns mycket att upptäcka när man läser lite mer ingående. Som att självriskskydd för bil och hem bara gäller om bostaden är obebodd och bilen inte används när man är ute och reser. Eller att Skandias försäkring inte gäller längre än till ankomsten om du inte har en returbiljett bokad innan då åker iväg. Beroende på vilket skydd man har i hemförsäkringen när det gäller stöld, sjukdom och olyckor kan Amex försäkring vara ett bättre alternativ. Ska man hyra bil ligger Skandia bättre till.
Inte minst måste man se till att definitionen av "Resa" omfattar det man tänker göra, så man inte använder fel kort.
Underbart med denna hjälpsamhet som finns här!

Hyrbilen betalade vi senast igår på Miami flygplats just med Skandias kort p.g.a. deras bättre villkor. DOCK är boendet betalt med Amex så det kanske skiter sig ändå om det nu skulle vara så... :rolleyes::oops:

Övriga villkor som är värda att jämföras? Tips?
Jag har tyvärr aldrig blivit av med någon väska :oops:. Däremot har jag blivit försenad flertalet gånger så för mig är förseningsersättningen den viktigaste punkten. På grund av detta betalar jag aldrig en resa med mitt Amex eftersom Amex måste ha kvitton för nödvändiga inköp vid förseningen (och man får ju ändå matkuponger och hotell från flygbolaget vid försening samt man kan äta i loungen om man har tillgång till det). Jag tar hellre rena cash på kontot enligt modellen som både Coop och Skandia har i sina kortförsäkringar.

Näe, tabellfunktionen är saknad. :( Det enda du skulle kunna göra som är bättre imho, är att slänga det i ett Google Docs-ark så att man kan gå in och titta närmare på det. Men det är lite överkurs och hjälper inte sökmotorn här.

Toppen